top of page

פוסטים מומלצים

טיול-דרך במחוז זיילנד

עודכן: 26 ביולי 2023

הרשימה עשויה להכיל קישורים לתוכניות שותפים. הזמנה דרך קישורים אלה אינה משפיעה על המחיר עבורך אלא מתגמלת אותי בסכום סמלי שעוזר לי להמשיך את פעילות הבלוג. אני מודה לך על כל הזמנה דרך קישורים אלה.

 

בסוף החורף תחילת האביב יצאנו לזיילנד. היה זה יום שמשי נעים כשהגענו ליעד הראשון שלנו. כשהסמטה בה צעדנו התעקלה שמאלה, נתגלתה כיכר יפיפה מוקפת בתים עתיקים ובתי קפה. התיישבנו ללאנץ' קליל בשמש.


איזו התחלה מפתיעה. את הטיול שלנו במחוז זיילנד תיכננתי בהשראת השיר 'זאוטלנדה' של להקת BLØF ההולנדית. ובשיר, כמו בהולנד, מזג האוויר הגשום והזועף מבריח אותם אל בקתה רעועה על חוף הים של זאוטלנדה. ככה דמיינתי את הטיול הזה; לבושים במעילי גשם, מטיילים בין הטיפות על החופים היפים.


את הפוסט ילוו ציטוטים מתוך השיר 'זאוטלנדה'. תקשיבו לשיר ותיכנסו לאווירה של חוף הים הצפוני בחורף:





שמש, ערפל וגם קצת גשם ליוו אותנו במהלך הטיול. איפה תפס אותנו הגשם? תקראו בהמשך.



חוף הים עם גוש עננים גדול מעל הים
צילם עדי דגן


טיול דרך במחוז זיילנד - קצת היסטוריה של המחוז


כחול של ים, אפור של סערה ולעיתים גם אדום של דם. אלה הם צבעיה של זיילנד. המלחמה הדואלית נגד הים, שתמיד מאיים אבל גם מזין, עוברת כחוט השני בתולדותיו של המחוז, של הערים, החופים והאנשים שגרים שם.


מחוז זיילנד Zeeland, הגובל בדרום בבלגיה ובמערב בים הצפוני, מאופיין בפני שטח מנוקדים באיים רבים. במהלך הזמן השתנו פני האזור עד התלכדותם לחמישה איים מרכזיים, אשר הפכו לחצאי איים עם השלמת עבודות הדלתא.


בזמן פריחתה של הולנד כמעצמה עולמית במאות ה 16 ו ה 17, היוותה זיילנד מוקד סחר חשוב. ערים כמו מידלבורח, פליסינגן, פיירה וזיריקזיי הפכו לערי נמל וסחר בינלאומיות משגשגות.


האירוע המכונן של מחוז זיילנד התרחש ב 1 בפברואר 1953 ומכונה – אסון המים Watersnood.

חורף שנת 1953 היה חורף קשה במיוחד והאסון צרוב לעד בזיכרון הלאומי הקולקטיבי.


סערה עזה וגלים גבוהים במיוחד שטפו את חופי הולנד, אנגליה, בלגיה וגרמניה. יותר מ 2100 אנשים נהרגו, רובם בהולנד. הסערה בים הצפוני הביאה לעליית מפלס מי הים ולשטפונות עזים. הסכרים והדייקים איימו להתמוטט ולהציף שטחים רבים. נסיונות חיזוק סוללות העפר לא צלחו והמים שטפו והציפו. רבים נתפסו לא מוכנים ולא הספיקו להתפנות.


האסון הפך לטראומה לאומית שהובילה להתחלת פרוייקט עבודות הדלתא. כך החלו בבניית מערכת סכרים ולוקים לשליטה וויסות מפלס המים ולהגנה על האזורים הנמוכים ממפלס מי הים.


הפרויקט האדיר, שבנייתו נמשכה כחמישים שנה ואשר הביא לא רק ביטחון לתושבי המחוז אלא גם הרבה מאד מקומות עבודה ורווחה כלכלית, הוא בעל שם עולמי. להרחבה על עבודות הדלתא תקראו כאן.


אִמרה ידועה בפי תושבי זיילנד היא: אלוהים, תן לנו לחם ביומיום ופעם בחמש שנים אסון.

ובהולנדית: Heer, geef ons heden het dagelijks brood en elke vijf jaar een watersnood.


מראות מזיילנד:אני על חוף הים. שברי צדפות מעוטרים בפרחים. המאפה המקומי

טיול דרך במחוז זיילנד - על המסלול


המסלול הוא מעגלי וגמיש. אנחנו התחלנו בעיר חוּס אך ניתן להתחיל בכל נקודה במסלול ולסיים היכן שמתאים. ניתן לוותר על נקודה או לשנות את סדרן כראות עיניכםן.

אם תכננתםן ללון באזור דעו שכל נקודה מתאימה כמקום לינה כי המרחקים אינם ארוכים (ראו המלצות לינה בהמשך).


המסלול כולל את המקומות הבאים:


חוּס Goes – מידֶלבּוּרְח Middelburg – פְליסינגֶן Vlissingen – נסיעה לאורך החוף – פֶיירֶה Veere – המגדל האבוד Plompe Toren – זיריקְזֶיי Zierikzee



טיול דרך במחוז זיילנד - המסלול


חוּס Goes

תחילתה של העיר במאה ה 10 על נחל קטן בשם חוּס. הנחל נשפך אל נהר אשר נשפך אז אל הים הצפוני ובכך איפשר תעבורה ימית אל ומחוס. העיר גדלה והופכת לעיר נמל ובמאה ה 15 מקבלת זכויות של עיר. אז מתפתחת תעשיית הפקת צבעים ואריגה וכריית מלח. ב 1554 חווה העיר שריפת ענק בה רבע מבתי העץ נשרפים. לאחר מכן העיר נבנית מחדש והפעם הבתים הם בתי אבן.


העיר שומרת על תבנית רחובותיה ובתיה וכך תוכלו לצעוד בעיר העתיקה שנראה כאילו שמרה על צביונה מן המאה ה 16.


מה לראות בעיר


•כיכר העיר. כל יום שלישי נערך כאן שוק.


•בית העיריה מן המאה ה 14 בנוי בסגנון גותי-רוקוקו.


•מוזיאון העיר שממוקם בבית היתומים הישן מהמאה ה 19. המוזיאון מספר על ההסטוריה של העיר אבל גם על בית היתומים ועל החיים אז. בקומה השלישית מוצגות תלבושות מסורתיות מקומיות וגם תוצרי רקמה בסגנון מקומי.


•בית הזקנים והזקנות – הבית הסמוך למוזיאון שימש בעבר כבית לזקני וזקנות העיר; חלק אחד לנשים וחלק שני לגברים. מעל שער הכניסה תוכלו לראות אבן מפוסלת בצורת דרי המקום.


•כנסיית Mariamagdelenakerk מהמאה ה 13. הכנסייה בנויה בסגנון גותי מאוחר.


•טירת אוסטנדה Oostende. כבר במאה ה 13 היתה כאן טירה. כיום יש במקום מבשלת בירה ומסעדה.


•גשר st. Maartenburg עם תצפית יפה על הנמל העתיק מן המאה ה 12. זהו המקום בו החלה העיר, לאורך הנחל.


•הנמל. הצד האחד של הנמל נקרא הגדה הקטנה ובו בתים קטנים, בתי דייגים. בגדה השניה, הגדה הגדולה, בתי הסוחרים העשירים.


•ביתן הדגים – כאן אוכסנו ונמכרו הדגים שנדוגו באותו היום.


•מרכז מידע לתיירים בכתובת Singelstraat 13 Goes. פתוח בימים שלישי-שבת בשעות 17.00-17.00 ו 12.30-11.00.


•חניה. חניונים במרכז העיר: Parkeergarage Centrum או חניון חינמי Stationspark במרחק של עשר דקות הליכה מהעיר. בימי ראשון החניה בעיר בחינם.



מידֶלְבּוּרְח Middelburg

עם זכויות של עיר כבר מ 1217 הופכת מידלבורח לעיר מבצר חשובה בזמן מלחמת שמונים השנה. במאה ה 17 משגשת בזכות סניף חברת ה VOC ששכן בה והסחר עם הקולוניות (כולל סחר בעבדים). סניף מידלבורח היה השני בחשיבותו לאחר זה של אמסטרדם והעיר הופכת עיר נמל חשובה ביותר ועיר הבירה של מחוז זיילנד.


תעשיית הקקאו בעיר משגשגת גם היא באותה תקופה; בעיר יש 15 מפעלי שוקולד ו 12 טחנות קקאו שמייצרים שוקולד מפולי הקקאו אשר מגיעים לעיר על גבי ספינות העבדים מהקולוניות בסורינאם. בסוף המאה ה 15 דועכת תעשיית הקקאו לטובת אמסטרדם בה פועלים מפעלי קקאו מודרניים המשתמשים בטכניקת הקיטור.


מה לראות בעיר


•כיכר העיר.

כאן נערך שוק כל יום חמישי ושבת. בחודשי הקיץ נערך במקביל לשוק הרגיל גם שוק ענתיקות ופשפשים בנוסף לשוק שנערך פעם בחודש ביום ראשון הראשון של החודש. בימי שני בחודשי הקיץ נערך כאן שוק ספרים ואוספים.


•בית העיריה מאמצע המאה ה 15. הוא נחשב לאחד מבתי העיריה היפים והמפוארים בהולנד.

במלחמת העולם השניה הופצצה העיר על ידי הצבא הגרמני ונהרסה כמעט כליל אך שופצה ושחוזרה לאחר המלחמה. גם בית העיריה נפגע קשות בהפצצה ושוקם.


•המנזר. מתחם מרשים משנת 1100. במקום נמצא מוזיאון Zeeuws museum.


•עמוד ההנצחה לזכר הסחר בעבדים – Balans. כל שנה נערך כאן ב 1 ביולי טקס לזכר העבדים והסחר בעבדים במחוז.


•מוזיאון השוקולד chocolate lovers


•גשר הסחר Spijkerbrug משנת 1853


•שער וסמטת Kuiperspoort אחת הסמטאות העתיקות בעיר בה עבדו יצרני תיבות עץ.


•הנמל הימי ביינמי ולאורכו בתי הסוחרים העשירים.


•בית הולדתה של אתי הילסום.

סופרת יהודיה שהתפרסמה בזכות ספריה המתארים את עולמה הפנימי של בחורה יהודיה צעירה בזמן מלחמת העולם השנייה. את חייה, את סיפור אהבתה לפסיכיאטר המבוגר ממנה בשנים רבות ואת עליית הנאצים לשלטון היא מתארת ביומן שפורסם כספר בשנת 1981 "חיים כרותים". היא מתקבלת לעבוד בוועד היהודי בעיר ומבקשת לעבור למחנה המעבר ווסטרבורק כדי לחוות את שחווים אחיה היהודים. יחד עם הוריה ואחיה היא נשלחת לאושוויץ ומוצאת שם את מותה בגיל 29.

בית הולדתה משמש כיום כמרכז הסברה על חייה ועל מלחמת העולם השנייה. הכתובת:

Molenwater 77


•מרכז מידע לתיירים בכתובת Markt 51 Middelburg פתוח בימים שני 18.00-11.00 שלישי ורביעי 18.00-9.30 חמישי 21.00-9.30 שישי 18.00-9.30 ושבבת 17.30-9.30


•חניה. חניונים במרכז העיר: Parkeerterrein Damplein, Parking Garage Geere. חניה חינמית ב parkeerterrein Oude Veerseweg במרחק הליכה של עשר דקות מהמרכז. בימי ראשון החניה בעיר בחינם.




פְליסינְגֶן Vlissingen

עיר נמל חשובה על גדות הים הצפוני. בשל חשיבותה האסטרטגית מקבלת העיר מעמד של עיר מבצר ונבנים בה ביצורי חומה ובסטיונים. על אף הביצורים נופלת העיר לידיים זרות. כך קורה במלחמת שמונים השנה מול ספרד ובהמשך בנופלה לידי צבא נפוליאון.


כיום זו עיר נמל נעימה, עם טיילת יפה, ביצורים היסטוריים ורובע תעשייתי מתחדש.


מה לראות בעיר


•הטיילת הארוכה ביותר בהולנד, לאורכה סימני דרך ממלחמת העולם השניה וגם אנדרטה לזכר יהודי העיר שנספו בשואה.


•בסוף הטיילת – בחלקה הצפוני - אורגן הרוח Windorgel – מקבץ של עמודי במבוק מחוררים דרכם עוברת הרוח ומלחינה ניגונים ייחודיים.


•ביצורי העיר משנת 1548 על קו החוף.


•הרובע התעשייתי המתחדש Scheldekwartier ובו מוזיאון הספינה. ברובע מבנים תעשייתיים אשר היו שייכים למפעלי הספנות ששכנו שם בעבר וכיום קיבלו שימושים חדשים והפכו למבני מגורים, בתי מלון ועוד.


•מזויאון הספינה Museumschip Mercuur. ספינת חיל הים שפסקה לשמש בשנת 1987 והפכה למוזיאון.


המוזיאון הימי המספר את סיפורה של פליסינגן ואת סיפורו של מיכיל דה ראוטר, מפקד הצי הימי יליד העיר אשר פיקד על הצי ההולנדי במלחמה נגד האנגלים וניצח ניצחון מפתיע.


•מרכז הצלה לזוחלים, דו-חיים ופרוקי רגליים Reptielenzoo Iguana.


•נקודות מידע לתיירים: בכמה חנויות בעיר:

Stationsplein 5 4384 NN Vlissingen


Boulevard de Ruyter 4

4381 KA Flushing


New dyke 29

4381 BV Flushing


Old Market 5

4381 ER Flushing


•חניה. חניונים במרכז העיר: parking garage De Fonteyne ,parking garage Scheldeplein

או ברובע Scheldekwartier מרחק של כעשר דקות הליכה ממרכז העיר.



נסיעה לאורך הים וחוף זָאוּטֶלָנְדֶה Zoutelande

מפליסניגן נצא לנסיעה לאורך חופי זיילנד. ניתן לעצור בכל נקודה בדרך, לחנות (לא לשכוח לשלם), לטפס על רצועת הדיונה ולרדת אל החוף. אני ממליצה על הנקודות הבאות:


•אחד החופים הכי יפים – חוף Zoutelande – ואולי הכי מפורסמים בשל שיר שנכתב על זוג פשוט שמגיע לבית החוף של ההורים כדי לבלות קצת ומתנחם בבקתה הפשוטה על החוף בחורף הקר.



עמוד על חוף הים עליו כתוב 'זאוטלנדה'
הגשם תפס אותנו בדיוק במקום הנכון. ישבנו באוטו, הקשבנו לשיר וחיכינו שהגשם יחלוף


חונים באחד מחניוני העיר וצועדים מס' דקות לכיוון הים. מטפסים במדרגות העולות לראש רכס הדיונות ומכאן יש תצפית נהדרת על החוף. לאחר טיול בחוף, חוזרים אל הרחוב הראשי לארוחת פיש אנד צ'יפס.


•מגדלור Vuurtoren Noorderhoofd

ניתן להגיע עם הרכב עד למגדלור. זכרו שגם כאן יש לשלם חניה. רדו לחוף המאופיין בשורות כפולות של עמודי עץ שמטרתם לעגן את החוף ולמנוע סחיפת החול. זהו סימן ההיכר של חופי זיילנד. מספרם המשוער לאורך חופי זיילנד הוא מאה אלף שוברי גלים. הם משמשים גם כמערכת אקולוגית היוצרת הביטאט לצדפות, סרטנים, עקרבים, דגים, כוכבי ים וחיות ים קטנות אחרות.



פֶיירֶה Veere

העיר הקטנה מקבלת זכויות של עיר במאה ה 14 ולזמן מה זוכה לעדנה בשל הסחר בצמר עם סקוטלנד. בעיר נוצרת התיישבות קטנה של סקוטים עם כנסיה דוברת אנגלית וניתנות זכויות יתר לסוחרים הסקוטים. מלחמת שמונים השנה חותמת את הגולל על הסחר וכך מאבדת העיר את תהילתה.


כיום זוהי עיר קטנה עם פני עיר המיועדים לשימור. מחוץ לעונת התיירות היא יפה אך מנומנמת. ממליצה לעצור לסיבוב קצר כדי לחלץ עצמות, לטייל לאורך הנמל ובכיכר העיר על בתיה ההיסטוריים, להציץ לחנויות החביבות ובייחוד לחנות של האומנית היוצרת סיפורים ויזואליים במספר 33 או לטייל לאורך ביצורי ההגנה מסביב לעיר.


•מרכז מידע לתיירים ומוזיאון Markt 5 Veere פתוח בכל יום בשעות 17.00-10.00.


•חניה בתשלום: Bastion



המגדל האבוד Plompe Toren

במשך מאות בשנים היה כאן כפר ובמרכזו עמד המגדל הזה. סערות והצפות חוזרות ונשנות הרסו את הכפר שנשטף אל תוך מי הים כמו גם עוד 13 כפרים ושטח של שלושה קילומטרים אשר נשטפו אל תוך הים בין השנים 1650 ו 1475.


המגדל הזה הוא תזכורת בודדה למה שהיה כאן פעם. הוא משמש כמוזיאון קטן ומספר על הטבע המקיף אותו, הציפורים, הים ובראשו - תצפית. בימי ראות טובה תוכלו לראות כלבי ים.


במקום חניה למספר כלי רכב בכתובת: Koudekerkseweg 12, 4328 NP Burgh-Haamstede



זיריקזֶיי Zierikzee

כמו ערים אחרות במחוז, גם זיריקזיי היתה עיר מסחר משגשגת בימי הביניים ובעלת חשיבות אסטרטגית בהגנה על גבולות הרפובליקה הצעירה. כמו בערי נמל אחרות גם בזיריקזיי נופלות לעיתים ספינות סחר לידיהם של פיראטים בים ומלחיה הופכים לעבדים. סכומי הפדיון גבוהים ולא תמיד יש בידיהם של אנשי העיר את הסכומים הנדרשים. כך מוקמת קופת העבדים. כל יורד ים מחוייב להפקיד אחוז מסויים ממשכורתו בקופה לטובת פידיון עתידי.


בשל העובדה שהדבר לא קורה לעיתים קרובות, נחסך סכום כסף גדול בקופת העבדים ולאורך השנים משמש גם לטובת מטרות אחרות כמו תמיכה בימאים מזדקנים ובאלמנות העיר. בשנות ה 50 של המאה הקודמת מימנה הקופה הקמת שני בתי ספר בעיר.


מה לראות בעיר


•הנמל ושערי העיר מימי הביניים. זיריקזיי היא אחת מהערים הבודדות בהולנד בה שרדו שלושה שערי עיר. שניים מהם נמצאים בנמל, זה מול זה: Noordhavenpoort ו Zuidhavenpoort. השלישי - Nobelpoort - מרוחק משם.


•כיכר העיר Het Maarplein


•מוזיאון העיר ההסטורי Stadhuismuseum Zierikzee


•בית הקברות היהודי מ 1799 ואנדרטה לזכר יהודי העיר שנרצחו בשואה.


•מוזיאון אסון המים Flood Museum שנמצא מחוץ לעיר ויש להגיע אליו בנסיעה של 12 דקות.


•מרכז מידע לתיירים בכתובת Nieuwe Haven 7.


•חניה. חניה חינמית במרחק עשר דקות הליכה מהעיר: Scheldestraat, Hoofdpoortstraat Havenpoort, Hatfieldpark. בחודשי הקיץ יש שאטל מאזורי החניה אל מרכז העיר.



מגדלור על חוף הים
צילם עדי דגן

טיול דרך במחוז זיילנד – מה חייבים לאכול בזיילנד


•שבלולי קינמון Zeeuwse bolus

תאמינו או לא, מקורו של מאפה זיילנדי זה הוא במסורת יהודית. יהודים שהגיעו להולנד מפורטוגל והתיישבו במחוז זיילנד לימדו את תושבי האזור את סוד אפייתם של שבלולי הקינמון.


•צדפות mosselen

יש שיגידו שהצדפות בזיילנד הן הצדפות הכי טובות שתטעמו בהולנד. כאן מגדלים צדפות גם על קרקעית הים וגם ברשתות. טרי מזה, לא תמצאו. שיא העונה הוא בחודשים יולי עד אפריל.



טיול דרך במחוז זיילנד – היכן ללון


מגדל בית הכלא Gevangentoren - פעם שער עיר ובית מאסר והיום מלון בוטיק על טיילת העיר פליסינגן עם נוף לנמל ולים.


מלון 4 כוכבים במרכז העיר זיריקזיי עם חדרי משפחה Hotel Mondragon


מלון עם חדרים ולופטים בעיצוב מודרני ונקי במרכז העיר חוס Hotel Katoen


מלון בוטיק עם חדרי משפחה במבנה מן המאה ה 17 במרכז העיר חוס Boutique Hotel Rijks


חדרי הארחה בנמל העתיק בחוס B&B de Grote Kade


דירה לזוג מחוץ לעיר חוס על גדות האגם עם נוף משגע Appartement Zilte Lucht


דירת נופש באזור כפרי מחוץ לעיר מידלבורח Slapen bij Scherp


מלון בוטיק אלגנטי במבנה עתיק מן המאה ה 18 במרכז העיר מידלבורח Boutique Hotel Eleanor


מלון Hotel de Timmerfabriek באזור הרובע המתחדש בפליסינגן במבנה תעשייתי שעבר הסבה למלון מודרני בעיצוב נקי קלאסי. במלון חדרי קוביה קטנים כמו גם חדרי משפחה גדולים.



פסטיבלים ואירועים במחוז זיילנד (לשנת 2023) – רשימה חלקית


20-19 במאי פסטיבל בירה


27 במאי Festival aan Zee


24-22 ביוני Concert at SEA


9-7 ביולי Festival Onderstroom


15-13 ביולי ימי הדייג Visserijdagen




עמודי העץ על חוף הים
צילם עדי דגן

טיול דרך במחוז זיילנד עם ילדים - אטרקציות


Klok'uus גן שעשועים פנימי וחיצוני

מיני-גולף לילדים glowgolf

בולינג zep middelburg

פארק אטרקציות לקטנים Minimundi

בריכה וגן שעשועים Speeltuin meiveld

Deltapark Neeltje Jans מיצג על פרוייקט הדלתא וגם גן שעשועים רטוב

ספארי כלבי ים frisia rondvaarten או dolphin ribs

פארק טרמפולינות Streetjump



 

רוב התמונות בפוסט צולמו על ידי עדי דגן. היכנסו לעמוד האינסטגרם שלו ולא תצטערו (אני משוחדת ;)).

bottom of page