top of page

פוסטים מומלצים

הבתים "העקומים" באמסטרדם

עודכן: 26 ביולי 2023

מי שמסתובב ברחובות אמסטרדם, מרים מבט ובוחן את הבתים היפים של העיר לא יכול שלא להבחין בתופעת הבתים "העקומים". בתים רבים באמסטרדם ובפרובינציית נורד-הולנד כולה נבנו כך שהחזית הקדמית שלהם נוטה פנימה לכיוון הרחוב. בהולנדית זה נקרא "בית בורח". החזית האחורית, אגב, ישרה לחלוטין.

בתים "בורחים" באמסטרדם
בתים "בורחים" באמסטרדם

בוודאי שאלתם את עצמכם לא פעם מדוע ולמה? גם אני תהיתי על מקורה של תופעה זו ולאחר בדיקה, קריאה ושיחות עם אנשים מצאתי כמה סיבות אפשריות.


רוב האנשים סבורים שהסיבה היא פרקטית. בגלל מבנה הבתים הצר חיפשו פתרון לבעיה של העלאת סחורה (בעבר) ורהיטים לקומות העליונות. הדבר נעשה על ידי גלגלת הממוקמת בחזית הבית למעלה. כאשר מרימים משא כבד הוא מתנדנד ועלול לפגוע בחלונות שבקומות התחתונות. הסיכון לנזק קטֵן כאשר חזית הבית נוטה קדימה.

גלגלת הממוקמת בחזית הבית למעלה
גלגלת הממוקמת בחזית הבית למעלה

ישנם הסבורים שהתופעה נעוצה במזג האויר הגשום בהולנד. חזית נטויה מספקת הגנה מפני הגשם עבור האריחים וחזיתות העץ שבעבר לא היו עמידים בפני מים.


בעלי רוח יצירתית טוענים שהסיבה היא דקורטיבית. עשירי העיר רצו להפגין את עושרם ביצירת חזית בית מפוארת המסתיימת בגמלון מיוחד. גמלון הבית (החלק העליון של החזית) בולט לעין הרבה יותר כאשר החזית נוטה כלפי הרחוב.

גמלון מפואר

אבל כנראה שהסיבה לכך היא הרבה יותר פרוזאית ומקורה בשיטת הבניה בימי הביניים, לפיה כל קומה בולטת מעט מעבר לזו שמתחתיה (כנראה שמסיבות טכניות היה קל ונוח יותר לבנות כך ובנוסף זה היווה הגנה מגשם עבור הקומה התחתונה בזמן הבניה). לאחר שבמאה ה- 15 סבלה העיר משרפות רבות בשל הבניה מעץ והשימוש באח בבתים, הוחלט על מעבר לבניה בלבנים, שהייתה כמובן יקרה יותר. כדי להוזיל את הבניה, "הודבקה" חזית לבנים על גבי הבתים הקיימים והותאמה לבנייה "העקומה".

מסורת היא מסורת וכך המשיכו לבנות עד המאה ה 19 (עד העלמותן של גילדות הבניה). לאחר מכן התחילו לבנות ישר וכך ניתן כיום לראות בתים "עקומים" לצד בתים "ישרים".

כיום חל באמסטרדם חוק עירוני אשר מאפשר בנייה "עקומה" שכזאת גם בבתים חדשים כדי לשמור על אחידות מראה הרחוב בעיר ולשמר את המראה ההסטורי.


אז מה אתם מעדיפים? בית "עקום" או בית "ישר"?



bottom of page