top of page

פוסטים מומלצים

אומנות רחוב ברוטרדם

עודכן: 27 ביולי 2023

רוטרדם היא עיר מרשימה, מפתיעה, מעניינת ושאפתנית. פרנסי העיר הכריזו לאחרונה על תכנית לשיפור מצב העיר בעקבות משבר הקורונה כמו גם קידום העיר אל עתיד ירוק וידידותי לסביבה. מליוני יורו יושקעו בפרוייקטים שונים כמו יצירת ריאות ירוקות נוספות בעיר, קו גגות ירוקים שיקשר בין חלקי העיר בסגנון ההיי-ליין של ניו יורק, גורדי שחקים, הפיכת נמל רוטרדם לנמל הכי חכם וחדשני ועוד.


רוטרדם היא עיר ההפכים – מעט ישן והרבה חדש, ארכיטקטורה קלאסית לעומת מודרנית, מוזיאונים מעניינים לעומת אומנות רחוב, חדשנות עיצובית לעומת וינטג' בועט.


בבואכם לבקר בעיר, תוכלו לשלב בין תחומי העניין שלכם. מה דעתכם על מסלול שמשלב בין וינטג' למבנים המיוחדים כמו בתי הקוביה והיכל האוכל במרכז העיר? תרצו לצעוד על הגשר הצהוב המחבר בין צפון העיר לאזור התחנה המרכזית דרך פארק הפסלים? ללכת בעקבותי במסלול אומנות רחוב (שמתואר כאן בהמשך)? או שתעדיפו לעשות mix&match ולבחור בכל אזור את מה שמתאים לכם?


אומנות רחוב ברוטרדם


רוטרדם היא כמו מוזיאון פתוח לחובבי אומנות רחוב. בכל אזור בעיר תמצאו קירות צבעוניים, חלקם במיקומים מרכזיים ובולטים ואחרים נחבאים בין הבתים וברחובות צדדיים. מוכנים? בואו נצא לגלות את הקירות הצבעוניים במרכז רוטרדם!


אומנות רחוב ברוטרדם – מסלול מרכז העיר


מרכז המסלול הוא רחוב Witte de Withstraat שהוא לב ליבו של אזור הבילויים בעיר. ברחוב השוקק תמצאו בתי קפה, מסעדות, גלריות ועוד.

המסלול כולל 13 קירות, עם זאת קחו בחשבון שבדרך אולי תראו עוד קירות או ציורי קיר נוספים שכן אומנות רחוב היא דינמית, משתנה ומשנה את הסביבה בה היא נמצאת.

אורך המסלול הוא כק"מ אחד ויקח לכם כחצי שעה לסיים אותו. תוכלו להוריד את המפה כאן.




אומנות רחוב ברוטרדם - תחילת מסלול

איך מגיעים: מתחנת הרכבת המרכזית אפשר ללכת ברגל כ 20 דקות או מטרו קו E או D לכיוון Leuvehaven


קיר 1

שם הקיר: Painting in the global tradition, slight return

שם האומן: Ces53

ציור עם השפעות מהמסורת הבודהיסטית כמו גם ממצריים הקדומה. פה ושם תראו גם סממנים מודרניים כמו המגבעת או סמלי האיחוד הסובייטי. הצבעוניות העזה מאפיינת את האומן שעובד כבר מאז שנות השמונים של המאה הקודמת.



קיר 2

איך מגיעים: כמה צעדים הלאה

שם הקיר: Octozilla

שם האומן: Simon Schrikker

אחרי שצייר תמנון סגול במקום אחר בעיר החליט האומן לצייר הפעם אחד אדום. התמנונים שלו כאילו מאיימים לצאת מהמסגרת שלהם ובכך מייצרים דיסוננס עבור הצופה.



קיר 3

איך מגיעים: פונים ימינה לרחוב Schiedamse Vest עד הצומת. את הקיר תראו על הבית שמימין.

שם הקיר: make it happen

שם האומן: Daan Botlek

'תעשו את זה' הוא הלוגו של העיר וגם שמו של הקיר שמזמין אותך להיות חלק מהעיר וחלק מהיצירה. שימו לב ליתד הקבועה בקיר שמאפשרת לכם לטפס ולהיות החוליה החסרה המקשרת בין העיר לבין היצירה. הדמויות הלבנות מאפיינות את האומן שרואה בהן את מידת כל הדברים כדברי הפילוסוף פרוטאגורס.



קיר 4

איך מגיעים: חוזרים אחורה באותו רחוב. בצומת עם רחוב Schiedamsesingel ניצבת הכנסיה הסקוטית. מקיפים אותה ומגיעים לחומה עליה תראו את היצירה הבאה.

שם הקיר: Garden in the city

שם האומן: מתנדבים ואנשי השוכנה

30 מ"ר של פסיפס שייצרו אנשי הכנסיה, מתנדבים ואנשי השכונה יחד.



קיר 5

איך מגיעים: ממשיכים להקיף את הכנסיה ופונים לרחוב Zwarte Paardenstraat. במספר 108 תראו את הקיר.

שם הקיר: לא ידוע

שם האומנית: Anuli Croon

הקיר הזה מתכתב עם הקיר הבא, שהיה למעשה הראשון מבין השניים. שניהם מתכתבים עם שם הרחוב: רחוב הסוסים השחורים. רק מקרוב אפשר לראות את הסוס השחור ביצירה.



קיר 6

איך מגיעים: ממשיכים הלאה ברחוב למספר 111.

שם הקיר: El Trotamundos

שם האומן: Jorge Kata Nun᷉ez

האומן הצ'יליאני הגיע להולנד בשנת 1977 כפליט פוליטי. הסוס – טרוטמונדו – מרחף בעולם המיוצג כאן על ידי המשטחים הצבעוניים ומסמל את כל מי שנאלץ לעזוב את מקום הולדתו. הפרצופים מייצגים תרבויות שונות שיחד יכולות ליצור חברה סולידרית.



קיר 7

איך מגיעים: ממשיכים קדימה וחוצים את הרחוב הראשי (Witte de Withstraat). נכנסים לרחוב Kromme Elleboog שכשמו כן הוא (מרפק עקום) מתעקל שמאלה. בעיקול תראו את שני הקירות הבאים.

שם הקיר: לא ידוע

שם האומן: OX-Alien

המפלצת בעלת שתי הקרניים ועין אחת עצומה עם X בתוכה היא סמל ההיכר של האומן. עם השנים היא הפכה גם לסימלה הלא פורמלי של העיר רוטרדם. העין הפתוחה היא הספרה 0 וה- X הוא 10 (בספירה הרומית) ויחד הם 010 – הקידומת של העיר.



קיר 8

שם הקיר: לא ידוע

שם האומן: Ramon Martins

האומן הברזילאי משלב צבעים עזים עם צורות רכות ונשיות ויוצר יצירות אלגנטיות.



קיר 9

איך מגיעים: ממשיכים כמה צעדים ברחוב.

שם הקיר: The Principle of organization

שם האומן: Daan Botlek

עבודה מינימליסטית עם השפעות ארכיטקטוניות. האומן אוהב ליצור פרדוקסים ולעמת גדלים וצורות. שימו לב לתנועת הגליץ' שנוצרת בשל תצורת הקיר.



קיר 10

איך מגיעים: עוברים במעבר בין הבתים ופונים שמאלה לרחוב Boomgaardsstraat. שוב חוצים את רחוב Witte de Withstraat ומיד מצד ימין תראו את הקיר הבא.

שם הקיר: Love birds

שמות האומנים: Tymon & Robert Rost

באמצעות הציור הזה הציע אחד האומנים נישואין לחברתו.



קיר 11

איך מגיעים: פונים שמאלה לרחוב Witte de Withstraat וברחוב הבא מיד שמאלה. מימין ומשמאל תראו את שני הקירות הבאים זה מול זה.

שם הקיר משמאל: The White Monkey

שמות האומנים: OX-Alien and Mark Goss

שילוב מעניין של הצבעוניות של OX-Alien ושל האיור המדוייק בשחור לבן של מארק גוס על קיר הפאב באותו השם שנבחר לאחד הטובים בעולם בשנת 2009.



קיר 12

שם הקיר: Mr Merida

שם האומן: Tymon

האומן מושפע ממסעותיו ברחבי העולם ובפרט מהצבעוניות במסיקו.



קיר 13

איך מגיעים: ממשיכים ברחוב כ 250 מטרים ונכנסים לגינה מימין.

שם הקיר: לא ידוע

שמות האומנים: TelmoMiel

צמד האומנים מביע באמצעות היצירה הזאת דאגה לחייהם המודרניים של הילדים שמתבודדים מהעולם ומסתתרים מאחורי מסכים דיגיטליים.



ספרו לי בתגובות - איזו יצירה אהבתם? תרצו שאכתוב על מסלולי אומנות רחוב נוספים? אשמח לשמוע.

 

אם אתם כבר ברוטרדם, לכו לבקר בבתי הקוביה הצהובים, בדפו של מוזיאון Boijmans Van Beuningen (עליו אכתוב בקרוב) או באחד מהמוזיאונים בעיר. רעבים? היכל האוכל ברוטרדם יספק את רעבונכם, גם זה האסתטי.

bottom of page