top of page

פוסטים מומלצים

גמלים באמסטרדם?

עודכן: 26 ביולי 2023

אמסטרדם היא אמנם עיר מרתקת אך גמלים טרם נראו ברחובותיה.

מה שכן ניתן לראות והרבה הם הגמלונים. גמלון הוא למעשה הצורה של החלק העליון של חזית הבית. הגמלונים או חזיתות הבתים באמסטרדם הם מן המרשימים בעולם ומשמרים את אווירת העבר בעיר. במהלך המאות השתנו חזיתות הבתים באמסטרדם וכל פעם מחדש נוצרו טרנדים ארכיטקטוניים.


ישנם סוגים שונים של גמלונים; כל סוג היה אופנתי בתקופה מסויימת. כדי לשמר את הבתים ועמם את הסיפור ההסטורי של העיר הוכרזו 7000 בתים כמונומנטים מוגנים.

אז הנה סקירה קצרה של האופנות בתחום הגמלונים במאות החולפות באמסטרדם.


גמלון עץ עד שנת 1550 נבנו חזיתות הבתים מעץ. באמסטרדם נותרו רק כמה בתי עץ שכן רובם נשרפו או נהרסו ותחתם נבנו בתי לבנים. אחד מן הבודדים הוא הבית ב Begijnhof 34 (ראו תמונה). הבית נמצא במתחם בתים בו גרו בעבר נשות דת. המתחם היה בעבר סגור ומוקף כולו מים. עד היום גובהו של המתחם נמוך יותר מאשר יתר הבתים במרכז העיר, ומשקף את גובה הבתים אז בימי הביניים.


גמלון עץ
גמלון עץ

גמלון מדרגות בתחילת המאה ה 17 הוחלפו כמעט כל חזיתות העץ בחזיתות לבנים אשר מסתיימות בצורת מדרגות. באותה תקופה חזית המדרגות שלטה במראה הרחוב האמסטרדמי. מאז נשארו כ 100 בתים עם חזית מדרגות מקורית. החזיתות היו פשוטות למראה ולא מקושטות.



גמלון מדרגות
גמלון מדרגות

גמלון זרבובית אופייני לבתי אחסון ואריזה בין השנים 1720-1620. בבתי מגורים היו החזיתות האחוריות פעמים רבות בצורה פשוטה זו. מי שרצה להרשים לא בחר צורה זו לחזית הקדמית של ביתו.


גמלון צוואר בין השנים 1770-1640 התפתחה אופנת גמלוני צוואר. חזית מוגבהת עם שתי זוויות ישרות בצידיה (כמו כתפיים) ועיטורי אבן חול. אופיינית לגמלונים אלה היא הסימטריה של הסגנון הברוקי. 


גמלון צוואר
גמלון צוואר

גמלון צוואר מוארך בסוף המאה ה 18 נוספה וריאציה לגמלון הצוואר – גמלון צוואר מוארך. זהו למעשה גמלון מדרגות עם שתי מדרגות גדולות בלבד. הסגנון היה מושפע מהרוקוקו הצרפתי והיה מפואר מאד וקישוטיו א-סימטריים.


גמלון צוואר מוארך בבית הימני
(גמלון צוואר מוארך (בבית הימני

גמלון שעון במקביל לאופנת הצוואר המוארך החל טרנד חדש המכונה גמלון שעון. השניים דומים זה לזה אלא שגמלון השעון קיבל עיטורים על הכתפיים שלא נראו יותר ככתפיים. עד שנת 1700 גמלון השעון היה די נמוך ובעל עיטורים בצורת שרשראות-פירות ופרחים. בהמשך נבנו גמלוני שעון גבוהים יותר ומעוטרים בצורה מפוארת יותר.


גמלון שעון
גמלון שעון

גמלון כתר אופייני לבתים במאה ה 18. עיטורים מפוארים מאבן לבנה בסגנון מאד בארוקי.


גמלון כתר
גמלון כתר

גמלון ישר כשמו כן הוא, חזית אשר מסתיימת בקו אופקי ישר. היה נפוץ במאה ה 19 בעיקר בבתי מידות של עשירי העיר.


גמלון ישר
גמלון ישר

אז בפעם הבאה שאתם מסתובבים ברחובות אמסטרדם באזור חגורת התעלות, הרימו עיניים ונסו לזהות את סוג הגמלון. וכדי לקצר לכם את הדרך הנה טיפ קטן: לכו ל Oude Turfmarkt 4.

שם תוכלו לראות שורת בתים בעלי ארבעה סוגי גמלונים שונים זה ליד זה.


נסו לנחש את סוגי הגמלונים שבתמונה.


נסו לנחש את סוגי הגמלונים שבתמונה
נסו לנחש את סוגי הגמלונים שבתמונה

הצלחתם לנחש?

אם לא - הנה התשובה:

מימין לשמאל: מדרגות, צוואר מוארך, צוואר, שעון

bottom of page