top of page

פוסטים מומלצים

קרנבל בהולנד: הכל על המסורת והחגיגות


קרנבל בהולנד

הקרנבל נחגג כל שנה בסוף חודש פברואר והוא מסמל את תחילת צום ארבעים הימים לפני חג הפסחא.


ערב הצום נהוג להתחפש, לשתות לשוכרה ולחגוג עד לא ידע. מנהג הוא גם לבקר באופן הומוריסטי ושנון את ראשי העיר וההנהגה הפורמלית, את בעלי הכוח והשררה, באמצעות פתגמים שנונים ושירים.


ההכנות לקרנבל מתחילות כבר בנובמבר. ב 11 בנובמבר בשעה 11 בבוקר מתחילה פורמלית עונת הקרנבל. בכל עיר נבחר נושא לתהלוכה של השנה הקרובה ונבחר גם נסיך הקרנבל. נסיך הקרנבל הופך להיות מעין ראש עיר בשלושת ימי החג. הוא מקבל לידיו את מפתח העיר ואחראי על החגיגות. זהו כמובן תפקיד נחשב שאינו יסולא בפז.


מקור החג ומנהגיו

מקור החג הוא בדת הקתולית. המוני העם הורשו לחגוג ולפרוק עול בטרם ארבעים ימי הצום. בהולנד, מאז המאה ה 16, נחגג הקרנבל בעיקר בדרום המדינה שהיתה ברובה קתולית. בצפון הולנד שלטה הדת הפרוטסטנטית ושם לא נחגג הקרנבל. עד היום הערים הידועות בחגיגות הקרנבל הן ערי הדרום.


מנהג ההתחפשות הוא עתיק יומין. כבר בימי הרומאים היה נהוג יום אחד שבו עבדים ושליטים החליפו תפקידים; שבטים שונים עטו מסיכות לגירוש החורף; בארצות שונות כמו במסופוטמיה נקשר החג לחג האביב ובמסורת הקתולית הותר להשתולל לפני הצום מבלי שידעו מי אתה.


חגיגות בדרום הולנד

וכך נהוג עד היום להתחפש, לחגוג ולשתות לשוכרה. בהולנד, לכל יישוב וכפר ייחודיות משלו ומסורות משלו בימי הקרנבל. כל כפר ועיר מקבלים שם זמני, צבעים וסמל.


טילבורח נקראת בימי הקרנבל קראוקנסטד או עיר הבקבוקים (מקור השם כנראה בתקופה בה תעשיית הטקסטיל שלטה בעיר. בטרם המצאת הכימיקלים לניקוי ועיבוד צמר, השתמשו בשתן לצרכים אלה ואגרו אותו בבקבוקים מיוחדים).

צבעי העיר הם ירוק וכתום וכך לובשת העיר מראה חגיגי עם דגלים בצבעים הללו וכל באי הקרנבל נוהגים ללבוש מעין ג'קט כחול מעוטר הסמלי העיר והקרנבל וכמובן צעיף ירוק-כתום. ואולי המנהג הכי חשוב בטילבורח, לעולם לא לכבס את הג'קט כדי לשמור על הזכרונות.


דן-בוש הופכת שלושה ימים לעיר הצפרדעים ובהולנדית - אוטלדונק (השם מרמז כנראה לביצה שהיתה שם פעם שכן העיר נמצאת בין שני נהרות). צבעי העיר הם אדום לבן צהוב וכל הבא לובש גם כאן ג'קט מקושט בצבעי העיר ובהמון צפרדעים.


טיפים לביקור בקרנבל

  • להגיע בתחבורה ציבורית. הערים הומות אדם בזמן החגיגות ותתקשו למצוא מקום חניה.

  • להתחפש. אלא אם כן תרצו לבלוט ;)

  • להגיע מוקדם ולתפוס מקום טוב באזור התהלוכה. אל תדחפו לפני העומדים, הם לא אוהבים את זה.



bottom of page