top of page

פוסטים מומלצים

תעלומת האריחים הכחולים

עודכן: 28 במרץ 2023

אריחים עתיקים מצויירים, ובעיקר אריחי דלפט בצבעים כחול-לבן, הם אחד מפריטי הוינטג' האהובים עלי.


אוסף הצלחות שלי
אוסף הצלחות שלי

המקרה

באחד מן הימים, בעודי מסתובבת לי להנאתי בשוק הפשפשים הגדול באמסטרדם, נמשכו עיני לדוכן אחד ובו אריחים. אריחים מקסימים עליהם מצויירות דמויות של ילדים המשחקים במשחקי ילדות הולנדיים של פעם: יויואים, כדורי עצמות (כן, ילדים שחקו בעצמות), קפיצה על מוט, קפיצה בחבל, שבשבות ועוד.

על שאלתי – עד כמה ישנים האריחים? – ענה בעל הדוכן בסיפור. הוא סיפר שהאריחים נלקחו מבית הוריו ומתוארכים לסוף המאה ה- 17. הם עטרו קיר שהתחבא מאחורי אח גדולה וכאשר הבית שופץ והאח הוסרה ממקומה, נתגלה הקיר עם האריחים.


האריחים בשוק
האריחים בשוק

התעלומה

האם האריחים באמת עתיקים?

הסיפור נשמע אמיתי וכך גם נראים האריחים. בגלל שאיני מומחית לדבר ערכתי מחקר אינטרנטי צנוע. ראשית אספתי את נתוני האריחים: עובי האריחים הוא כס"מ אחד, הגודל 13*13 ס"מ ועל הצד האחורי שאריות בטון. הצדדים פגומים וחלק מן האריחים סדוקים. הצבע הכחול אופייני ואינו בוהק או בהיר מדי. מביקור באתרי מכירות פומביות שונים ואתרים אחרים המספרים על אריחים עתיקים הסקתי כי במאה ה 17 ו-ה 18 אריחים כאלה היו די פופולריים וישנם די הרבה כאלה המסתובבים בשווקי פשפשים ואף יפים הרבה יותר.


הפתרון

המסקנה שלי היא שהאריחים אינם נדירים אבל בהחלט אותנטיים.

סוף מעשה

אני, בכל אופן, האמנתי לו... אז קניתי לי אחד קטן ומקסים ואני מאושרת!


האריח שלי
האריח שלי

קצת הסטוריה של המותג Delft Blue

יבוא כלי פורצלן מסין לאירופה החל בתקופתה של שושלת מינג (1368 -1644). בסוף המאה ה-16 הוערמו קשיים על יבוא כלי הפורצלן (בין היתר) הפופולריים מסין.

הולנדים בעלי תושיה וחוש מסחרי מפותח החלו לייצר בעצמם כלי חמר בסגנון דומה לזה הסיני ומה שהחל כחיקוי הפך לענף מסחרי משגשג. באותה תקופה בהולנד לא ידעו עדיין לייצר פורצלן אמיתי כמו זה הסיני ולכן השתמשו בחמר אדום מצופה בשכבת בדיל לבנה דקה (גלזורה) עליה עיטורים בכחול. בשל הפופולריות של הכלים הלכו ונפתחו עוד ועוד בתי מלאכה ובסביבות שנת 1700 היו בדלפט כ 33 כאלה. העיטורים חיקו את העיטורים הסיניים הפופולריים מתקופת שושלת מינג - תמונות נוף וטבע.


במהלך המאה ה17 ההולנדים שיפרו את טכניקות ייצור הפורצלן והביאוהו לרמת אומנות.

בית המלאכה De Porceleyne Fles שהוקם בשנת 1653 עדיין עובד וניתן אף לבקר בו ולצפות בתהליך הידני של עיטור הכלים. ניתן לבקר גם באחד מבתי המלאכה הנוספים הפעילים רק כמוזיאון/גלריה: Goedewaagen, De Delftse Pauw, De Candelaer.


ואיך תזהו כלי דלפט אמיתי? בתחתית כלים החל משנת 1879 יופיעו: ציור של כד, הסימן JT (שתי האותיות מחוברות), המילה דלפט, ראשי התיבות של האומן וקוד תאריך. בכלים משנת 1891 ואילך תופיע לעתים המילה הולנד ולא דלפט.



 

בביקורכם הבא בהולנד אני ממליצה בחום לבקר בעיר דלפט באחד מבתי המלאכה בהם מדגימים את מלאכת יצירת האריח וקישוטו.


קישורים למוזיאונים/בתי מלאכה:


bottom of page