top of page

פוסטים מומלצים

חוויה פרהסטורית בהולנד

עודכן: 27 ביולי 2023

ג'ניפר ואמה פטרה כותבות יחד בלוג על הולנד. ג'ניפר חיה בישראל ופטרה בהולנד וכמו שאתם מתארים לעצמכם הן מכירות היטב את הולנד ואת התרבות ההולנדית ולכן אני שמחה לארח אותן אצלי עם פוסט שהוא כולו חוויה פרהסטורית.

 

כשחושבים על הולנד, רואים לרוב מול העיניים את הדימויים הידועים כגון תעלות, פרחי פקעות, גבינה, נעלי עץ, כיכר הדאם וכמובן המון אופניים. מי שכבר שט בתעלות אמסטרדם, ביקר בשוק הפרחים ומחפש חוויה מסוג אחר, יכול למצוא אחת כזאת בפארק הפרהסטורי שבכפר בורחר במזרח הולנד.

בואו נחזור בזמן. מבטיחה שלא תתחרטו!




תקופה פרהסטורית

בין השנים 4300 ועד 2800 לפנה"ס, פחות או יותר בתקופה שבארץ חלפה לה "התקופה הכלכוליתית" בה בני אדם הפכו ממלקטים וציידים לחקלאים והחלו להתיישב במקומות קבע, התקיימה בחלק גדול של אירופה, תרבות הנקראת כיום בשם המוזר, "משפך-גביע". המונח מצביע על צורתם של ממצאים ארכיאולוגים, כלי קיבול, שנמצאו באזור צפון ומזרח אירופה בתוך דולמנים גדולים. הכלים, שנקראים בעברית בזיכים, שימשו, ככל הנראה, כתשמישי קדושה ומצווה בטקסי קבורה שנערכו בדולמנים עוצמתיים אלו.


כלי פרהסטורי
בזיך, כלי פרהסטורי

מהו דולמן?

כדי להבין למה הדולמנים נבנו רק במזרח הולנד, בעיקר במחוז היפיפה של דרנטה ולא באזור אמסטרדם למשל, יש צורך לחזור עוד הרבה בזמן, עד לעידן הקרח שהקפיא את האזור כ-15000 שנים לפני כן. בעידן זה, מזרח הולנד של היום היה קבור מתחת לכיפת קרח גדולה, המכונה "כיפת הקרח הסקנדינבית" שכיסתה את שוודיה, נורבגיה, פינלנד, פולין, אנגליה וחלק ממזרח וצפון אירופה, בין היתר, מזרח הולנד של היום. הקרחונים, שגדלו ונעו מהצפון אל הדרום, דחפו סלעים ענקיים ושינו את המרקם הגאולוגי של מזרח הולנד. כשהגיעו לקצה הקרחון, סלעים אלו הגיעו לסוף מסעם, בין היתר, במזרח הולנד של היום.

כעבור אלפי שנה, בני האדם שחיו באזור, החלו להשתמש בסלעי הענק למטרת בנייה של מקומות קבורה. ממצאי הכלים שופכים אור על דרך החיים ועל תרבותו של האדם הפרהיסטורי באזורים אלו. מזה מאות של שנים, ההולנדים קוראים לדולמנים "Hunebed" או "מיטה של ענק", מפני שחשבו כי רק עם של "ענקים" יכול היה להרים סלעים בגודל כזה ולסדר אותם יפה בשורות. ישנו פתגם הולנדי שאומר: "הבנה מגיעה (קרי: מתפתחת) עם השנים" ואכן היום יודעים קצת יותר על מקור הדולמנים ואיך הגיעו סלעי הענק לאזור הזה. אפשר למצוא בהולנד בסך הכל 54 דולמנים, כולם באזור המזרח, רובם (52) במחוז דרנטה.


דולמן, אתר קבורה פרהסטורי
דולמן, אתר קבורה פרהסטורי

הפארק הפרהסטורי

ליד הדולמן הגדול ביותר בהולנד, ובו סלע ששוקל משקל שיא של 20.000 קילו, הוקם פארק פרהיסטורי, המספק מידע בצורה חווייתית על חייו של האדם המקומי בתקופות פרהיסטוריות שונות. תוכלו לבקר במחנה ניאנדרטלי, באוהל של ציידי איליי-צפון, בצריף מתקופת האבן, בבתי קברות פרהיסטוריים וחפירת דולמן ואף לטייל בכפר פרהיסטורי משוחזר. בכפר ניתן להתרשם משיטות וגידולי שדה עתיקים, מאז ראשית תולדות החקלאות של בני האדם. היכנסו לבתים משוחזרים משלוש תקופות פרה-היסטוריות שונות, ותראו, תחושו ואפילו תריחו איך החיים נראו והתנהלו בזמנים עתיקים אלו. כמבקרים תפגשו כמה אנשים מאז; הם יספרו לכם את סיפוריהם, יראו לכם איך הם חיו, כיצד הדליקו אש, מה ואיך בישלו, איך יצרו כלים מאבן צור, איך צבעו צמר לביגוד, איך עבדו עם עץ לבניה ושלל פעילויות נוספות.


ג'ניפר מספרת: "הורי לקחו אותי לפארק הפרהיסטורי כשהייתי בת 11. אני זוכרת כמה עניין היה לי במוצגים. הקסים אותי הרעיון, שלפני הרבה מאוד זמן, אנשים הניחו את הסלעים בצורה הזו, ושעד היום, הסלעים נשארו באותו המקום, והנה, אני נוגעת בהם. המושג "זמן" מאז מאוד מעניין אותי, והפארק המחיש לי אותו בצורה יוצאת מהכלל. בעקבות הביקור בפארק, התאהבתי בחקר הזמן, בתולדות ההיסטוריה. אני זוכרת שהיה לי כיף להסתובב ולרוץ בחוץ, ולהיכנס לכל מיני בתים מעניינים של פעם, לפני המון זמן. להיות בחוץ בטבע, באוויר הצח ולגלות עולם עתיק בצורה חווייתית, תמיד נשאר לי בזיכרון כחוויה טובה ומשפיעה. אכן, הפארק מאוד מתאים לביקור עם ילדים. הביקור בו מעניק חוויה מסוג אחר."


פיסול סביבתי בהשראת הדולמנים
פיסול סביבתי בהשראת הדולמנים


קישורים ועוד


כאן ניתן להזמין כרטיסי כניסה לפארק הפרהסטורי.


רוצים לקבל עוד רעיונות לבילוי בסביבה? כאן תוכלו לקרוא על כפר יפה המשמש כמוזיאון פתוח.



פטרה וג'ניפר

פטרה וג'ניפר, אמא ובת מהולנד, כותבות ביחד בלוג שבועי על ארצינו היפה במיוחד עבור התייר הישראלי המחפש חוויות מיוחדות בהולנד. באתר שלנו תמצאו פוסטים מלאים במידע וטיפים של "אינסיידריות" על מקומות, אטרקציות, חגים ואירועים מיוחדים בכל חלקי הולנד שיכולים להעניק לחופשה שלכם בדיוק את ה"טוויסט" ההולנדי הנוסף שחיפשתם.


 

רוצה לקבל עדכונים לתיבת המייל שלך? עדכונים על פוסטים חדשים, אירועים ושווקים בהולנד? כאן נרשמים לרשימת התפוצה של רק-עתיק.


bottom of page