top of page

פוסטים מומלצים

לטייל כמו מקומית בהולנד עם שרון בונפיס באיינדהובן

עודכן: 27 ביולי 2023

הרשימה עשויה להכיל קישורים לתוכנית שותפים. הזמנה דרך קישורים אלה אינה משפיעה על המחיר עבורכם אלא מתגמלת אותי בסכום סמלי.

 

במדור - לטייל כמו מקומית - תזכו לשמוע את כל הסודות של נשים ישראליות שגרות בהולנד. הן מספרות על המקום בו הן גרות, נותנות המלצות לפינות קסומות ולעיתים גם מספרות את סיפורן האישי.


הפעם אני מארחת את שרון. שרון ואני מנהלות חברות וירטואלית כבר כמה שנים. הכתיבה הקולחת שלה, התמונות היפות וזווית הראיה שלה על הולנד בכלל ואיינדהובן בפרט משכו את תשומת ליבי. ערב אחד קיבלתי ממנה ווטסאפ וזה לשונו:


"אתמול ביקרתי באתר שלך והגעתי לעמוד של הסיפורים האישיים. היה לילה מאוחר והיתה גם מעט מוזה, אז בלי לשאול האם תרצי, כתבתי מעט וחשבתי לשאול אותך אם את עדיין רוצה סיפורים והמלצות מגוף ראשון".


התשובה ברורה ואת רשות הדיבור אני מעבירה ללא דיחוי לשרון.


כל התמונות צולמו על ידי שרון בונפיס וכל הזכויות שמורות לה.


לטייל כמו מקומית בהולנד - עם שרון בונפיס באיינדהובן


שמי שרון בונפיס. אני חיה עם משפחתי באיינדהובן מזה כשלוש שנים. בישראל גרנו בנופית, ישוב כפרי קהילתי בגליל התחתון לא רחוק מהעיר חיפה.

לאיינדהובן עברנו כמשפחה עם שלושה ילדים מתבגרים בעקבות חלום הרילוקיישן ובזכות הזדמנות תעסוקתית שבה נקרא ליאור בעלי לכהן בתפקיד ניהולי במשרדי חברת פיליפס בעיר בסט Best הסמוכה לאיינדהובן.

במקצועי, בחיים שלפני הרילו, עסקתי בניהול מחקרים קליניים בחברת ביוטק ידועה, תחום אותו הותרתי מאחור לטובת המעבר החווייתי. את חיי הנוכחיים מעבירה בלימודים להרחבת אופקים בתחום המקצועי וברכישת מקצוע נוסף - מדריכת פילאטיס - חלום ישן שמתגשם. מלבד זאת, חובבת עיצוב פנים, טיולים, טבע, בישול ומוזיקה.


איינדהובן, עיר בעלת 9 נשמות

נחשבת לעיר החמישית בגודלה בהולנד ואינה מייצגת ערים הולנדיות טיפוסיות. כאן לא תמצאו כמעט תעלות וגשרים קטנים ורומנטיים אלא עיר מתועשת, מעוצבת ותוססת הנושאת בגאווה את התואר ’בירת העיצוב ההולנדי'.

איינדהובן היא כמו חתול בעל תשע נשמות ובגלגולה הנוכחי התאוששה ושוקמה לאחר המהלומה הקשה שספגה במלחמת העולם השנייה. אז נהרסה העיר העתיקה כליל ולאחר המלחמה הוחלט לבנות את העיר בתכנון מחדש ולא לשחזרה.

כיום מהווה איינדהובן עיר בינלאומית ונקודת משיכה לחברות טכנולוגיות לוקאליות ובינלאומיות. נפח התושבים גדל בזכות המוני האקספטים (תושבי החוץ) החיים בעיר וברחובות ניתן לשמוע בליל שפות מגוון מאד.


בתים מוארים באורות צבעוניים
עיר האורות

איינדהובן, היא גם "עיר האורות" וגם ”העיר של פיליפס“. כאן נוסדה חברת פיליפס בסוף המאה ה 19 וצמחה מאז ללא היכר.


מבנים מודרניים בעיר
בירת העיצוב

באיינדהובן מצוי נמל תעופה בינלאומי שבימים כתיקונם מאפשר הגעה ויציאה רצופה מהעיר למגוון יעדים וביניהם תל אביב. שלוש טיסות שבועיות המופעלות ע“י חברת טרנסאוויה החביבה עלי, טרולי קטן וארבע שעות טיסה. על כך נאמר: קלללללל.



גשר עם ציורי גרפיטי צבעוניים

ההמלצות שלי

מזמינה אתכם הקוראים לסייר בדמיונכם איתי דרך הסיפורים ועל אחת כמה וכמה להגיע לחוות בעצמכם את המקומות החביבים עלי בעיר.


פארק Philips de Jongh

הפארק אשר הוקם ע“י אנטון פיליפס, מייסד חברת פיליפס, מהווה מונומנט היסטורי כמו גם ריאה ירוקה אינסופית.


שביל בפארק ומשני צידיו עצים
שבילי הליכה חצי סלולים מאפשרים צעידה בחיק הטבע, השתרעות על המדשאות השמשיות ופעילויות ספורט

הפארק ממוקם בחלקה הצפוני של איינדהובן וגובל מצידו האחד בשכונת de Wielewaal בה חי פיליפס בזמנו, ומצידו האחר בבית הספר הבינלאומי בו מתחנכים ילדי וכן גובל במגרשי האימון של קבוצת הכדורגל PSV.


בימים כתיקונם הפארק מארח פסטיבלי מוזיקה הנמשכים אפילו מספר ימים ברציפות. אז נוהרים למקום המוני מבקרים על מנת להינות מחווייה מוזיקלית בחיק הטבע תוך מפגש עם חברים, שתיית בירה מקומית וכמובן, איך אפשר בלי איזה צ'יפס ונקניקייה הנרכשים ממשאיות המזון הרבות הממוקמות על המדשאות סביב אזור החגיגות.


ספסל בפארק. מסביב עלי שלכת
הפארק נקרא על שמה של אנה דה-יונג פיליפס, אשתו של אנטון וניתן במתנה לעיר בשנת 1920

בשוליים הצפוניים של הפארק ממוקם Philips Fruittuin גן הפירות שהוא אזור חקלאי שהוקם ע"י משפחת פיליפס בשנות ה- 30 של המאה ה- 20 כפרויקט ליצירת מקומות עבודה. כיום יש כאן מרכז מבקרים, חנות אורגנית, גן משחקים ומסעדה שהיא בית פנקייק מוצלח ביותר המבוסס על תוצרי המקום הטריים.

אנחנו נחשבים לגרופיס של המקום ומגיעים לעיתים קרובות להתארח במסעדה, לשתות קפה בטרסות או כאורחי המקום בחודש ספטמבר לטובת קטיף התפוחים והאגסים השנתי הפתוח לציבור הרחב ומהווה הפנינג שנמשך על פני חודש ברציפות ומסב הנאה מרובה לקוטפים.


מטע עצי פרי

Strijp-S

אזור שעלה וצמח על יסודות ובנייני המפעלים הישנים של חברת פיליפס.



מבנים תעשייתיים
עד היום ניתן לזהות את שלטי החברה מתנוססים בגאווה על ראשי הבניינים

אחת לשנה בחודש אוקטובר נערכים כאן אירועי שבוע העיצוב DDW. אחת לחודש (בכל יום א‘ השני בחודש) נערך הפנינג ושוק בעל גרוב עיצובי, תעשייתי ובוהמי עם שם שעושה חשק להגיע ולהינות - Good Feeling Markt.


איזור זה עשיר במקומות בילוי - מסעדות, בתי קפה, שוק אוכל מקורה, מתחמי עיצוב והשראה, מתחם החלקה מפואר ומקורה המיועד לכל סוגי הגלגלים האפשריים. מתוך כל אלה אני בוחרת להמליץ על גלידריה מיוחדת במינה בשם Intelligentia Taste Rooms הידועה בגלידה המיוחדת והטעמים הלא סטנדרטיים המיוצרת במקום. החזון של המקימים מסתכם ברצון להפתיע ולעודד אנשים להסתכל באופן שונה ואחר על מזון ושתייה. בני הזוג המחזיקים במקום מתמחים ביצירת חוויה מיוחדת במינה עבור לקוחותיהם. כל המוצרים מיוצרים עם הרבה ידע שרכשו לאורך שנים ובאופן מעודן ומלא תשוקה. איכות, טעם וניסיון הם הקווים המנחים בפיתוח המנות המוגשות במקום.


חלון הגלידריה עם השתקפות המבנים התעשייתיים


איצטדיון הכדורגל PSV

באם אתם חובבי כדורגל או לאו, מרשים ומלבב לראות אצטדיון כדורגל מבפנים. אל האצטדיון של PSV הגעתי בפעם הראשונה במקרה וזכיתי לראותו במלוא הדרו סתם ככה ביום רגיל ממרפסת בית הקפה השוכן ליד אחד היציעים. המבואה לבית הקפה והכניסה אליו מוקדשים ומשמשים כהיכל התהילה לקבוצת הכדורגל הידועה של העיר, שהיתה בעבר בבעלותה של חברת פיליפס שכן, כמו שכבר הבנתם, נחשבת בעיר כמו הדוד העשיר הדואג לכל. היכל התהילה הינו כעין מוזיאון קטן בו מוצגת כל ההיסטוריה המפוארת של הקבוצה: שחקני עבר והווה, מדי הקבוצה לדורותיה, נעלי כדורגל מקוריות ומשומרות, תמונות ופסלים.


מתחם האצטדיון מציע, לבד ממשחקי ליגה הולנדית, משחקי ליגה אירופית וסיורים מאורגנים כמו גם שירותים קולינריים שעלי באופן אישי הם חביבים יותר ממשחקי כדורגל. כך מצאתי מסעדה שהיא גם בית קפה עם נוף למגרש ואף טוב מכך, תאמינו או לא, מסעדה בעלת 2 כוכבי מישלן השוכנת בקומה העליונה של האצטדיון, אליה עוד אגיע כאורחת כיוון שסומנה אצלי ברשימת ה To Do in Eindhoven.


הבן של שרון על רקע פוסטר של שחקני קבוצת הכדורגל באיצטדיון
אופיר על רקע פוסטר של שחקני הקבוצה


רחוב Kleine Berg

הרחוב האולטימטיבי לכל אשר חשקה נפשו של המטייל בעיר ומעוז בילוי הכולל חנויות אופנה ובוטיקים מעוצבים, בתי קפה אינטימיים, מסעדות וברים שוקקים. לרחוב הזה נקלענו די בטעות והוא הפך לחביבנו די מהר.


מראה כללי של הרחוב

כאשר חלף לו החורף הראשון שלנו בעיר ובבוא האביב לפתע נפתחו לרווחה דלתותיהם של מקומות הבילוי והשולחנות והכסאות כולל תנורי חימום ענקיים הוצאו למרכז הרחוב שהפך מסימטה שוממת למקום מפגש ובילוי שוקק וצבעוני.


ככה זה כשמגיעים בעיצומו של חורף לרילוקיישן בעיר זרה - אין מושג מה מתרחש מאחורי הדלתות עד שהימים מתארכים והעונה מתחלפת, או אז ברכיבה אקראית ’נפלנו‘ על פתחה של המסעדה החביבה עלינו ביותר בעיר מאז. ראו הוזהרתם - המלצה חמה אש. הנה זה מגיע:

מסעדת LE COZY. מסעדה בסגנון צרפתי המנוהלת ע“י רובין שהפך לאחד מידידינו היקרים בעיר. הסטנדרטים של השף המוכשר יחד עם השירות המעולה, עיצוב הפנים והחוץ, המוזיקה והיחס האישי החם מביאים אותנו שוב ושוב אל המקום, אם כזוג, עם חברים, עם אורחים מהארץ, סתם כך לכוסית בצהרי ראשון שימשיים או לפגישות עסקיות.




מסעדה טובה ואיכותית נוספת באותו הרחוב היא מסעדת WELP. ניתן להנות כאן משילובים קלאסיים של מנות הולנדיות ובינלאומיות, מבחר הגון של מנות קרות וחמות לאוכלי כל, לצמחוניים ולטבעוניים. האווירה במסעדה מצויינת והשירות ברמה גבוהה. המלצרים מסייעים בהזמנה ובשילוב המנות הנבחרות עם המשקאות המתאימים. לסיכומו של עניין - לא לפספס.


רחוב Kleine Berg מציע גם בתי קפה לרוב. השניים החביבים עליי במיוחד הם Lucifer

ו Ann&Max. הראשון מעוצב בסגנון וינטג‘ הורס שמחזיר אותי לסלון של סבתא רבא אי שם בקרית מוצקין של שנות ה- 70. כסאות בית ספר של פעם, כורסאות מרופדות במגוון אריגים בסגנון ישן, שולחנות שונים ומשונים ואפילו שטיחים שנראים כאילו נרכשו בשוק הפשפשים. משובב לב במיוחד כשהקפה טעים טעים ומנות של סנדוויצים וסלטים טריים לצד מיצים טבעיים מוגשים לסועדים.


בית הקפה Ann&Max ממוקם במורד הרחוב ומציע סגנון עיצובי חדשני יותר, קפה איכותי ומנות נהדרות לא פחות. שני המקומות הסמוכים זה לזה נותנים בראש ומהווים בחירה מצויינת להפסקה קצרה או ארוכה בעת השיטוט בעיר.


חברת פיליפס וסגירת מעגל

אם שבענו ונרצה להמשיך בשיטוט לפני ההפסקה הקולינרית המעוצבת הבאה, הייתי מציעה לחצות את הרחוב הראשי ולהגיע אל מוזיאון פיליפס. המוזיאון ממוקם במרכזו של פסאז‘ שופינג נחשב כאשר סביבו מפוזרות להן חנויות עיצוב ובוטיקים, חנות ספרים בעלת 4 קומות ואיך לא, חנויות נעליים יוקרתיות. המוזיאון פתוח כל ימות השבוע והסיור בו מרשים, מעורר עניין ומרגיש מעט כמו נסיעה בזמן. ולא בכדי - הוא ממוקם במקום בו הוקם המפעל הראשון של החברה ומוקדש להיסטוריה של החברה ומוצריה. אפשר למצוא כאן תצוגות אינטראקטיביות, פעילויות וחידונים המספרים את הסיפור של חברת פיליפס העולמית.


ויש גם צד מרגש: ידוע הדבר שאנטון פיליפס ואחיו חרארד פיליפס, מקימי החברה ונצר למשפחה יהודית הולנדית, היגרו לארה“ב בזמן מלחמת העולם השנייה בעקבות הידיעות על פלישה נאצית צפויה תוך שהם לוקחים את הונה של החברה איתם. פריץ פיליפס, בנו של אנטון, נשאר בהולנד והצליח לשמור על החברה כעסק חי בזמן המלחמה. הוא הציל בתקופת השואה 382 יהודים כשהציג אותם כעובדים חיוניים למפעל ולבית המלאכה. היהודים קיבלו מחסה וניצלו הודות לטוב ליבו של פריץ שבשנת 1996 הוכר ע“י "יד ושם" כחסיד אומות העולם.


מהמקום האישי שלי יכולה לחלוק סיפור מרגש ואופטימי שיש בו סגירת מעגל הקשור בחברת פיליפס.

עם סיום המלחמה סבתא שלי, ששרדה את התופת יחד עם אמה, מצאו את דרכן לשבדיה שקלטה פליטים ממחנות הריכוז בברלין במבצע הידוע כמבצע ברנדוט. שם חל מפגש ואיחוד מרגש עם אבי המשפחה והאח ששרדו יחדיו. המשפחה הקטנה החלה בשיקום וסבתא ואחיה החלו לעבוד במפעל נורות של פיליפס בשבדיה. סבתא הועסקה במפעל שהיווה עבורה מקום חם לשיקום במשך מספר שנים עד שנולדה אימי וכמה שנים אחר כך עלו ארצה. במשך שנים שמעתי מפי סבתא את הסיפורים על עבודתה אצל פיליפס אחרי המלחמה. היא העריכה מאד את האנושיות ואת המחוות שעשו במפעל לטובת הניצולים היהודים. כמה היתה שלמה ושמחה אילו ידעה שבבוא היום "פיליפס" תחזור להיות חלק מהמשפחה ואף יותר מכך.

בהמשך לסיור במוזיאון ואם הפכתם במקרה צמאים, ממליצה להגיע לביקור של אחר צהריים בואך ערב במבשלת הבירות 100WATT. המבשלה מרוחקת מרחק צעידה של כרבע שעה ממרכז הקניות או פידול באופניים מספר דקות ופעילה בכל ימות השבוע. ניתן למצוא במקום סוגי בירות שונות ומגוונות לכל טעם, מגשי טעימות של בירות, מנות מוצלחות לנשנוש לצד האלכוהול הזורם כמו מים וכל זה לצד נהר הדומל המפכפך למרגלות המסבאה. המקום שוקק ומעוצב בטוב טעם ומהווה מקום מפגש חברתי תוסס להמוני הסטודנטים ולכל דורש. שמייח כבר אמרתי?


שתי כוסות בירה במבשלת הבירה

בסמוך למבשלה ולמי שמעוניין להעביר ערב קולינרי איכותי ברמה גבוהה, ממליצה להזמין שולחן מבעוד מועד במסעדה העונה לשם ZARZO. המסעדה מתהדרת בכוכב מישלן ומייצגת מטבח פיוז'ן אסייתי. בילוי שכזה אינו רק ארוחת ערב, זוהי חוויה רב חושית שלמה, החל מהקבלה, העיצוב, סידור השולחנות, כלי השולחן הנאים, השירות הסופר אדיב ויעיל. הכל מושלם! כל מנה היא חוויה פנטסטית בפני עצמה. ביקרנו במקום עם זוג חברים יקרים שהגיעו לבקר מהארץ, הזמנו את ארוחת השף הכוללת יינות ונהננו ברמות אחרות. ברור לי שעוד נשוב לפקוד את המקום. מזל שהגענו רכובים על אופניים למרות החליפות ושמלות הערב, כיוון שיצאנו מבושמים ומסוחררים באופן שלא איפשר נהיגה ):


מבחינה גיאוגרפית, המבשלה והמסעדה הסמוכה אליה ממוקמות בגבולה הדרומי של שכונת מגורים יפיפיה בשם Villa Park. השכונה ידועה במיוחד כיוון שהוקמה, איך לא, ע“י אנטון פיליפס במטרה לשכן את עובדי החברה הבכירים ומנהלי המפעלים בסמוך למרכז ענייני החברה.




בלב השכונה ניתן למצוא את האחוזה העתיקה Vila De Laak אשר נבנתה לבקשת אנטון בסגנון שהיה נהוג ב 1800 וכוללת את הבניין הראשי המפואר, בית עגלות, בית גנן, בית משרתים, גראז‘ וגנים מטופחים עד מאד.


בית האחוזה סביבו גנים ומדשאה מטופחת
האחוזה נקראת על שם נהר הדומל DOMMEL שיובליו מקיפים את אדמת האחוזה.

אנטון ואנה פיליפס התגוררו תקופה מסוימת בוילה המשמשת כיום לאירועים מיוחדים ופגישות עסקיות של הנהלת החברה ולמבקרים זרים מפורסמים של עיריית איינדהובן. המקום מתוחזק ע“י זוג צעיר המתגורר יחד עם בתם הקטנה באחד המבנים הנלווים לוילה. המקום אינו נגיש לכניסה אלא רק לצפייה מרחוב Parklaan היפה ובהחלט גורם לנו כתושבי השכונה להעיף מבט אל המקום כל פעם מחדש כאשר אנו חולפים על פניו, עוצרים מידי פעם להאכיל את מגוון הברווזים, הברבורה השחורה העונה לשם שרה והטווס הזקן העונה לשם אוטו.




ביתנו בשלוש השנים האחרונות ממוקם באותה שכונה. מבנה הולנדי קלאסי משוחזר ומסביב לו עוד עשרות בתים בעלי סגנון דומה.


הבית של שרון
הבית הוא בן למעלה מ - 100 שנים

מעבר לפינה ניצב לו בית ספר יסודי העונה לשם SALTO. בית הספר על מבניו העתיקים והמשומרים הוקם בשנת 1914 ע“י אנטון פיליפס במטרה לעודד את החינוך לילדי השכונה ולמשפחות עובדיו. גם בנו פריץ נהג לחבוש את ספסלי בית הספר בשנותיו הראשונות.


מבנה בית הספר


המגורים בשכונה מעוררים עניין וכל פעם מחדש מתגלות עובדות היסטוריות המסופרות ע“י השכנים ודיירי המקום. אנו מרגישים כאילו אנו חיים את ההיסטוריה של העיר ומהווים חלק ממנה. כל פינה באזור מגורנו וסביבתנו היומיומית מספרת סיפור וכל אדם אותו פוגשים באקראי חולק פיסת מידע נוספת המשמשת עוד חלק בפאזל הגדול המצייר את העיר המיוחדת הזו.


אני באופן אישי סקרנית מאד לדעת מי מעובדי חברת פיליפס בעבר התגורר בבית שבו אנו חיים ואיזה סיפור מסופר על הרחוב שאותו אנו מכירים כל כך טוב. מרגישה שהרווחתי רילוקיישן עם תסריט של סרט תקופתי. מי צריך יותר מזה?


תם אך לא נשלם, אנחנו נשתהה כאן עוד מעט ונמשיך לאסוף סיפורים וחוויות. נהניתי ללוות אתכם ולעשות עבורכם zoom in לשגרת יומי ופינות החמד הפרטיות שלי בעיר האורות. מקווה שהצלחתי להעביר ולו במעט את החווייה המגוונות הממתינה לכם כאשר תגיעו לעיר. ואם במקרה תסיירו בשכונה חפשו את הבית בפינת הרחוב ליד בית הספר, שם על הספסל הישן הפונה לרחוב יש סיכוי שתמצאו אותי, את הקפה ואת המוזיקה. כנסו לומר שלום, הדלת פתוחה ויש גם עוגה ליד הקפה.


ברוכים הבאים לאיינדהובן

שלכם,

שרון



 

השאלון ההולנדי הקצר הלב נמצא בהולנד/ישראל

היכן שהראש, הם ידידים טבים שלא נפרדים עיר ללא הפסקה תל אביב/אמסטרדם

אמסטרדם עם טמפ’ ים תיכוניות לאכול ברחוב פלאפל/צ'יפס עם מיונז

פלאפל עם הרבה סלט קצוץ וטחינה שנוזלת עד הסנטר המילה שאת הכי אוהבת בהולנדית

בואו נראה… effe kijken כמובן. יש בהולנדית עוד מילים שפותרות כל סיטואציה?


 

נהנתם מהסיפור של שרון? מתכננים ביקור באיינדהובן ויש לכם עוד שאלות? כתבו לנו בתגובות ונשמח לענות.


מעוניינים לקבל המלצות נוספות לטיולים במקומות מעניינים בהולנד? הרשמו לרשימת התפוצה של רק-עתיק.


את ההמלצות שלי על סטרייפ S תמצאו כאן.


bottom of page