top of page

פוסטים מומלצים

רוטרדם עיר העתיד – מסלול ארכיטקטורה ברוטרדם

עודכן: 26 ביולי 2023

מצטערת אמסטרדם, אבל רוטרדם עולה עלייך כשמדובר בארכיטקטורה.


רוטרדם היא ללא ספק בירת הארכיטקטורה של הולנד. כאן תמצאו שילוב מעניין בין בניינים מלפני המלחמה, קלאסיקות כמו בתי הקוביה משנות השבעים, מבנים מודרניים כמו היכל האוכל, התחנה המרכזית וגשר ארסמוס ואזורים היפר-טרנדיים בסגנון נאו-מסורתי.


מבנים ברוטרדם עם צורות שונות ומיוחדות ביניהם כנסיה הבנויה מלוחות מתכת חומים משולשיםם


רוטרדם – ארכיטקטורה במעוף הציפור


כבר ב 1900 נחשבת העיר למרכז הכלכלי של הולנד בזכות הנמל שגדל בקצב מהיר, מספק מקומות עבודה ומהווה מוקד משיכה עירוני. או אז נבנים בתים רבים לאפשר מגורים להמוני העובדים שבאים מרחוק. כאן מתפתחת גם תנועת הסטייל de stijl שמהווה את הסניף ההולנדי של הפונקיונאליזם העולמי וכך נבנים מבנים בסגנון זה כמו מפעל Van Nellefabriek.


בתחילת מלחמת העולם השניה מופצצת העיר וכמעט כל המרכז הישן נמחק מעל פני האדמה. מיד לאחר המלחמה נבנית העיר מחדש בקצב מהיר. מקבלי ההחלטות מחליטים שלא לשחזר את הישן אלא לבנות מחדש את מרכז העיר בהשראת ערי אמריקה – שדרות רחבות, מגדלי משרדים וחנויות. האנשים, כך הוחלט, יגורו בשכונות מחוץ למרכז העיר, הסיטי. המוטו לרגלי התפיסה הזאת הוא: אוויר, אור ומרחב. וגם – גדול, גדול יותר, הכי גדול.


בשנות השבעים מחליטים להפסיק את הבניה המסיבית כדי לעשות חושבים ולהכניס חום וחיים לעיר על ידי עידוד פרוייקטים בקנה מידה קטן ומתן סובסידיות לרעיונות מודרניים. כך נבנים למשל פרויקט בתי הקוביה של פיט בלום ו CW7, שכונה שהיא מעין כפר בתוך העיר (על בתי הקוביה ועוד פרויקטים נסיוניים תקראו כאן). התפיסה עכשיו היא להחזיר את האנשים למרכז העיר, להפיח בו חיים ולהופכו למקום שנעים לחיות ולגור בו על ידי בניה בקנה מידה קטן, להבדיל ממגדלי המגורים שנבנו לאחר המלחמה.


בסוף שנות השמונים חוזרים לבנות לגובה. כל פינה ריקה בעיר מתמלאת וקו האופק של העיר משורטט על ידי גורדי שחקים. הארכיטקט הבולט בשנים אלה הוא Rem Koolhaas בעל משרד הארכיטקטים OMA. חשיבה פילוסופית ורעיונות פוטוריסטיים מולידים מבנים מרשימים בעיר אשר שמים את רוטרדם על מפת הארכיטקטורה העולמית. בניין האומנויות De Kunsthal, גורד השחקים De Rotterdam, התחנה המרכזית והיכל האוכל הם רק חלק קטן מהם.


עכשיו כבר אפשר לדבר על רוטרדם כעיר הארכיטקטורה של הולנד ולתכנן את העתיד. גשר ארסמוס נבנה ב 1996 והופך מייד לסמל של העיר ואף מקבל כינוי חיבה – הברבור. הוא מחבר בין המרכז לבין החלק הדרומי של העיר. כאן, באזור הנמלים הישנים, מתפתח אזור סופר מודרני, בועט וטרנדי. לכאן מתנקזים כל הכוחות היצירתיים של העיר כמו גם בעלי הממון. כאן נמצא שילוב מרשים של סגנונות בניה שונים: גורדי שחקים סופר מודרניים מצד אחד ומבנים תעשייתיים המקבלים פונקציונליות חדשה בסגנון נאו-מסורתי מצד שני.



רוטרדם – מסלול ארכיטקטורה ועיצוב


המסלול מתחיל בתחנת הרכבת המרכזית בעיר ומסתיים באזור המתחדש – Wilhelminapier. תוכלו להעזר במפה האינטראקטיבית (להורדה לחצו כאן) שהכנתי כדי ללכת את כל המסלול או לדגום חלקים ממנו.


מתחילים בתחנת הרכבת המרכזית

עיצוב התחנה המרכזית של רוטרדם משלב אלמנטים מהמבנה הישן כמו השעון המקורי, האותיות של שם התחנה ושפיץ הגג שפונה לכיוון מרכז העיר. לתחנה שתי כניסות – דרומית וצפונית – וכל אחת עוצבה בהתאמה אל הארכיטקטורה הקיימת בסביבתה. הכניסה הצפונית עוצבה בהתאמה למבנים מן המאה ה 19 והדרומית, הפונה אל מרכז העיר, בהתאמה לסגנון הבניה הפוסט מודרניסטי.



 הכניסה הדרומית של תחנת הרכבת ברוטרדם עם גג משופע
הכניסה הדרומית של תחנת הרכבת

יוצאים מן היציאה הצפונית והולכים לכיוון שכונת Oude Noorden

עד המאה ה 19 היה זה מעין כפר שבתיו ניתנו לתושבים בהשאלה מידי האציל/הבישופ המקומי. בסוף המאה ה 19 נבנתה כאן שכונת מגורים כדי ליצור מקומות מגורים לתושבי העיר שהלכה וגדלה. מרכז השכונה הוא הסינגל Noordsingel לאורכו נבנו בתי מידות.


אנחנו נתמקד במתחם גינת הצפון Tuin van Noord.


פעם היה כאן בית כלא והיום שכונת מגורים תוססת. בית הכלא שפעל משנת 1872 עד 2012 היה בנוי באופן לא שגרתי – במרכז המתחם קפלה וממנה יצאו שלוחות שהכילו את תאי הכלא. כל אסיר קיבל למעשה תא משלו ואפשר לומר דירונת פרטית. תאי הכלא כמו גם בית המעצר הפכו לדירות בתוך מתחם סגור חלקית בחומת הכלא מפעם והן מוקפות באזורים ירוקים משותפים לכל הדיירים. הארכיטקט לא שינה כמעט דבר במעטפת החיצונית של התאים ושימר אלמנטים מקוריים ככל האפשר. עם זאת היה רצון להכניס אור לתוך הבתים וזה התאפשר בזכות פתיחת חלונות גדולים בנוסף לחלונות הכלא הקטנים.

בניין בית המשפט והאריון המשפטי בחזית המתחם אשר נבנו בסגנון נאו-רינסנס הפכו לבית משרדים ולמתחם אוכל.


אחת משלוחות התאים שיוצאות מהקפלה במרכז ושהפכו לבתי מגורים
אחת משלוחות התאים שיוצאות מהקפלה (בתמונה משמאל)


כבוד לעבר ועם הפנים לעתיד, זהו המוטו של השכונה הזאת והוא עובר כחוט השני בתהליך המודרניזציה של העיר. עוד על הפרויקט תוכלו לשמוע ולראות בסרטון בו מספר הארכיטקט על תכנון המתחם:





נלך לאורך רחוב Vijverhofstraat ובהתאם למסלול ההליכה במפה ונגיע לגשר הצהוב

גשר האוויר הצהוב באורך 400 מטרים נבנה בהשראת ה High-Line הניו יורקי; הוא עובר מעל תחנת הרכבת, בתוך מבנה משרדים ומעל כבישים ומחבר שלושה חלקים של העיר. הגשר נבנה הודות למימון המונים אשר תוגמלו בהטבעת שמם על גבי קורות הגשר (תמונה מאתר הגשר).





רוצים שגם השם שלכם יופיע על גבי הגשר? מלאו את הטופס (כאן) ותמורת 30.25 יורו תוכלו לראות את שמכם שחור על גבי צהוב.



קולאז' תמונות של גשר האוויר הצהוב

נלך על הגשר ונרד בצידו המזרחי, נחצה את הכביש ונגיע לשער דלפט

כבר בימי הביניים עמד כאן שער אשר נקרא השער הצפוני. כאשר נבנה שער חדש ב 1545 הוא קיבל את השם: שער דלפט Nieuwe Delfste Poort. בשנת 1764 נבנה השער השלישי והאחרון בו עברו שועי עולם ביניהם נפוליאון. השער נעקר ממקומו והועבר למקום אחר בשנות השלושים של המאה הקודמת בשל מיקומו המרכזי ואי התאמתו לסביבה המתפתחת של רוטרדם. בהפצצות המלחמה נפגע השער ואז הוחלט לא לשחזר אותו אלא לבנות רקונסטרוקציה לשער ממתכת אדומה.


חלק משער דלפט העשוי מתכת אדומה

בהמשך נמצא אחד הפרויקטים של מגמת הבניה האנושית של שנות השבעים: Haagseveer.


הפרויקט נבנה בשנת 1979 בתקופה בה החליטו לבנות בתי מגורים היוצרים קשר בין התושב לעיר ולוקחים בחשבון את האדם הגר בהם ואת הצורך שלו בקשר ומפגש אנושי. התכנון המדורג יוצר טיילת מקורה לאורך התעלה עם גישה למים. הסגנון היה סטרוקטורליזם בדומה לסגנון הבניה של בתי הקוביה; מבנים קטנים יחסית בצורתיות גיאומטרית חזרתית.




כאן המסלול מתפצל לשניים: תוכלו לבחור ללכת דרך שדרת הפסלים (אפשרות א') או דרך בתי הקוביה (אפשרות ב')

אפשרות א'


הולכים ברחוב Meent אחד מהרחובות המרכזיים בעיר ובדרך עוברים ב:

בית מפל המים De Calypso

קליפסו הוא מכלול של ארבעה מגדלים במתכונת המודרנית – שילוב של פונקציות שונות במכלול אחד: מגורים, משרדים, חנויות, חניון ואפילו כנסיה. המכלול של ארבעה מגדלים בתצורה של סלעים יוצרת אשליה של מפל מים. כדי לחזק את האפקט נוספה גם תמונת קיר ענקית של מפל המים Svartifoss באיסלנד.


בית מפל המים עם תמונת הקיר של מפל מים

שדרת הפסלים

לאורך שדרת Westersungel הוצבו 17 פסלים של אומנים בינלאומיים כמו קארל פישר, יואל שפירו, פיקסו ורודן. הנה כמה שאהבתי במיוחד:


הגבהה Elevazione של Giuseppe Penone


עץ עשוי ברונזה תלוי על עצים חיים סביבו באמצעות שורשי הברונזה שלו
שורשי הברונזה של הפסל ישאירו סימן בגזעי העצים החיים גם ברבות השנים כאשר אלה יגדלו ויגבהו


צמה של Kalliopi Lemos


הצמה החומה באורך 6.5 מטרים משקפת את מחשבותיו של האומן על מעמד האשה בחברה המודרנית
הצמה החומה באורך 6.5 מטרים משקפת את מחשבותיו של האומן על מעמד האשה בחברה המודרנית


האדם הצועד L’Homme qui marche של Auguste Rodin



פסל של גוף ערום ללא ראש וידיים של גבר צועד
אחת משתים עשרה רפרודוקציות מורשות של הפסל המקורי אותו יצר האומן בשנים 1877-1888

אפשרות ב'


הנמל הישן, בתי הקוביה והיכל האוכל


באזור הנמל הישן ניצבים להם זה לצד זה היכל האוכל, מגדל בלאק או כמו שהרוטרדמים מכנים אותו - "העיפרון", הספריה העירונית שנבנתה בסגנון מרכז פומפידו הפריזאי ובתי הקוביה.

בתי הקוביה המכונים גם בתי העמוד או בתי העץ הם פרי עיצובו הנועז של האדריכל פיט בלום בשנות השבעים של המאה הקודמת. בלום רצה לבנות שכונה הומוגנית שתהווה מעין כפר בתוך העיר ותקנה לתושביה תחושת ביטחון ואחדות.

היכל האוכל המכונה בפי המקומיים "הקפלה הסיסטינית" הוא קומפלקס בעל עיצוב מודרני בצורת פרסה ומעליו 228 דירות מגורים. תקרת ההיכל מכוסה בעבודת אומנות של ארנו קונן "פרסת השפע".


תוכלו לקרוא עוד על האזור בפוסט רוטרדם - בירת הוינטג' והארכיטקטורה.


עכשיו הגענו לגשר ארסמוס העובר מעל נהר המאס. נחצה אותו ונגיע לתחנה האחרונה שלנו.

גשר ארסמוס (על שם פילוסוף מן המאה ה 15) שאורכו 800 מטר מחבר בין חלקה הצפוני לבין חלקה הדרומי של העיר. הגשר מכונה "הברבור" ולא בכדי, הוא הפנים המייצגות של החלק הדרומי של רוטרדם - אזור הנמלים הישן שעובר שינוי מסיבי והופך לאזור הכי טרנדי ברוטרדם וככזה הוא תוכנן כך שתהיה לו הילה מודרנית וייחודית.


קולאז' תמונות של גשר ארסמוס

מזח Wilhelminapier


נמל דלפט Delfshaven הוא המקום שממנו יצאו המהגרים הראשונים ליבשת אמריקה. כאן שכנו משרדי חברת הולנד-אמריקה, אשר הפעילה קו תעבורה ימי בין היבשות. כאשר הנמל הועבר אל אזור הים הצפוני הפך האזור לשומם ועזוב.


בתחילת שנות השמונים הגה ארכיטקט העיר את הרעיון לחדש את האזור ובכך להרחיב את העיר. התוכנית החלה לקרום עור וגידים כאשר בשנת 1987 הפכו משרדי חברת הולנד-אמריקה למלון ניו יורק. המלון הצליח מעל למשוער, שועי העיר ראו כי טוב והשאר הסטוריה.


מלון ניור יורק בבניין חברת הולנד-אמריקה לשעבר
מלון ניו יורק

בחזית המלון מסעדה וטיילת שבסופה הצפוני מצגת הנקראת Lost luggage depot המסמלת את נקודת הפרידה של המהגרים לאמריקה.


מצגת של מזוודות וחפצים עזובים על רקע נהר המאס
Lost luggage depot


התכנון המגלומני משהו משלב מבנים פוסט מודרניים עם שימור העבר ומתן כבוד לקיים וכך, למשל, כל המבנים מקבלים שמות של יעדי העבר של חברת הולנד-אמריקה.


בניין שקיבל את השם סומטרה על שם אחד מיעדי החברה בעבר


בניין De Rotterdam


הארכיטקט מתאר את הבניין כעיר אנכית. שלושה מגדלים בגובה של 150 מטרים כל אחד וכל מגדל בעל פונקציונליות אחרת – משרדים, מגורים ומלון. הבניין נקרא על שם הספינה הגדולה של חברת הולנד-אמריקה.


קולאז' תמונות של בניין רוטרדם ובניינים נוספים


מאחורי מלון ניו יורק מוביל גשר הולכי רגל אל המזח הסמוך Katendrecht

גם האזור הזה נכלל בתוכנית החידוש. כאן נבנה עכשיו מוזיאון המהגרים. לכו לבניין Fenix כדי להתרשם משילוב ישן-חדש. החלק התחתון שהיה מחסן קיבל מעליו תוספת מודרנית של בניין מגורים בעיצוב תואם בהשראת אלמנטים תעשייתיים. בחלק האחורי שלו תראו מרפסות שיכולות להיפתח בדיוק כמו המרפסות בבנייני האחסון שנועדו להעלות ולהוריד סחורה.


מרפסות נפתחות כמו במחסנים של פעם

כאן מסתיים מסלול האדריכלות.


רוטרדם – היכן לאכול


כל המקומות מסומנים במפה בירוק.




לאן להמשיך מכאן?


רוטרדם קרובה לערים דלפט, האג ודורדרכט. בנוסף, מומלץ לקחת מכאן אוטובוס ימי ולבקר בקינדרדייק, כפר טחנות הרוח. קראו על האתר כאן.



רוטרדם - עולה על אמסטרדם?


רוטרדם היא כנראה העיר היחידה בהולנד עם מדיניות ארכיטקטונית כפי שהיא מוגדרת במסמך הזה בו מוגדרים חמישה קווים מנחים לפיתוח הארכיטקטוני של העיר: סביבת חיים איכותית; ארכיטקטורה נגישה לכל תושבי העיר; קשרי עבודה פוריים בין הסקטורים השונים ליצירת פתרונות יצירתיים; עידוד הסקטור העיצובי; עידוד חדשנות וניסוי בעיקר בתחומים של בניה, מעבר לאנרגיה ירוקה והגירה.


שמחתי לראות ולהיווכח שהמדיניות המיושמת הלכה למעשה מביאה לפיתוח העיר ומצדיקה את מיתוגה של רוטרדם כעיר האריכטקטורה של הולנד.


אז האם אתם מסכימים איתי שרוטרדם עולה על אמסטרדם לפחות בעניין הזה?


bottom of page