top of page

פוסטים מומלצים

נורד-בראבנט: יום טיול בכפרים

עודכן: 27 ביולי 2023

בדרום הולנד במרחק של כחצי שעת נסיעה דרומה מניימכן מגיעים למחוז נורד-בראבנט שבירתו היא העיר דן-בוש. זהו אזור כפרי, טובל בשדות תירס, כפרים קטנטנים והמון היסטוריה יהודית. בחלק המזרחי של מחוז נורד-בראבנט היתה העיירה בוקסמיר (ראו מפה) נקודת ציון בדרך הרומאית בין מאסטריכט לניימכן לאורך נהר המאס. במאה ה 13 נבנתה בה טירה ובמאות הבאות שימשה כמעין מובלעת קתולית במדינה הפרוטסטנטית. האזור לאורך נהר המאס מציע שפע אתרים לטיולים יומיים למשך בערי המבצר חראבה או ראבנסטיין עליהן כתבתי כאן.


מפת מחוזות הולנד
ראו כיתוב בלבן - זוהי בוקסמיר


הדרמתי לכיון העיירה בוקסמיר ויצאתי ליום נפלא ולטיול נינוח בין הכפרים הקטנטנים מסביב לעיירה. את יום הטיול בחלק המזרחי של המחוז ערכתי בהדרכתה של איילה טורלינקס-אוקשי, ישראלית שגרה כאן כבר שנים רבות ומכירה את האזור כמו את כף ידה. איילה תשמח לארח אתכם בביתה, לבשל עבורכם ולצאת איתכם ליום טיול מודרך באזור. תוכלו ליצור עמה קשר בטלפון 00-31-652380222.

שדרת עצים ובצידיה שדות תירס

הצעה ליום טיול


התחלנו את היום בכפר אופלו בבית הקפה המתוק Ons Moe. מכאן ניתן לצאת למסלול הליכה או רכיבה על אופניים. מי שמתעצל (ממש כמונו) יכול להסתפק בביקור בטחנת המים וטחנת הרוח הסמוכות זו לזו. מראה בהחלט יוצא דופן של שתי טחנות ציוריות במרחק קטן כזה.

הכפר אופלו Oploo

הכפר הקטן המונה כ 2000 איש החל כמקום משכנה של משפחת אצולה מקומית כבר במאה ה 14 בטירה. הטירה נהרסה בשנת 1800 אבל במקום בו עמדה ניטע גן חמוד סביב עץ הטיליה העתיק. קווי המתאר של הטירה מצויינים ב"קירות" של שיחים ירוקים. בעלי הטירה אהבו לצאת למסעות צייד ביערות הסביבה, שעל שמם גם נקרא הכפר; בהולנדית עתיקה משמעות המילה loo היא יער. דייריה האחרונים של הטירה היו למעשה דיירות – שלוש גבירות: לוקרטיה ובנותיה אמליה וג'נובבה ועל כן כונתה הטירה "הגבירות". במקום ניצב פסל של שלוש דמויות נשיות לזכר אותן גבירות. אותה גברת שהיתה פרוטסטנטית פעלה רבות גם למען הקהילה הקתולית בכפר ויתכן שהיא זאת שנטעה באנשי הכפר את תחושת השייכות ואת המוטיבציה לעשות למען הכפר. וכך חמש מאות שנים לאחר מכן נולדה היוזמה של סיבוב אופלו – מסלול של כחמישה קילומטרים ובו מצויינות נקודות חשובות בהיסטוריה של הכפר.


כך תוכלו לראות בין היתר את האתרים הבאים:


גינת הטירה ובה פסל שלוש הגבירות ודגם מוקטן של הטירה



נקודת מפגש של הרועים


מבנה משוחזר המהווה את נקודת המפגש של הרועים

טחנת המים החדשה משנת 1725 אשר שימשה כטחנת שמן וחיטה



טחנת הרוח שמקורה כנראה בעיר דן בוש והועברה לכאן בשנת 1845. הטחנה עדיין פועלת וטוחנת קמח. ניתן לראות את הטחנה בימי שבת בבוקר ולקנות במקום קמח.



פארק משחקים ובו אמפיתיאטרון ושטח משחק ופעילות שהוקם כולו על ידי מתנדבים מהכפר.


מפת המסלול תינתן לכם על ידי טיני החמודה מבית הקפה Ons Moe שהוא גם נקודת ההתחלה והסוף של המסלול. גם אם אינכם רוצים ללכת את כל המסלול אני ממליצה בחום על בית הקפה הנוסטלגי עם גינה ציורית וחפצי וינטג' לרוב.


הכפר אוברלון Overloon

הנקודה הבאה בטיול שלנו היתה בכפר אוברלון. זהו הכפר אולי הכי ידוע סביבה כיום אבל עד שנת 1900 מנה רק 600 איש והיה מבודד מסביבתו. במלחמת העולם השניה נהרס הכפר כמעט לחלוטין בזמן הקרב שנערך במקום בין הכוחות הבריטיים לגרמניים על השליטה במעבר על נהר המאס. זו גם הסיבה להקמת מוזיאון המלחמה ממש כאן בכפר. בסמוך למוזיאון יש גן שעשועים גדול ויפה. מי שיוצא לטיול אופניים בסביבה יכול לעבור בשביל אופניים מיוחד העובר דרך שטח המוזיאון. ללא ספק חוויה מיוחדת. פרט למוזיאון ניתן לבקר גם בגן החיות.

אנחנו אמנם דילגנו על המוזיאון אבל לא וויתרנו על גלידה בגלידריה הכי טובה באזור - IJssalon Clevers. מומלץ בחום!

הכפר פלירינגסבייק Vierlingsbeek

אחרי גלידה מרעננת נסענו לכפר פלירינגסבייק בו נמצא בית הקברות היהודי של האזור, אחד העתיקים בהולנד. בבית הקברות 82 מצבות; העתיקה ביותר משנת 1784 והאחרונה (הראשונה מאז המלחמה) משנת 2009.

בית הקברות נמצא ברחוב Molenweg . ברחוב 9 Spoorstraat שכן בית הכנסת המשמש כיום כבית מגורים.



הכפר סטבנסבייק Stevensbeek

מכאן המשכנו לכיוון הכפר בו גרה איילה לטיול סביב האגמים. חנינו בחניה (כתובת: Radioplas, 5844 AA Stevensbeek) ויצאנו למסלול הליכה סביב שלושת האגמים הסמוכים זה לזה. האגמים אמנם מלאכותיים ונכרו בשל הצורך בחול לסלילת הכביש הסמוך אבל הם פנינה יפיפה ואהובה על תושבי הכפר. בחרו כיוון וצאו לגלות פינת חמד ירוקה. בימי הקיץ ניתן לשחות באגם הגדול (זהירות, מים עמוקים).


האגם

העיירה בוקסמיר Boxmeer

התחנה האחרונה שלנו היתה העיירה בוקסמיר. אנחנו ביקרנו רק באתר ההנצחה ליהודי המקום אבל ללא ספק יש מה לראות כאן:

*הטירה מן המאה ה 18 בה ממוקמים כיום שני מוזיאונים קטנים העוסקים בהיסטוריה המקומית.

*מנזר הכרמליתים שנבנה במאה ה 17 ובו 18 ויטראז'ים מרהיבים מאותה תקופה.

*בית החול Het Zandhuis מן המאה ה 18. בבית התגורר איש אצולה אשר עיצב את ביתו בסגנון בארוקי. כיום משמש כבית מגורים ברחוב Zandpaadje 9.

*בזיליקת סנט פטרוס Sint Petrus basiliek מן המאה ה 12. כאן התבצע נס הדם וכך הפכה העיר לאתר עליה לרגל.


הסיפור היהודי בעיר

בעיירה היתה קהילה יהודית קטנה מאות בשנים. הקהילה הלכה והצטמצמה עם השנים ובתחילת המלחמה מנתה רק 19 אנשים שאף לא אחד מהם שרד אותה. בית הכנסת המקומי נבנה בשנת 1865 ונהרס בזמן מלחמת העולם השניה.



בשנת 2010 נבנו במקום סופרמרקט ומגרש חניה. קדמה לבניה בדיקת שטח שהובילה למציאת שרידי התשתית של בית הכנסת שעמד במקום.



כמו כן נמצאו במקום שערי בית הכנסת המקוריים. במגרש החניה מצויינים קווי המתאר של בית הכנסת בלבנים אדומות. בסמוך לו הוקם אתר הנצחה לזכר היהודים שגרו במקום. באתר מוצבים שערי בית הכנסת אשר נמצאו בחפירה.



מסעדות באזור


לינה באזור


De Lummel - אירוח כפרי לקבוצות של עד עשרים איש

d'n Twist - אירוח כפרי לזוגות וקבוצות כולל קמפינג

de Valkhoeve - אירוח כפרי על גדות האגם

motel Koolen - ארוח כפרי בסמוך לעיר המבצר חראפה

Aalshof - מלון אקולוגי

Pastorie Gassel - אירוח כפרי בבית היסטורי משנת 1850

אטרקציות באזור


גן החיות באוברלון (הגן מונגש לבעלי כסאות גלגלים)

מוזיאון המלחמה (חניה בחינם. נגיש לבעלי כסאות גלגלים)

טבע


שמורת הטבע Maasheggen מוזכרת אפילו בכתיו של הקיסר יוליוס כמקום סבוך צמחיה שהאט את התקדמות הצבא הרומאי צפונה. ניתן לצאת למסלולי הליכה ורכיבה בעקבות הרומאים.


bottom of page