top of page

פוסטים מומלצים

פריסלנד ב 15 תמונות

עודכן: 27 ביולי 2023


פרובינציית פריסלנד בהולנד. פרובינציית המים על גדות הים הצפוני. הפרובינציה מושכת אליה תיירים רבים בעיקר בחודשי הקיץ בשל היותה משופעת באגמים, ימים, תעלות, כפרים ציוריים, נמלים ספינות וכמובן כל סוגי הספורט הימי. בחודשי החורף תוכלו למצוא שם הרבה יופי, שקט ושלווה.

אם עדיין לא השתכנעתם אז הנה כמה עובדות מספריות כדי לסבר את האוזן.

בפריסלנד:

971 קילומטרים של תעלות

219 קילומטרים של חוף

55 גשרים נפתחים

131 גשרים קבועים


ואם בכל זאת אתם עדיין מתלבטים אם כדאי לבקר שם, קבלו את פריסלנד מנקודת המבט שלי: 15 תמונות ולכל אחת מהן הסיפור המתאים לה. לעיתים זו המלצה על מוזיאון, לעיתים פרט קטן שתפס את עיני, לעיתים אגדה מקומית או מסורת הולנדית מעניינת.

1. סירה. בית-סירה. תעלה


סירה. בית-סירה. תעלה
סירה. בית-סירה. תעלה

התמונה יכולה היתה להיות מצולמת בכל מקום בפריסלנד. בכל כפר או עיר בפרובינציה משופעת הימים והאגמים תמצאו את עצמכם עוצרים שוב ושוב כדי לצלם עוד תעלה מזווית מעט שונה כי העין לא שבעה מן המראות. תושבי פריסלנד מדברים בשפה משלהם, פריס, אשר הוכרה לאחונה כשפה רשמית בהולנד.


2. וורקום Workum


 וורקום Workum
וורקום Workum

מיקומה של העיר אפשר חיבור בתעלות כמעט לכל הערים והכפרים בפריסלנד וקשר דרך הים הדרומי לאמסטרדם, אנקהאוזן, הורן וקמפן וכך הפכה מרכז לתעשיית בניית סירות ושייט. בעיר עומד על תילו בית מלאכה לבנייה ותיקון סירות משנת 1782. בית המלאכה עדיין עובד והוא העתיק ביותר בכל צפון-מערב אירופה.


3. בית. חלון. תריס. וילון. אסתטיקה הולנדית


 בית. חלון. תריס. וילון. אסתטיקה הולנדית.
אסתטיקה הולנדית

4. יום שקט בעיר סלוטן


יום שקט בעיר סלוטן
יום שקט בעיר סלוטן

עיר מן המאה ה-13. סלוטן היתה עיר מבצר חשובה. במלחמת שמונים השנים ניסו הספרדים לכבוש אותה ללא הצלחה. הם ניסו להבריח חיילים לעיר בתוך סירת בירה אך הניסיון כשל והעיר לא נכבשה. ליד טחנת-הרוח עומד תותח עתיק. בחודשים יולי ואוגוסט בימי שישי בערב מופעל התותח על ידי חברי מועדון הירי בעיר.



5. החלקה על הקרח


6. החלקה על הקרח

אי אפשר לכתוב על פריסלנד מבלי להזכיר את מרוץ ההחלקה על הקרח העובר דרך אחת עשרה ערים בפרובינציה. כל שנה, עם הגיע גל הקור, אשר מקפיא את מי התעלות, נכנסים ההולנדים לכוננות המרוץ. בכל יום נמדד עובי הקרח בתעלות על ידי מומחים אשר קובעים אם הקרח הגיע לעובי מספק לעריכת המרוץ הכה אהוב. בשנת 1909 נערך המרוץ לראשונה ומאז עוד 14 פעמים. הפעם האחרונה היתה ב- 1997.


6. מסורות הולנדיות


מסורות הולנדיות.
תזמון הולנדי

במעבר דרך גשרים נפתחים יש לשלם מס-מעבר. במקומות מסוימים הדבר מתבצע כך: אחראי הגשר פותח אותו, מעיף חכה אשר אליה מחובר כפכף הולנדי וכל מה שנשאר לשייט לעשות הוא לתזמן היטב את הכנסת המעות לתוך הנעל.


7. דייקים


אבא ואני על הסכר
אבא ואני על הסכר

בפריסלנד 219 קילומטרים של חוף ולאורכם סכרים המגנים מפני עליית מי הים והצפת היישוב.



8. הינדלופן Hindeloopen


הינדלופן
המקום להיות בו בחודשי הקיץ

בהינדלופן, כמו גם בכל עיר וכפר בפריסלנד, ניתן להנות מספורט ימי מכל סוג. זו היתה עיר חשובה מבחינה הסטורית בשל היותה בעלת מקום חשוב במסחר הענף בין הולנד לארצות הים הבלטי במאות ה-16 וה- 17.


9. קסם כפרי


לאן שלא תפנו, יצטייר לפניכם מראה קסום שרק ממתין לצילום.
לאן שלא תפנו, יצטייר לפניכם מראה קסום שרק ממתין לצילום

10. אגדה מקומית


 "היד של סבתא חייס"
"היד של סבתא חייס"

פעם חיה לה בהינדלופן סבתא חייס בבית קטן על התעלה. ילדי הכפר נהגו להציק לה ולתרנגול הפיסח שלה. יום אחד נפל התרנגול למים וסבתא חייס כעסה מאד. היא רצה אחר הילדים, החליקה, נפלה למים וטבעה. זמן מה לאחר מכן, ישב שם ילד לדוג. לפתע פתאום החלו המים לבעבע ואז יצאה יד מתוך המים ומשכה אותו פנימה. מאז מזהירים ההורים את הילדים: "אל תתקרב למים כי סבתא חייס תתפוס אותך ותמשוך אותך למים!".


11. מוזיאון פריסלנד: תערוכת רמברנדט וססקיה, אהבה בתור-הזהב


רמברנדט וססקיה
על חזיתות הבתים: רמברנדט וססקיה ומנגד שיר הלל לשפה

במוזיאון תערוכות קבועות על התרבות המקומית, עבודות של האומן אֶשֶר, אשר נולד כאן, תערוכות מתחלפות וכמובן התערוכה על רמברנדט ואהובתו ססקיה (בת המקום) לרגל שנת רמברנדט בהולנד. התערוכה מוצגת עד 17 במרץ 2019.


12. מגדל פיזה של הולנד


 מגדל פיזה של הולנד
מגדל פיזה של הולנד

המגדל העקום De Oldehove נמצא בעיר הבירה של פרובינציית פריסלנד, ליווארדן Leeuwarden. כבר בזמן בנייתו ב- 1529 החל המגדל לנטות וכך הופסקה הבנייה והכנסיה שתוכננה לצידו לא הוקמה. ניתן לטפס על המגדל בחודשים אפריל עד אוקטובר.


13. מוזיאון הקרמיקה בליווארדן


 קרמיקה הולנדית טיפוסית
קרמיקה הולנדית טיפוסית

במוזיאון אוספי קרמיקה מכל העולם, מתקופות שונות ומבתי מלאכה ידועים בהולנד ובכל העולם.


14. תעלה. גשר. טחנת-רוח


אין  הולנדי מזה
אין הולנדי מזה

15. הפלנטריום של איינסיגה בעיר פראנקר


לגור בתוך פלנטריום
לגור בתוך פלנטריום

אייסינגה נולד בשנת 1744 בבית חווה ועבד בבית מלאכה להכנת צמר. בגיל 24 הוא מתחתן ועובר לגור עם אשתו בבית בפראנקר. מאחורי הבית במחסן הוא פותח בית מלאכה משלו לטוויית צמר. הוא תאב-דעת ולומד באופן דידקטי מתמטיקה ואסטרונומיה. בשל הפחד ששרר בזמנו מפני מצב גרמי השמיים, החליט אייסינגה לבנות פלנטריום בחדר המגורים בביתו כדי להדגים לבני עירו את מצב גרמי השמים ולהרגיעם. הפלנטריום עובד עד היום באופן מדוייק להפליא ונחשב לפלנטריום העתיק בעולם. בחדר המגורים ניתן לחזות במפות האסטרונומיות הדינמיות שלו ובאותה עת, במיטת-הארון בה ישנו ילדי הזוג. אל תוותרו על הקומה העליונה בה ניתן לראות את מנגנון הפלנטריום שבנה אייסינגה במו ידיו.



 

זו היתה פריסלנד מנקודת המבט שלי. יש כמובן עוד כפרים רבים ומקומות נוספים לבקר בהם.

כאן תוכלו לקרוא על ביקורה של יעל בהולנד שחלק מן הזמן שהתה יחד עם משפחתה לא רחוק מפריסלנד.

כאן תוכלו לקרוא על חופשתה של מיכל מן הבלוג "רואה עולם" בפריסלנד.


ביקרתם גם אתם בפריסלנד? אשמח לשמוע מהו המקום שהשאיר עליכם רושם בל ימחה.

892 צפיות
bottom of page