top of page

פוסטים מומלצים

קח מקל, קח תרמיל, בוא איתי אל הולנד - שתי גבעות, פרחי אברש ובריכה קסומה ביער

עודכן: 27 ביולי 2023


מסלול טיול בטבע למשפחות - מחוז לימבורח - Mookerheide


כשאתה חי בארץ מישורית כל גבעה הופכת להיות אטרקציה. כך גם שתי הגבעות האלה באזור שנקרא Mookerheide בצפון מחוז לימבורח. פעם שדה קרב של הרומאים, אחר כך בזמן מלחמת שמונים השנה ושוב בזמן מלחמת העולם השנייה.

היום שתי גבעות תמימות מהן ניתן להשקיף על מרחבים מישוריים עד לעיר Cuijk. על האזור נכתבו שירים ונחקקו ביטויים בשפה ההולנדית. מוקֶרְהַיידֶה הוא שם נרדף לאזור שכוח אל. הליכה למוקרהיידה נמשלת להליכה לירח ובשיר של הזמר רוב דה נייס מי שהלך למוקרהיידה לא חזר משם לעולם.


רוצים לבוא בכל זאת?



בריכה ביער בחורף עם עלי שלכת מסביב
בריכת האהבה. בחורף היער נראה יותר מסתורי


שם המסלול: Twee schansen - Landgoed Mookerheide


מיקום: ליד העיר Mook כרבע שעת נסיעה מניימכן


למי מתאים: משפחות עם ילדים. האזור משופע ואין אפשרות לטייל עם עגלה.


אורך המסלול: 5 ק"מ


אופי המסלול: מעגלי. יש לעקוב אחר החיצים הצהובים.


חניה: חניון של אחוזת Landgoed Mookerheide

Heumensebaan 2, 6584 CL Molenhoek


תחילת המסלול: מאחורי אחוזת הציד Landgoed Mookerheide


נקודות עניין לאורך המסלול


אחוזת הציד Mookerheide

כאן מתחיל ונגמר המסלול. בחודשי הקיץ ניתן לבקר בחממות ובגני האחוזה, לרכוש מוצרים מקומיים ולבצע קטיף עצמי של פרחים.


פרחים אדומים וברקע חממה בתוך גני האחוזה
החממה וגני הקטיף העצמי פתוחים בחודשי הקיץ


בית האחוזה נבנה בתחילת המאה הקודמת על ידי אדון יאן לודן. יאן רצה להשתייך לשכבת האצילים בעלי השם והכבוד וחשב שבניית אחוזה תביא לו את הכבוד המיוחל. הדבר לא עלה לו וכעבור זמן לא רב, עזב את האחוזה. הבית שנבנה בסגנון יוגנסטיל או אר-נובו מעוטר בויטראזים יפיפיים. הויטראזים והבית כולו נמצאים כעת (2021) בשיפוצים. טרם השיפוץ נערך מחקר מקיף לגבי המבנה, הויטראזים והצבעים והתגלתה גם שכבת פסיפס אשר כסתה את כל החלק החיצוני של הבית. פסיפס בצבעים כחול, ירוק, צהוב ותורכיז. הפסיפס נצבע כולו בלבן כאשר האחוזה עברה בשנת 1947 לידי מסדר ביתניה בשל נזקי מזג האוויר.


במשך כארבעים שנים פעל כאן מנזר דומיניקני. האחיות הקימו כאן בית מחסה לנערות במצוקה. בשנת 1985 האחוזה נקנתה על ידי עמותת המונומנטים בהולנד.


חלק משטח היער סביב האחוזה הפך לאחרונה לבית קברות טבעי עבור אנשים שרוצים שמקום משכנם האחרון יהיה בטבע. לא תראו כאן מצבות או כל סימן היכר אחר. זהו בראש ובראשונה יער פתוח למטיילים אך יש לשמור על השקט כאשר מטיילים בחלק הזה של היער.


בית האחוזה. כרגע נמצאת בשיפוץ
בית האחוזה. כרגע נמצאת בשיפוץ


הגבעה הראשונה - Heumense Schans

הגבעה נוצרה בתקופת הקרח הלפני אחרונה כאשר קרחונים נעו ודחפו שכבות אדמה. המיקום הגבוה משך אליו אנשים וקרבות. בזמן מלחמת שמונים השנה (המלחמה בין הרפובליקה ההולנדית המתהווה לבין הממלכה הספרדית) נבנתה כאן עמדת הגנה בצורת כוכב.



הגבעה השניה – Mookerschans

גם זו היתה גבעת תצפית כבר במאה ה 17 בזמן מלחמת שמונים השנה. עם הרבה דמיון תוכלו לראות שרידי מבצר בעל ארבע צלעות. במקום נבנה מגדל תצפית ובימים יפים רואים אפילו את מגדלי הכנסיה בעיר Cuijk מעבר לנהר המאס.


שדות פרחי האברש הסגול וגם פרפר כתום שנחת לרגע על אחד הפרחים
האברש צובע את המקום בסגול משכר בחודשי הקיץ


האחו בין שתי הגבעות

האזור הוא הביטאט לסוגים שונים של פלורה ופאונה. בקיץ נצבע האחו בפרחי האברש הסגלגלים. מראה מרהיב.

אם יתמזל מזלכם תפגשו כמה פרות מעדר הוחלנדר החי כאן ועוזר בשמירת האחו. מומלץ לשמור מהם מרחק של לפחות 25 מטרים. בנוסף תוכלו לפגוש גם לטאות והרבה פרפרים.


היער

שטח האחוזה מיוער ונוח להליכה, אם כי בוצי לאחר הגשם. חלקו מוקדש לקבורה טבעית אך אין הדבר צריך להרתיע. אין במקום כל סימן וזכר למצבה. השבילים מסומנים בשמות, פה ושם יש ספסל. ביער תהנו מציוץ הציפורים– נקר, אדום החזה ועוד. תופעה ייחודית ליער כאן היא "זר העצים" – מקבץ של מספר גזעים היוצאים מאותו מקום בדיוק. כנראה שההסבר לכך הוא שהנזירות נטעו כמה שתילי עצים במקום אחד מחשש שמא לא כל השתילים יתחזקו ויצמחו.


פטריות גדלות על גזע עץ; גזע עץ שקליפתו מתקלפת; קבוצת עצים שנקראת כאן "זר עצים"


 

אוהבים גם לטייל בטבע בהולנד? אם כך תרצו בוודאי לקרוא פוסטים נוספים בסדרת טיולים בטבע.


אם המסלול הזה מצא חן בעיניכם ואתם מעוניינים לקבל ממני המלצות נוספות לטיולים, הרשמו כאן לרשימת התפוצה שלי ותקבלו מדי פעם עדכונים על פוסטים חדשים.





bottom of page