top of page

פוסטים מומלצים

נארדן - הכוכב של הולנד Naarden

עודכן: 12 בדצמ׳ 2023


לפני שנים רבות שכנה נארדן על גדותיו של הים הצפוני ושגשגה כעיר מסחר לאחר שקיבלה זכויות מסחר בשנת 1100 ובתחילת המאה ה- 14 זכויות עיר. באחת השנים הסוערות הוצפה העיר ונהרסה ואז הוחלט לבנותה מחדש במיקום מעט מרוחק יותר וגבוה יותר מהים. או אז תוכננה העיר כעיר מבצר עם ביצורי כוכב. במאות ה- 16 וה- 17 שודרגו הביצורים כדי שיוכלו להוות מענה בזמן מלחמה. גם במלחמות המאה ה- 20 שימשה נארדן מרכז צבאי עד אשר בשנות ה- 80 של המאה הקודמת הוחלט על עזיבת הצבא את המקום. בזכות חשיבותה האסטרטגית נשמרו ותוחזקו ביצורי הכוכב וכך הפכה להיות אחת מערי המבצר בעלת צורת כוכב מושלמת ללא פגם. מי שרוצה ללמוד על מלחמות בעידן הקדם-טכנולוגי ועל שיטת הביצורים הייחודית הזאת, מגיע לנארדן. אבל לא רק. גם מי שרוצה לבקר בעיר-מבצר יפיפיה, בעלת עבר הסטורי עשיר, קרובה לאמסטרדם ובעלת מגוון רחב של חנויות עיצוב - מוזמן לבקר בה.



אבל לפני שנצא לטייל, נתחיל ממש בהתחלה ונדבר קצת על ערי מבצר, ביצורי כוכב וקו ההגנה ההולנדי הישן.


 

ביצורי כוכב

שיטת הגנה אשר מבוססת על הדגם האיטלקי ואשר שודרגה כאן בהולנד. לפי השיטה ההולנדית העיר מוגנת באמצעות שערים, רמפות, תעלות ובסטיונים. כוכב מושלם יכלול 6 בסטיונים המחוברים ביניהם בדרכי מים ורמפות הגנה. כל בסטיון הוא בעל חמש צלעות והוא קו ההגנה הראשון במערך. לאחריו תעלות ובהן 6 איים קטנים בעלי שלוש צלעות המגנים על החומות הישרות שמחברות בין הבסטיונים. מתחת לבסטיונים נחפרו מרתפי ירי, מחסני נשק ומעברים.

 


בשל מיקומה האסטרטגי בין הים בצפון, האזור הביצתי בדרום ובמערב והקרבה אל אמסטרדם, היוותה נארדן את "שער" הכניסה היחידי לאמסטרדם. יחד עם מאודן (Muiden) וווייספ (Weesp) יצרו שלושת המקומות את משולש ההגנה על אמסטרדם בקו ההגנה הישן.


 

קו ההגנה הישן

ב 1672 הוחלט על הקמת קו הגנה לאחר הכרזת מלחמה מצד צבאות צרפת, אנגליה וגרמניה. קו ההגנה, אשר מחבר בין מאודן דרך וורדן עד חורקום שבדרום, נועד להגן על פרובינציית הולנד ובה הערים החשובות אמסטרדם, האג, רוטרדם, ליידן, דלפט וחאודה, בפני פלישת צבאות האויב. לאורך הקו נבנו מבצרי הגנה וטירות, מקומות יישוב הפכו ערי מבצר וחוזקו בביצורי כוכב ונבנו סכרים. בין הטירות והערים אשר לקחו חלק בקו ההגנה: נארדן, טירת מאודן, עיר המבצר ווייספ, עיר המבצר וורדן, עיר המבצר אאודהווטר, עיר המבצר חורקום, טירת לובסטיין, עיר המבצר וואודריכם ועוד. הרעיון בבסיסו של קו ההגנה היה ליצור מחסום גיאוגרפי בדמות הצפת אזורים שלמים והפיכתם לבלתי ניתנים למעבר. קו ההגנה התאפשר הודות לפני השטח הביצתיים באזור אשר יובשו באופן מלאכותי וניתן היה בקלות רבה להחזירם למצבם הרטוב. כבר קודם לכן השתמשו בשיטה זו בזמן מלחמת שמונים השנה אבל מעתה מדובר היה בשטחים נרחבים מאד - מהים הצפוני ועד קרוב לגבול עם בלגיה. זהו המקום היחידי בעולם שנעשה שימוש כה נרחב וסיסטמטי בשיטה זו. בזמן מלחמה, כאשר צבא האויב מגיע לאזור, פותחים סכרים ומציפים את הפולדר. הצפה של 40-50 ס"מ של הפולדר גורמת לכך שנהרות ותעלות עמוקים יותר אינם נראים לעין. וכך הופך האזור למוקש עבור חיילי המאה ה- 17 שאינם יודעים לשחות.
רמפות ומקומות ספורים נשארו יבשים כדי לאפשר מעבר של צבא ההגנה וכך יכולה היתה הולנד להגן על האזור החשוב תוך שימוש במעט מאד כוחות ומאמצים.

 

מסלול מומלץ


נארדן אינה גדולה וניתן לבלות בה שעות ספורות, אם במסלול המתואר כאן וכולל את כל נקודות העניין בעיר ואם בהליכה חופשית בין הרחובות והסמטאות. מצורפת מפה אינטראקטיבית ובה מסומנות כל הנקודות במסלול.


נחנה בחניה הנמצאת מעט מחוץ לשער העיר. בתוך העיר העתיקה עצמה ישנם מקומות חניה אך לא רבים. אני ממליצה לחנות מחוץ לעיר וללכת כמה דקות. ההליכה לכיוון שער העיר והמעבר בין הביצורים ועל פני גשר ההליכה שפעם היה גשר מתקפל מכניסים אותנו אל אווירת עיר המבצר.


נארדן, הכוכב של הולנד
נארדן, הכוכב של הולנד


יוצאים מהחניה והולכים לאורך הכביש שמאלה. הליכה מתונה ונעימה של כעשר דקות תביא אותנו אל שער העיר – שער אוטרכט. השער נבנה בשנת 1877 ושימש גם כבית מעצר.


נארדן, הכוכב של הולנד. שער העיר
נארדן, הכוכב של הולנד. שער העיר

נעבור דרך שער העיר ונפנה שמאלה. משמאל נמצאת נקודת המידע לתיירים, כאן תוכלו לקנות מפה ומזכרות וגם כרטיסים לשייט (פרטים על השייט בהמשך הפוסט).

נמשיך עם הכביש ברחוב westwalstraat ונפנה ימינה ברחוב peperstraat ורחוב שני ימינה לרחוב turfpoortstraat מספר 27 – הבית הספרדי.


נארדן, הכוכב של הולנד. הבית הספרדי
נארדן, הכוכב של הולנד. הבית הספרדי. אבן החזית מספרת את סיפור האירוע שהתרחש כאן

הבית הספרדי נבנה כנראה במאה ה- 15 ושימש ככנסיה וכבית המועצה. בזמן מלחמת שמונים השנה התרחש ממש כאן אירוע טרגי בו נפלו כ 700 מתושבי העיר. את המאורעות באותו יום סיפר בספרו אחד הניצולים, איש ספר ופילוסוף, למברטוס הורטנסיוס ואן מונפורט. וכך הוא מספר:

"הספרדים פלשו לעיר אך הציעו הסכם שלום. הם זימנו לבית המועצה את חברי העיר כדי להציג בפניהם את פרטי ההסכם. למקום הגיעו מאות אנשים. במקום להציג את פרטי ההסכם, הרגו הספרדים את כל הבאים. הם שרפו את מרבית בתי העיר, הרסו ושדדו מכל הבא ליד. "

במאה ה-17 שוחזר הבית וקיבל את שמו. כיום ממוקם בו מוזיאון המשקלים.



נפנה אחורה ונלך ברחוב עד סופו. שם מעבר לכביש זהו אחד הבסטיונים ובו ממוקם מוזיאון ערי המבצר, המספר על ההסטוריה של נארדן כמו גם של ערי המבצר בהולנד.


נמשיך ללכת ברחוב, זהו למעשה הרחוב הקיצוני של העיר, וברחוב bussumerstraat נפנה ימינה. נלך עד הכנסיה. הכנסיה נמצאת בדיוק באמצע העיר. מגדל הכנסיה הוא החלק הכי ישן של הכנסיה שנשרפה פעמים מספר במהלך בנייתה והוא משנת 1380. נקיף את הכנסיה ונגיע לרחוב הראשי – רחוב marktstraat. מעבר לכביש באלכסון נראה את בית העיריה משנת 1601 הבנוי בסגנון רנסנסי מקומי. גודל הבנין ופאר מעידים על חשיבות העיר בימי עבר.


נארדן, הכוכב של הולנד. בית העיריה
נארדן, הכוכב של הולנד. בית העיריה

מעל הדלת שלוש דמויות סמליות: אמונה, תקווה וצדק (באמצע). העיצוב הפנימי אותנטי למאה ה 17.

נמשיך הלאה כאשר הכנסיה משמאלנו, ברחוב הראשי, נעלה על הגשרון מעל התעלה ונמשיך אל הארסנל.

או שנעצור כאן קודם לקפה בבית הקפה בפינה הכי יפה בעיר.





הארסנל. במקור שימש כמחסן צבאי. היום מתחם עיצובי יוקרתי (חובה לחובבי עיצוב. חנות של מיטב המעצבים העולמיים כמו גם של המעצב ההולנדי יאן דה בובאר).


נארדן, הכוכב של הולנד. הארסנל
נארדן, הכוכב של הולנד. הארסנל

לכו מסביב לבניין ותוכלו לטפס על ביצורי הכוכב ולראות מהגובה איך זה נראה.


נארדן, הכוכב של הולנד. מערך הביצורים
נארדן, הכוכב של הולנד. מערך הביצורים

הגיע הזמן לשייט

חוזרים חזרה מעל הגשרון ופונים ימינה. בסוף התעלה תחכה לכם סירה לא גדולה. ניתן לשלם במקום במזומן או לקנות כרטיסים בנקודת המידע ליד שער העיר. השייט נמשך כשעה ומקיף את העיר ואת ביצוריה. תופתעו לגלות שאתם נמצאים בליבו של אזור פסטורלי, מים ירוקים ותחושה של חופש. אולי תראו אפילו את השלדג הכחול שמקנן בגדות התעלה (אני ראיתי אך לא הספקתי לצלם).



בחודש אפריל ואוקטובר – ימי שבת וראשון בשעות 13.00, 14.00, 15.00, 16.00.

בחודשים מאי-ספטמבר – כל יום בשעות 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 ובימי שבת וראשון גם בשעה 17.00.

מחיר למבוגר 7 יורו, לילד עד גיל 12- 5 יורו.



בסיום השייט נחזור לנמל הישן ונלך עם הכביש עד בית מספר 2, שם ממול ניתן לעלות על הביצורים אל בסטיון אורניה. כאן ניתן לראות שוב את צורתו של הבסטיון ואת הקיר אשר מפריד בין החלק הפנימי והחיצוני של עיר המבצר. מכאן נמשיך הלאה עד שנגיע שוב אל נקודת המוצא – שער אוטרכט.



מה יש לעשות בנארדן ובסביבה




אגם נארדן ושמורת הטבע סביבו - בקשו מידע בנקודת המידע לתיירים


פארק שעשועים לקטנטנים oud valkeveen


מעגן נארדן שייט לחובבי ספורט ימי


לינה באזור נארדן


Design B&B Naarden Vesting חדרי אירוח מעוצבים במרכז העיר


מלון בוטיק ממש מול הכנסיה במרכז העיר Vesting Hotel

לינה במרינה של נארדן Marinaparcs Naarden


*למען הגילוי הנאות אציין שבלחיצה על הקישורים לעיל והזמנה דרכם אקבל עמלה צנועה מחברת בוקינג, אין לכך כל השפעה על מחיר ההזמנה עבורכם.

bottom of page