top of page

פוסטים מומלצים

טיול-דרך רכוב במחוז לימבורח בדרום הולנד

עודכן: 26 ביולי 2023


הרשימה עשויה להכיל קישורים לתוכנית שותפים. הזמנה דרך קישורים אלה אינה משפיעה על המחיר עבורכם אלא מתגמלת אותי בסכום סמלי.

 

אם תשאלו הולנדי מהי החופשה המועדפת עליו תקבלו אחת משתי התשובות האלה: חופשה בהרים או חופשה בשמש.

חופשה בשמש נשמע לי דווקא הגיוני לאור מזג האוויר הקריר והגשום בהולנד. הקיץ הקצר והחומקני (שבשנים האחרונות דווקא הולך ומתחמם) ועונות המעבר הגשומות הופכים את המשיכה אל החום ואל השמש לדי מובנים.

את המשיכה אל ההרים לא הצלחתי אף פעם להבין. מה רע במישור האינסופי הירוק הזה, החרוץ בתעלות מים והמנוקד בשחור-לבן של פרות, המרענן כל כך עבור מישהו שגדלה במרחבים הצחיחים של ארץ ישראל. המישור הזה שבחלקו הוא מעשה ידי אדם ושבו הם גאים כל כך. אז למה ההולנדים נוהרים אל הרי שוויץ, אל הפיורדים בנורבגיה או אפילו אל הרריה הקרובים של גרמניה השכנה? את זה לא הצלחתי אף פעם להבין עד אשר שמנו פעמינו אל דרומה של הולנד, אל מחוז לימבורח הנקרא גם ארץ הגבעות.


ככל שהדרמנו השתנו פני השטח והפכו יותר ויותר חמוקיים. ככל שהדרמנו נתגלו המראות המוכרים לנו מהגליל שלנו. וככל שהדרמנו הבנתי כמה התגעגעתי אל ההרים. העין עוקבת אחרי קווי האופק העולים ויורדים, מזהה הבדלי גובה וסימני שטח גיאוגרפיים – ערוץ נחל, עמק, גבעה.


פסל של רוכב אופניים על רקע גבעות לימבורח
ארץ הגבעות


לימבורח – ארץ הגבעות


הנוף הייחודי בדרום הולנד נוצר בעקבות חריצת פני השטח על ידי נהר המאס ועוד חמישה נחלים באזור. הם יוצרים גבעות ועמקים שביניהם רמות ירוקות. החלק הדרום-מזרחי של לימבורח הוא גם החלק הגבוה ביותר באזור ובהולנד כולה. שם נמצא ההר הגבוה בהולנד אשר מהווה את נקודת המפגש של שלוש הארצות (הולנד, גרמניה ובלגיה) בגובה של 322.4 מטרים. הערים הראשיות הן מאסטריכט, פאלקנבורח וסיטארד. על מאסטריכט ופאלקנבורח תוכלו לקרוא כאן.


אזור לימבורח או ארץ הגבעות הוא המחוז הדרומי ביותר בהולנד. זהו הצופצ'יק שיורד ומשתלשל לו מאיינדהובן דרומה וגובל בגרמניה ובבלגיה השכנות. הוא מתאפיין לא רק בנוף שונה אלא גם בדיאלקט, אוכל, ארכיטקטורה ותרבות מקומית המושפעים מן הקרבה אל הדרום ומהדת הקתולית שהיתה מאד דומיננטית כאן בעבר.



לימבורח – מה מיוחד כאן


התכשיטים של דרום לימבורח

מימים ימימה זהו אזור בו שלטה הדת הקתולית. לאחר שנים של הסתרה, באה תקופה של פריחת הדת הקתולית בחצי השני של המאה ה-19. מי שעיניים בראשו לא יוכל להתעלם מסממני הדת כאן - המון פסלים, קפלות-דרך, קפלות מעל ומתחת לאדמה, כנסיות ומנזרים. תושבי האזור עדיין מזדהים כקתולים (כ 66% מהם) אך רק מעטים פוקדים את הכנסיות (8%).


אחד המאפיינים הייחודיים ללימבורח הם צלבי הדרך. ברגע שהבחנת באחד, תראי עוד רבים. הם מופיעים בגדלים שונים, צורות שונות, חומרים שונים, עיצובים שונים אבל כולם נקראים התכשיטים של דרום לימבורח. ישנם סוגים שונים: צלב הוקרת תודה, צלב שמגן מפני נזקי מזג האוויר, צלב לזכר אירוע מסוים וצלב רצח שהוצב במקום בו נרצח אדם. כולם יחד מסמלים את חשיבות הדת כאן בעבר.


אני צילמתי שבעה צלבי דרך ואתם?



בניה אופיינית בלימבורח

קורות העץ הכהות על רקע הצבע הלבן הבוהק של בתי העץ מושך את העין ויוצר מראה מלבב. בתי הכפר עם שלד העץ וקירות הטין הצבוע לבן מוכרים לנו בעיקר מגרמניה ומרכז אירופה. בהולנד, עם זאת, הם פחות שגורים וניתן לראותם רק במחוז לימבורח. במרכז אירופה החקלאים הזעירים היו עניים ולרוב גם ללא בעלות על בתיהם, לכן היוותה צורת הבניה מחומרים מקומיים פיתרון זול ונגיש. בהולנד היו החקלאים חופשיים והחוות עברו בירושה מדור לדור. לכן גם נבנו יותר בתי אבן וחימר ורוב בתי העץ שנבנו חופו לחלוטין בקורות עץ ולא בטין.



היין של לימבורח

על כל גבעה וצלע הר שתולים שיחי ענבים כמעט כמו בדרום צרפת. אדמת הגיר מתאימה מאד לגידול כרמים וכך הפך האזור לספק היין של הולנד. אפשר לטייל בעקבות הכרמים במחוז לימבורח או פשוט למצוא את אחד מבתי היין הרבים באזור ולהנות מיין טוב ונוף נפלא. חמישה בתי יין מן האזור זכו בפרס על איכות היין שלהם: Steineberg, St. Martinus, De Planck, Fromberg en Sunset Hills.


אנחנו נהננו מהנוף היפה ב Fromberg אם כי לא טעמנו את היין שלהם בשל השעה המוקדמת. סעו, תטעמו וספרו איך היה.


כרם על צלע גבעה. ברקע בתי כפר
כרמים בלימבורח


אבן הגיר האופיינית ללימבורח

האבן הצהבהבה נוצרה לפני מליוני שנים כאשר האזור נח מתחת לפני הים. על קרקעית הים נוצרה שכבת חומר וגיר אשר נחשפה כאשר הים נסוג. פני השטח הגבעתיים נוצרו במשך מליוני שנים על ידי חלחול מי הגשם וכוח נחלים שזורמים באזור. את אבן הגיר ניצלו בדרכים שונות: כריה (פוסט על כריית אבן הגיר באתר ENCI יתפרסם בקרוב), בניה וחפירת מערות ומנהרות (פוסט על מערות הגיר בפלקנבורח יתפרסם בקרוב).



לימבורח - לישון בין הכרמים והגבעות


מלון בוטיק Hotel Creusen בכפר אֶפֶּן הממוקם בלב ליבה של ארץ הגבעות, מרחק יריקה מהגלידה הכי טובה באזור (ראו את המסלול בהמשך).


בבית העיריה העתיק באמצע הכפר היפה Noorbeek תוכלו ללון במלון עם קריצת עין ועם דגש על אומנות מודרנית בשילוב אלמנטים מסורתיים Maison Village.


בית אירוח כפרי עם פינוקי לוקס, עיצוב עכשווי וגם ידידותי לסביבה HEI15 במרחק של 15 דקות נסיעה ממאסטריכט.


כפר הנופש החדש Resort Mooi Bemelen מציע את כל הנוחות של כפרי נופש בקרבה למאסטריכט.



לימבורח - מה עושים בארץ הגבעות


רבים באים לכאן חמושים באופני ההרים שלהם ויוצאים למסלולי רכיבה מאתגרים. כאן אין מישור, רק עליות וירידות. ראו הוזהרתם! אחרים נועלים את נעלי ההליכה ויוצאים למסלולי צעידה בהרים ויש כל כך הרבה מסלולים. ויש את אלה שבאים לנוח ובוחרים בטיול רכוב, כמונו.



לימבורח - Road trip - מסלול מעגלי רכוב


חברת ANWB היא ארגון הגג התיירותי הוותיק בהולנד אשר שם לו כבר בשנת 1882 למטרה לעודד את התיירות הרכובה בהולנד. בין היתר פיתח הארגון שבילי אופניים, מסלולי רכיבה ומסלולים מומלצים לרכב. אחד המסלולים הוותיקים והפופולריים ביותר הוא מסלול ארץ אבן הגיר. זהו מסלול מעגלי שאורכו כ 110 ק"מ והוא מסומן בשלטי דרך חומים משושים.



שלטי דרך
השלט המשושה מסמן את דרך אבן הגיר

אנחנו התבססנו על המסלול של ANWB אך התאמנו אותו לרצוננו. תוכלו לעקוב אחרי המסלול שלנו (כל המקומות בפוסט הזה מצויינים במפה. להורדה לחצו כאן), לעצור בכפר שקורץ לכם, לעצור בדרך לצלם או לבחור שביל אקראי ולטייל בו. במקומות בהם יש מה לספר, אפרט. מומלץ לבקש מתוכנת הניווט שלכם שתיקח אתכם בדרכים צדדיות כדי שתוכלו לחוות את האזור על הצד הטוב והחווייתי ביותר.




אוּבָּכשֶבֶּרְח ubachsberg התחלנו את המסלול בבית היין המומלץ wijngoed fromberg.



אַייס Eys חנינו במרכז הכפר, ליד הכנסיה ויצאנו למסלול הליכה יפיפיה העולה אל הגבעה. בדרך ראינו את מערת מריה ששימשה כמערת מחבוא בזמן מלחמת העולם השניה.

מערת מריה. מערה חצובה בהר ולצידה נישה עם פסל מריה.
בעבר היתה כאן כנסיה ואחר כך גם קפלה


המשכנו בטיפוס, חלפנו על פני כרמים ובראש הגבעה חתכנו לכיוון הכביש הראשי וירדנו לרחוב Grachtstraat. כמעט שחלפנו על פניה אבל כשהעפתי מבט נוסף הבנתי שכאן יש סיפור. החנות הצנועה ובית החווה שייכים למשפחה מזה דורות. האיש החביב מעביר את ימיו בשלווה, משוחח עם העוברים ושבים ומוכר ריבות מעשה ידיו. שוחחנו עימו שעה קלה והמשכנו בדרכנו חמושים בדבריו: אין למהר, מה שהיה היה ומה שעכשיו זה מספיק טוב.


באסם התבואה הישן נמכרות ריבות תוצרת מקומית תחת עיניהם של אבות המשפחה
באסם התבואה הישן נמכרות ריבות תוצרת מקומית תחת מבטם החמור של אבות המשפחה


פיקניק אחרי הליכה נמרצת במעלה הגבעה הגיע הזמן לאכול. מצאנו את המקום האידאלי לפיקניק: טוסקנה פינת לימבורח.


שולחן פיקניק עם נוף אל גבעות האזור


וָיילְרֶה Wijlre



חוּלְפֵּן Gulpen אם לא הצטיידתם באוכל לפיקניק, תוכלו לעצור בכפר הזה. המרכז קטן ונחמד ומרובה מסעדות ובתי קפה.


במרכז הכפר עובר הנחל ומסביבו בתים ובתי קפה
הכפר חולפן ובמרכזו נחל חולפ


מֶכֶלֶן Mechelen


עץ בשקיעה




פָיילֶן Vijlen פיילן הוא אחד הכפרים הגבוהים במחוז. בשל מיקומו בראש הגבעה הנוף הנשקף מכל פינה הוא פנטסטי.


הכפר על הגבעה ובמרכזו מגדל הכנסיה המואר בלילה
בערב מגדל כנסיית הכפר מואר וזה מראה נהדר


פָאלְס Vaals כאן נמצאת נקודת שלוש הארצות ויש שיאמרו – ארבע הארצות. הנקודה בה נפגשות גרמניה, בלגיה והולנד על ההר הזה היתה בעבר שטח עצמאי נקרא מוֹרֶסנֶט Neutraal-Moresnet. הטריטוריה העצמאית נולדה ב 1839 לאחר שבלגיה נפרדה מהרפובליקה ההולנדית. ב 1919 צורפה הטריטוריה לבלגיה וחדלה להתקיים.


במקום מגדל תצפית, מבוך (הגדול באירופה), מגרש משחקים ונקודת המפגש הסימבולית

בירידה מן ההר לכיוון הנקודה הבאה תוכלו לעצור במוזיאון פאלס ולו כדי להעיף מבט בגן הפסלים בומיוחד בפסל ישו הסופרמן.



פסל של ישו עם סמלו של סופרמן


אֶפֶּן Epen בדרך אל או מאפן אתם חייבים לעצור להתרענן באחת מנקודות הנוף היפות במחוז. תתפנקו בגלידה טעימה מדוכן הגלידות והפירות שנמצא לצד הדרך ושבו לצפות בפרות הרועות באחו והמתרחצות במי הנחל.


גביע גלידה על רקע נחל
הגלידה הכי טעימה במחוז


סְלֶנָאקֶן Slenaken נקודת יציאה להרבה מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים.


נוף של עצי פרי על רקע שקיעה


נוֹרְבֵּייק Noorbeek


מראה של כנסיית הכפר בין שני בתי עץ
כפר טיפוסי בלימבורח


מֶהיֶיר Mheer


בתי עץ לצד הכביש בנוף כפרי
בדרך


מֶש Mesch זהו המקום אשר היה הראשון להשתחרר מעול הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השניה.

אייסדן Eijsden הכפר שחזותו נחשבת למונומנט מוגן נבנה על גדות נהר המאס ובו שתי טחנות רוח וטחנת מים אחת. בית קפה על המאס וטירת אייסדן הם בהחלט נקודות משיכה.



אני מקפצת על רקע הטירה
מי מקפצת שם בשמחה?

בֶּמֶלֶן Bemelen




כביש שמצדו האחד צלב-דרך ומצדו האחר בתי עץ
זוהי לימבורח, ילדה, זוהי לימבורח: צלב-דרך, בתי קורות עץ וגבעות


המסלול הוא אמנם מעגלי אך הפוסט הזה וסיפור הדרך שלנו בא לסיומו.


בסדרת הפוסטים על מחוז לימבורח תוכלו להכיר את שבע נקודות התצפית הכי יפות ואת ההמלצות שלי על מאסטריכט ופאלקנבורח.


ספרו לי בתגובות אם ביקרתם במחוז לימבורח ואם יש לכם מקומות שלדעתכם חייבים להיכלל בפוסט הזה.


 


(זכויות יוצרים על אייקון המכונית בדרך: Road Trip by Made from the Noun Project)

bottom of page