top of page

פוסטים מומלצים

שייט בחצר האחורית של הולנד עם משפחת גנון

עודכן: 27 באוק׳ 2019

יעל, בעלה ושלושת ילדיהם (13, 9.5, 7.5) יצאו לטיול בהולנד. נשמע די רגיל, אבל האמת היא שהטיול של משפחת גנון היה רחוק מטיול רגיל. נכון, הם ביקרו במקומות מוכרים כמו חיטהורן, אמסטרדם ואוטרכט וגם במקומות קצת פחות מוכרים למשל בפרובינציית פריזלנד אבל אל רבים מן המקומות האלה הם הגיעו בסירה אותה השיטו בעצמם במשך שמונה ימים בתעלות הולנד.

הצטרפו לסיפור המלווה בתמונותיה של יעל - שייט בחצר האחורית של הולנד עם משפחת גנון.

ככה הכל התחיל

הכל החל קורם עור וגידים כאשר נתקלתי בתמונה קטנה של תעלה וסירת מפרש שהציתה בי רצון לברר עוד מידע על המקום המופלא הזה. מבדיקה מהירה שערכתי, גיליתי שמדובר בתמונה שצולמה במחוז פריזלנד בהולנד. עד אז לא נתקלתי בשם וגם לא שמעתי סיפורי מטיילים מהאזור. משהו משך אותי לקרוא עוד. לאחר שיטוט רציני ברחבי גוגל, הבנתי יחד עם משפחתי, שזה היעד הבא שלנו לטיול; לשם אנחנו רוצים להגיע, לחוות, לראות ולהיחשף לנופים אחרים כה שונים ממה שאנו מורגלים לראות.

פריזלנד, הולנד. מתחילים "לתפור" טיול, כזה שיתאים לנו לפי רצונות וצרכים שונים, לפי המידות שלנו והחלומות שלנו; טיול שתפור בול- לנו.

תכנון, הכנה וקצת נתונים יבשים

המידע עצום, הרבה נכתב בשפה המקומית (גוגל טרנסלייט עוזר להבין את התמונה הכללית). אתר ועוד אתר יוצרים תמונה ברורה יותר של חוויות ומראות שאותם נרצה לחוות ולראות.

קצת נתונים יבשים: 16 יום שכללו השכרת רכב ל- 6 ימים ושהות בצפון הולנד בפרובינציית פריזלנד, 8 ימים שכללו השטה עצמאית של סירה במרכז הולנד ו-2 לילות אחרונים באמסטרדם. טיול שבנוי מ-3 טיולים, כל אחד בעל גוון אחר.

הטיול

החלק הראשון - צפון הולנד - פרובינציית פריזלנד

את הטיסות הזמנו חצי שנה מראש דרך חברת התעופה ארקיע, ישירות לאמסטרדם. בחרנו טיסות נוחות מבחינת לוחות זמנים. נחיתה, השכרת רכב ומתחילים לנסוע צפונה, משך נסיעה כשעתיים. בדרך עוצרים להתמתחות קלה, ארוחת צהריים מאוחרת וקניות בסופר.

הגענו בשעת ערב מאוחרת ליעד שבו נבלה את ששת הימים הבאים. כשפתחנו את העיניים בבוקר, גילינו שאנחנו בגן עדן.

מבחינתנו אפשר להישאר פה ולא לזוז

תעלה מקיפה את הבית מכל הכיוונים ומצדה השני של התעלה- שמורת טבע. דשא ירוק, מרחבים, ברווזים, סוסים וציפורים. וואו. בית מדהים (הושכר דרך airB&B) מאובזר בכל מה שצריך בשביל לא לזוז מהמקום. לאחר ארוחת בוקר מושקעת ומהנה, התארגנו ויצאנו להכיר את האזור.

נסיעה של 5 דקות מהצימר בו שהינו הובילה אותנו לחיטהורן היפה אך גם המאד מתויירת. חוויה ראשונה ונחמדה ששילבה השכרת סירה ושייט בתעלות בין הבתים ובאגם (בדיעבד, חיטהורן הייתה רק יריית הפתיחה למקומות קסומים אחרים). משם נסיעה של שעה ועשרים הובילה אותנו לפראנקר בה נמצא "פלנטריום אייסה אייסינגה" (על שם אייסינגה שהיה חובב אסטרונומיה שחי במאה ה-18 והמוזיאון ממוקם בביתו). סיור עצמאי בבית משולב עם הסבר פרטי שקיבלנו ממדריכה במקום חשף בפנינו עולם עתיק אך עדכני מאוד. מעורר השראה (לא לפספס לעלות למעלה ולראות איך כל המנגנונים בנויים מעל התקרה המיוחדת). משם נסיעה של כ- 20 דקות הובילה אותנו להארלינגן, עיירת נמל מיוחדת. תצפית מרהיבה על אוניות מפרש עצומות שנכנסות לנמל והליכה לאורך הים הובילה אותנו למגדלור מעניין ולסמטאות קסומות.

היום השני כלל נסיעה לאי טסל. הזמנו יום קודם כרטיסים למעבורת שיוצאת מדן-הלדר (הזמנת כרטיסים מראש באתר www.teso.nl חוסכת עמידה בתור לתשלום ומעבר מהיר ישירות לבטן המעבורת), שייט קצר ואנחנו על האי. בטסל ישנן אפשרויות רבות ומומלץ לנסות לתכנן את היום הזה. אנחנו נסענו לבקר בבית החלמה לכלבי ים, התרשמנו מאוד מתצוגת האקווריומים המרהיבה ומבריכות כלבי הים. משם נסענו לאאודשילד, שם חיכו לנו כרטיסים שהזמנו מראש לדיג שרימפסים בסירת דיג עצומה (רבות נכתב על הדיג הזה וכל מילה נכונה ומצדיקה חוויה מיוחדת שכזו. להזמנת כרטיסים).

כוכבים על הידיים ובעיניים בטסל

בסיום הדיג נסענו להציץ על המגדלור הפוטוגני שנמצא ממש בקצה של טסל. חזרה למעבורת. אנחנו ביבשה.

המגדלור בטסל. מומלץ לשקול לשהות בטסל מספר ימים

הימים הבאים לא מתוכננים ואנחנו גם קשובים למזג האוויר שמבשר על גשם החל משעות הצהריים המאוחרות. הצימר שלנו נושק לשמורת טבע מרהיבה (national park weerribben-weiden) ומדגדג לנו לראות מה השמורה מציעה. שתי דקות מהצימר שכרנו סירת מנוע, קיבלנו מפה ויצאנו לראות מה נמצא לנו ממש מתחת לאף. גילינו עולם של אגמים, תעלות ובעלי כנף מרהיבים. גולת הכותרת הייתה belt Schutsloot עיירה קסומה או כמו שקראנו לה "חיטהורן הלא מתויירת". לשם שבנו למחרת בערב, לאחר שיחה עם מקומי שסיפר לנו שמתקיימת שם חגיגה שנתית של סירות מחופשות. מראה מרהיב, מיוחד ואווירה קרנבלית מיוחדת. אנחנו וכל המקומיים. חוויה מופלאה.

הגשם הגיע כפי שצפינו וזה איפשר לנו להכין ארוחת צהריים בצימר וליהנות מאחר צהריים שלו ורגוע ואף לארח 2 מקומיות שנתקעו עם הסירה כתוצאה מהגשם.

יום נוסף הוקדש לפארק וואליבי. החוויה בפארק הייתה מהנה מאוד, מבחר מאוד גדול של מתקנים המתאימים לכל הגילאים, יכולנו לעלות על מתקנים שוב ושוב ללא תורים ובעיקר הרגשנו כאילו אנחנו בחנות ממתקים, רק לבחור מתקן ולעלות. רמת האדרנלין שאיתה חזרנו לצימר הייתה גבוהה מהרגיל. (יש אפשרות לישון באתר ולפצל את השהות, לנו הספיק יום אחד ארוך והעובדה שלא היו כ"כ הרבה אנשים אפשרה לנו להנות באופן מלא מהשהות בפארק).

מתחילים להבין, שהתעופפו להם שישה ימים קסומים במרחבי טבע ועיירות מיוחדות. אנחנו עם הפנים קדימה לשלב הבא בטיול שלנו.

החלק השני - שייט תעלות

מחזירים את הרכב בשדה התעופה ולוקחים מונית שמביאה אותנו אל אגם loosdrechste (כ-40 דקות מאמסטרדם). כאן שוכרים סירה וכאן מתחילה הרפתקה מופלאה, שגם היום חודשיים לאחר הטיול אנחנו עוד מעבדים אותה ומבינים שעברנו חוויות מעצימות ומיוחדות כמשפחה. מתכוננים לצאת לשייט תעלות עצמאי של שמונה ימים.

התכנון המקורי כלל שיט צפונה אך לאחר פגישה עם מכונאי הסירה, שיעור נהיגה ותפעול (כל אחד יכול. אין צורך ברישיון), קיבלנו המלצה לשנות את המסלול ולשוט דרומה (יותר טבע, מים נקיים יותר, יותר מקומות שאפשר לקפוץ למים). התלבטות של חמש דקות מובילה אותנו לאמץ את ההמלצה שלו ואנחנו מהמרים. מהמרים נכון. כל כך נכון! ממלאים את המקרר בהזמנה שנעשתה מראש בסופר (בזמן שכירת הסירה ניתן לשכור גם אופניים, מתקן ברביקיו, wifi ועוד), משלימים מוצרים נוספים, ויוצאים לדרך.

איי איי קפיטן

היעד שלנו הוא לעגון לשנת לילה ב weesp. קשה לתאר את החוויה המופלאה הזו, שיט בחצר האחורית של הולנד, מראות מופלאים, מרחבים, בתים, יופי ואסתטיקה. עוד ועוד ועוד. העין לא שבעה. לילה ראשון בסירה עבר בהנאה גדולה. שכרנו סירה גדולה שמתאימה ליותר מחמש נפשות על מנת שיהיה לנו נוח בצורה המיטבית. זה כלל 2 חדרי שירותים, 2 מקלחות, 2 קבינות, אפשרות לנהוג בתוך ומחוץ לסירה, אפשרות לפינות ישיבה חיצונית ופנימית. בדיעבד הסתבר כהחלטה מצויינת בשל המרחב ואפשרויות הישיבה הרבות.

מבינים שזה הבית שלנו לשמונת הימים הבאים

קמים בבוקר, היעד הבא שלנו הוא אמסטרדם. מתחילים להרגיש יותר בנוח ולהבין איך הגשרים עובדים. עולם שלם של גשרים נפתח בפנינו. בכל מפגש עם גשר מתכננים את המעבר בו; בחלקם צריך להמתין, בחלקם צריך להיקשר, בחלקם צריך לשלשל 2 יורו לנעל הולנדית מחוברת לחכה ובחלקם יש צורך לצפור בצורה מסוימת כפי שהונחינו מראש.

מטבעות בנעל והגשר נפתח

נכנסים לאמסטרדם, התרגשות גדולה - אנחנו משיטים במגרש של הגדולים. מכוונים עצמנו למרינה לשהות לילה שתאפשר לנו מילוי מים והטענת חשמל לצרכים השונים שלנו בסירה. לאחר בלבול קטן בניווט והפעלת האינסטינקטים שלנו, הגענו למרינה, מרינה מלאה. מה עושים? נקשרים מצד ימין ומצד שמאל לסירות אחרות. שיתוף פעולה מיוחד ויוצא דופן בין המשייטים תורם לתחושה מדהימה ומיוחדת. עגינה. נחים קצת ויורדים רגלית, חוצים במעבורת לערב באמסטרדם, נחילי אנשים, רעש - קיצוניות לשקט המופלא שחווינו עד כה. ממהרים לחזור לבית שלנו. את אמסטרדם עוד נבקר שוב בהמשך. רוצים לחזור למעגן, לשקט ומהר.

לשוט בחצר האחורית של הולנד

היום הבא עובר בשיט מהנה ליד עיירות קסומות, ריח ארוחת הצהריים כבר מתפשט בכל הסירה, עוצרים לאכול ארוחת צהריים שהכנו, קצת קניות בסופר ומחפשים לעגון בנקודה בטבע. מצאנו את גן העדן. שוב. עגנו ב De Hoef, המרחבים קוראים לנו, מורידים אופניים ויוצאים לרכב. רוכבים בתוך העיירה לאורך התעלה עד שפוגשים גשר, חוצים אותו ורוכבים לצידה השני של התעלה, מרחבים, אנשים נחמדים, סוסים, פרות, שקט ורוח נעימה. תפאורה מושלמת. ערב מהנה נוסף עובר עלינו בצידי התעלה, קשה ללכת לישון ולהיפרד מעוד יום מופלא.

היום הבא ממשיך בשיט מופלא ובמראות קסומים עד ההגעה לגאודה. עגינה שוב במרינה מלאה. נעזרים בצוות המקומי להיקשר לסירה אחרת ועוברים דרכה למזח, מדלגים בין הסירות. אחוות משיטים. חיפוש בגוגל מספר לנו על שוק פשפשים שמתקיים פעם בחודש. לא יכול להיות טוב יותר מזה עבורנו! הליכה מהמעגן למרכז העיר אורכת כחצי שעה, ביקור בכיכר המרכזית וחגיגה לעיניים של שפע מוצרים מיוחדים. כל אחד קונה פריט אחד מיוחד; מאיה קונה מצלמה ישנה, עלמה קונה מחברת מיוחדת ועומר קונה שתי אבנים יקרות. בן זוגי היקר מוצא משקפת מיוחדת ואני מסתפקת בציפס מקומי חם.

מרגישים שאנחנו בחלום או בסרט. חוזרים למעגן, משחררים חבלים וממשיכים לפנינת טבע נוספת. הפעם עוגנים ללינה במרינה שנמצאת אי שם בטבע- JH Marnemoende. משפחה בריטית עוגנת לידנו, פגשנו אותה גם במרינה באמסטרדם, מפגש משמח בטבע. בבוקר מחליטים שאת ארוחת הבוקר נארוז וניקח לפיקניק בהמשך, מורידים אופניים ומחליטים לרכב ימינה.

השביל ימינה מוביל אותנו לרכיבה בין שדות תירס

עצירה לפיקניק על גדות התעלה, הצצה לתוך טחנת רוח שעובדת וגלידה בגלידרייה מקומית משלימה לנו את החוויה. לא רוצים לזוז אבל עוד מצפה לנו דרך היום. מדוושים חזרה לסירה.

העיירה המתוקה IJsselstein

פיקניק על גדות התעלה

הפעם אנחנו בדרכנו לאוטרכט, התנסות במעבר של תעלה עצומה מול אוניות ענק. אוטרכט עיר קסומה. עוד נשוב אליה. בטוח. נקשרים למזח אקראי שמצאנו בדרך ומחליטים לצאת לאכול ארוחת ערב במסעדה. בבוקר הבא, מחליטים לשוטט בעיר ואחרי ארוחת בוקר מופלאה שמים פעמינו למרכז העיר ומגיעים למוזיאון תיבות הנגינה. מתלבטים ומחליטים להיכנס- מזל- חוויה מיוחדת ושונה.

מתקרבים ללילה אחרון, הפעם שטים לכיוון המעגן ממנו יצאנו. מושכים כל שניה עד הקצה, לא רוצים שייגמר. לוק אחרון- כולנו שקטים, רגשות מעורבים וקצת עצב על משהו מופלא שעומד להסתיים. שמונה ימים מלאים בנופים קסומים, חוויות מיוחדות, שיתוף פעולה ועבודת צוות, אי ודאות, גמישות וקבלת החלטות משתנה על בסיס קבוע. עבר לנו מהר. מהר מדי.

מושכים כל שניה עד הקצה

נערכים ללילה אחרון, מופע שקיעה קסום בשמים, בדיוק בשבילנו למופע סיום.

מופע שקיעה קסום

קמים בבוקר, רוחצים כלים, מפנים זבל, מורידים מצעים ומחזירים את המפתחות. נפרדים ברגשות מעורבים. קשה לנו להבין את העוצמה של החוויות שחווינו. מונית אוספת אותנו לאמסטרדם. קשה לחזור לאדמה אחרי שמונה ימים כאלו.

החלק השלישי-אמסטרדם

אמסטרדם, שני לילות אחרונים. שוטטות, קניות ובעיקר רגעים אחרונים ומופלאים של יחד בחופשה מיוחדת כזו.

כמה תובנות

* השילוב של טיול בצפון, שיט בתעלות ועיר הוכיח את עצמו בצורה מופלאה. חופשה חלומית.

* האדיבות ההולנדית הוכיחה את עצמה לאורך כל הדרך.

* תכננו מראש, אולם השאירו גם משהו לספונטניות.

* אין צ'ק ליסט- אין אתרי חובה- לכל משפחה קצב וצרכים שונים.

* פגישה עם מקומיים, עיכוב וטעויות בניווט הובילו אותנו למקומות קסומים.

מילה אחרונה

חוויה משפחתית מיוחדת במינה, חוויה של שיתוף פעולה ולקיחת אחריות של כל בני המשפחה בתפעול הסירה, ניווט, בישול, קניות וכו'. אבל יותר מכל - זמן איכות משפחתי נטו מנוטרל מהסחות דעת.

מפה אינטראקטיבית להורדה של הטיול של משפחת גנון.

בזמן כתיבת הפוסט נוכחתי לדעת שיעל ומשפחתה חוו חוויות שאני במשך כל השנים בהולנד עדיין לא חוויתי! אין ספק שלחלק מן המקומות אגיע, אם בשייט ואם בדרך אחרת!

אשמח לשמוע האם מי מכם חווה חוויה דומה, האם יש לכם המלצות מעניינות לחוות את הולנד היפה? כתבו לי בתגובות!

רוצים לקרוא על עוד טיולים מעוררי השראה? הרשמו כאן לרשימת התפוצה של רק-עתיק!