top of page

פוסטים מומלצים

טיפים לטיול כוכב מותאם לתזונת צליאק וכשרות

עודכן: 27 ביולי 2023



את הילה צור-שינזי אני מכירה דרך האינסטגרם (כבר הכרת את העמוד שלי? אם לא - לחצי כאן). פעמים רבות שמעתי על כך שדרך האינסטגרם נרקמות חברויות ונוצרים קשרים חזקים. תמיד התקשתי להאמין בזה אבל לאחרונה אני פוגשת שם נשים מרתקות, חכמות, מצחיקות שלאט לאט נכנסות לי ללב.


הילה היא אחת מאותן נשים. הסיפורים הקטנים שהיא מספרת על חייה ועל ילדיה החמודים, החיוך המאיר שלה ובעיקר כתיבתה הרהוטה והטיפים החכמים שלה על כתיבת תוכן משכו אותי.


כתיבתה בהירה ונעימה וזה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שהילה היא עורכת תוכן ולשון וכותבת תוכן לאתרים. היא בעלת ניסיון וותק של מעל לשש שנים בתחום כעצמאית וניסיון נוסף בכתיבת מערכי הדרכה כשכירה. ביום יום היא כותבת לעסקים, עוסקת גם בייעוץ טכנולוגי ומנהלת בלוג העוסק בחיים בים התיכון. את כל אלה תמצאו באתר שלה וכמובן גם בפרופיל האינסטגרם שלה.


הילה נשואה לשאול ואימא לגיל ולמיכל. היא מעידה על עצמה שהיא אוהבת לטייל ואני אגלה לכן שהיא גם אוהבת וינטג'.


כך נוצר הקשר ביננו ואני שמחה לארח אותה בבלוג שלי. ביקשתי מהילה שתספר ותיתן טיפים לטיול עם משפחה שומרת כשרות ועם התאמה לתזונת ציליאק והיא נענתה ברצון.



 

מטיילים עם המשפחה בטיול כוכב מותאם לתזונת צליאק וכשרות


אני הילה, אימא לגיל, ילד עם צליאק ואל עולם הצליאק התוודעתי בסוף שנת 2021 עם האבחנה. חיכינו לצליאק, כי ידעתי שיש הסבר לחוסר הנוחות שבני חש, אבל לא ידעתי עד כמה יהיה מורכב להתנהל עם צליאק, בארץ וכל שכן בחוץ לארץ. כמי שאוהבת לטייל מאוד עם משפחתי בארץ ובעולם (וחוסכת לשם כך כל חודש) ידעתי שהצליאק לא יעצור אותנו.


אגב, אם כבר בענייני טיולים עסקינן, אז אל משוואת האוכל מתווספת גם הכשרות, ולכן טיולים בארץ אבל בעיקר בחו"ל (ומבחינתי בשלב הזה חו"ל זה אירופה וברזיל) מצריכים תכנון מוקדם.


ככלל, אומרים על הצליאק שזו מחלת "אלף הפנים" כל אדם מגיב אליה אחרת, אבל צליאק זו לא רגישות אלא אי-סבילות של הגוף להכיל את הגלוטן, ואם גרגיר גלוטן אחד נכנס למערכת העיכול, הנזק כבר מתרחש ומעלה את הסיכון לסיבוכים בריאותיים עתידיים. מסיבות אלו ברור שההתנהלות עם צליאק וכשרות בטיולים שונה ביחס למשפחות ספונטניות אחרות, שפשוט יכולות לעצור בבית קפה נעים ברובע העתיק מימי הביניים ולהתפנק על סיידר חם.


כיצד מטיילים עם צליאק ושומרים על הכשרות?

מתכננים. הורים לילדים עם צליאק כבר יודעים שבשדה התעופה אף אחד לא יחכה להם עם בופה עשיר, ב"ארומה" הם ימצאו לכל היותר פרוסת עוגה ארוזה, ב"מקדונלדס" הם יצטרכו להתפלל שהסניף מוכר גם לחמנייה ללא גלוטן ולהיות נתונים לחסדי העובדים, שיואילו בטובם להכין את המנה על משטח נפרד שנוקה מראש.


מסיבות אלו, כל אכילה במסעדה משולה ל"עלול להכיל" – ולכן כל הורה צריך לנהל את הסיכונים ולהחליט מתי הוא "מעגל פינות" ומתי הוא מקפיד.


כיוון שרחלי מארחת אותי בבלוג טיולים בהולנד, וכיוון שאני מתכננת בעצמי טיול בהולנד, אספר מה העלה המחקר הקטן שלי לקראת הטיול עם משפחתי.


מסלול הטיול: כוכב

כפי שציינתי, כיוון שאני בחרתי לא להסתכן ב"עלול להכיל" ויתרתי מראש על חדרי האוכל בבתי המלון והחלטתי לשכור דירה לאורך השהות שלי במסלול המתאים לטיול כוכב.


טיולי כוכב נוחים מאוד כשמטיילים עם ילדים קטנים, שהנסיעות הארוכות מקשות עליהם (גם עלי יש לציין). כיף לדעת שיוצאים וחוזרים ממקום אחד, הכול ידוע, השינויים מתונים וזוכים להכיר את האזור וליהנות ממנו, מבלי להרגיש שהזמן אוזל, ולא רואים דבר.



בחירת הדירה וציוד המטבח

אנחנו משפחה בת ארבע נפשות, שני הורים, בן ובת, ולכן די לנו בדירת שניים או שניים וחצי חדרים נעימה עם מטבח שיש בו תנור, מיקרוגל, מקרר וכיריים. בדרך כלל, מטעמי כשרות, אנחנו מביאים עמנו סיר קטן, מחבת, צלחות מלמין וכוסות, יתר המצרכים זמינים בסופר מרקט, זוהי גם נקודת המוצא השנייה לאחר שאנחנו פורקים את מזוודותינו בדירה.


מה רוכשים בסופר מרקט?

מוצרים בסיסיים לבישול – שמן זית, מלח, פלפל, פפריקה (למי שאוהב) רוטב לפסטה, קמח לחם pane של המוצג schar, קמח פטיסרי של Schar פסטה, דפי לזניה, גבינת עיזים הולנדית (איזה חלום), ריבות, חמאת בוטנים, חמאת שקדים, קקאו, סוכר, גבינה לבנה, גלידה, שוקולד מריר ושוקולד חלב (שימו לב לסימון אלרגניים, לפעמים אין סימון וצריך לתרגם את הרכיבים) ירקות ופירות. קטניות אנחנו בדרך כלל מביאים איתנו – אורז, עדשים, חומוס, אבל אפשר גם למצוא אותן בשווקים ובמכולות. כמו כן אנחנו רוכשים מוצרי ניקוי – מסיר שומנים לתנור, סבון לכלים, כריות ומטליות לניקוי.


מה עושים ביום הראשון של הטיול?

השעות הראשונות מוקדשות לניקיון המטבח, לבישולים ולאפייה- אפיית לחמניות, עוגה, עוגיות, בישול פסטה, חיתוך סלט ועריכת שולחן. בדרך כלל המשך היום יוקדש לטיולים באזור הקרוב, מרכז קניות, שדרה, אתר היסטורי תיירותי. כמובן ללא הספונטניות השמורה לטיולים רגילים, אלא עם תיקי אוכל תרמיים שמכילים, תה, קפה, עוגיות, כריכים שהכנו מהלחמניות שאפינו, פירות וירקות חתוכים.


בדרך כלל נחקור את האזור, נשוחח עם בעלי המסעדות ונבין מה גבולות הגזרה שלנו, מתי בכל זאת אפשר להתגמש, מתי אפשר לרכוש בחוץ מזון מבלי לחשוש מזיהום גלוטן משני (שכן לפעמים פס הייצור לא נקי מגלוטן, גם אם רכיבי המוצר לא מכילים גלוטן).


מה עושים ביתר ימי הטיול?

כיוון שמדובר במסלול כוכב, נוח מאוד להצטייד במזון טרי מהדירה וחשוב אף יותר להצטייד באמצעים לשמירה על חימום תרמי, אנחנו מתכננים מראש מתי ואיפה אנחנו עוצרים לאכילה, ומחפשים מקומות יפים ונעימים, שכיף לעצור בהם.


אנחנו מפצים את הילדים על חווית האכילה בחוץ עם פעילויות אחרות, תמיד טוב להצטייד בפירות, חטיפים, שתיה קלה וחמה, ותיק נוח שאפשר לשאת. נכון אין ספונטניות, נכון אי אפשר פשוט לעצור בבית קפה ולאכול קערת פסטה (אלא אם כן אתם באיטליה, וגם שם צריך לבדוק את הדברים לעומק) אבל לפחות אפשר ליהנות משינוי אווירה, שבירת שגרה ומזג אוויר אירופאי נוח.


המוקשים הקטנים לתזונה ללא גלוטן – אם בכל זאת מחליטים לאכול בחוץ.

1. תבלינים – יש תבלינים עם קמח חיטה, שימו לב שגם אכילת בשר בחוץ (גם אם נצלה על הגריל) יכולה להכיל גלוטן.

2. גבינות, מוצרי חלב – בדרך כלל אין בעיית זיהום בפסים אלו, אך שימו לב למרכיבים אחרים שיכולים להשפיע על הכשרות.

3. ירקות ופירות – בדרך כלל אין בעיה, עדיף כמובן לשטוף היטב תחת זרם מים עם מעט סבון.

4. שוקולדים וחטיפים – גם אם בארץ אתם רגילים לרכוש ממותג מסוים, ייתכן ופס הייצור שלו לחו"ל שונה – שימו לב למרכיבים, מומלץ להצטייד ביישומון תרגום.

5. מים מינרלים – בדרך כלל אין בעיה, שימו לב לדרגת ה-PH באירופה יש גם מים באיכות ירודה (מתחת לph 7.8) והמחיר בהתאם.

6. מוצרים "יבשים" – תבלינים, קטניות, פסטות ללא גלוטן, באירופה משווקים מותגים ידועים שגם משווקים בארץ, שעשויים מקמח תירס ומקמח אורז, לרוב קל להשיג אותם ברשתות, הם זמינים, אבל שימו לב, שלא כל פסי הייצור "הוכשרו" לכשרות, ולא כל מוצר שאתם רגילים לרכוש בארץ אכן יהיה כשר גם בחוץ לארץ. המקפידים כבר מנוסים בבדיקת הנושא. מסיבות אלו – כל מה שאפשר להביא אתכם הביאו – זה בין כה וכה יאכל במהלך הטיול.

7. גלידות – יש גלידריה ללא גלוטן? נהדר! שימו לב שהמוכר מגיש לכם מנה כשהוא עוטה כפפות חד-פעמיות חדשות, ונעזר בכף גלידה נקייה וחדשה. כך תוכלו למנוע זיהום משני.

לחצו כאן להורדת מפת אמסטרדם לל"ג לקוראי וקוראות הבלוג בלבד.

ולגבי כשרות: אנחנו בדרך כלל מעדיפים לצרוך מוצרים טבעוניים וללא גלוטן – אם לא מצאנו מסעדה כשרה באזור – טבעונות היא מהצומח, ואנחנו רגועים יותר בעניין.



לסיכום, כפי שניתן לראות, מראש ויתרנו על חווית בטן-הגב, ארוחות מפנקות במלון, מנוחה וטיול לשם טיול, כי אנחנו יודעים, שהעולם לא ערוך לצליאקים, שאנחנו המיעוט, ושעלינו לדאוג לעצמנו. היערכות מקדימה מאפשרת לטייל בכל מקום שתחפצו בו, אף שהיא מצריכה הכנות מקדימות, היא משתלמת. מקווה שעזרתי.




bottom of page