top of page

פוסטים מומלצים

אמרספורט Amersfoort

עודכן: 27 ביולי 2023

יום טיול באמרספורט + שש המלצות


בלב ליבה של הולנד, ממש ממש במרכז מסתתרת לה פינת חמד העונה לשם אמרספורט. עיר ימי ביניימית טיפוסית כל כך אבל מיוחדת ובעלת התואר הנחשק - נקודת האמצע של הולנד!


תעלות העיר
טבורה של הולנד

אמרספורט תספק לכם את כל מה שתוכלו לבקש מעיר עתיקה ואף יותר: מרכז עתיק משובץ בבתים הולנדיים טיפוסיים, תעלות וסמטאות ולא פחות חשוב – רק חצי שעת נסיעה מאמסטרדם.


עיר הולנדית טיפוסית
עיר הולנדית טיפוסית

מרכז העיר העתיק הוא קטן וקל להתמצאות ועדיין ניתן לבלות כאן כמה שעות טובות, לטייל בסמטאות, לשוט בתעלות, לעלות על גשרים, לצאת לרגע ואז שוב להיכנס לתוך העיר העתיקה, להנות ממבנים ארכיטקטוניים ייחודיים ומאוכל טוב.


את פני העיר העתיקה מאפיינים בתי חומה עתיקים, תעלות, סמטאות, גשרונים ומגדל הכנסיה הניצב גאון ממש במרכז העיר ובמרכזה של הולנד כולה. את המגדל הזה תוכלו לראות מכל מקום בעיר והוא מהווה את נקודת הזיהוי הקלה להתמצאות.




בפוסט הזה אציע לכם מסלול הליכה נרחב בעיר המלווה במפה להורדה. כמו כן, יש עמי שש המלצות מיוחדות ליום בלתי נשכח בעיר היפה הזאת.


מה לעשות ולראות באמרספורט - שש המלצות


1. לעבור בשער הכניסה לעיר הייחודי מסוגו בהולנד

2. לעמוד בנקודת האמצע של הולנד

3. לטייל ברחוב בתי החומה הייחודיים לעיר

4. להכיר את הנקודה היהודית בעיר

5. לשוט בתעלות העיר

6. לעמוד במבחן המכשפות


שער הכניסה לעיר, ייחודי מסוגו בהולנד, Koppelpoort

הקופלפורט הוא שער הכניסה העיקרי לעיר אשר נבנה בין השנים 1427-1393. זהו שער יחיד במינו – הוא שימש כשער ימי ושער רגלי בו-זמנית. כאן נכנס נהר האיים לתוך העיר ועל מנת לשלוט על הכניסה לעיר נבנה מנגנון מיוחד. בתוך מבנה השער נמצא מנגנון לויסות גובה פני המים בתוך העיר. את גלגלי המנגנון הענקיים הפעילו 12 אסירים וכך ניתן היה לסגור את הכניסה לעיר בעת הצורך.

השער שימש למספר מטרות: הגנה מפני אויבים; שמירה מפני גורמים לא רצויים; מניעת כניסת סחורות לא חוקיות לעיר; וויסות המים בתעלות העיר.


שער הכניסה לעיר


נקודת האמצע של הולנד

רחבת הכנסיה Lieve vrouwenkerkhof היא היא נקודת האמצע הרשמית של הולנד. שימו לב לסימונים על פני הריצוף, אתרו את הנקודה ו – קליק – צלמו .


סימן X ו Y ברחבת הכנסיה

תודה לאורי ווהל שביקר, איתר, צילם ושלח לי את התמונות של נקודת האמצע.


המגדל שנישא מעל הרחבה מאז שנת 1500 שרד את הפיצוץ והשריפה בקפלה הסמוכה לו בשנת 1787. הקפלה שימשה כבית אחסון לאבק שריפה וחומרי לחימה ונשרפה בתאונה בה התפוצצו חומרי הבערה. במגדל תלויות שתי מערכות פעמונים וזה דבר שאין שני לו בעולם.


מגדל הכנסיה. נקודת האמצע של הולנד


רחוב בתי החומה Muurhuizen

בתי חומה בהולנד אינם נדירים. במקומות רבים נבנו בתים בסמיכות לחומת העיר מטעמי חיסכון במקום. אלא שכאן באמרספורט התרחש תהליך ייחודי: החומה נהרסה ובמקומה נבנו בתי החומה מאותן אבנים ממש. בתי החומה, אם כן, שימשו גם כתחליף לחומה והגנו על העיר העתיקה. וכך מהווה הרחוב, אשר מקיף את העיר העתיקה, יצירה ארכיטקטונית ייחודית במינה.


רחוב בתי החומה

הנקודה היהודית באמרספורט

כבר בתחילת המסלול המתואר בהמשך נזכה להצצה לתוך בית הקברות היהודי העתיק ברחוב Bloemendaalsestraat. אם שם הרחוב מצלצל לכם מוכר באוזניים, לא טעיתם. זהו אכן שם יהודי וכאן נמצא גם בית הקברות היהודי של העיר. מצד ימין רחבת הקבורה של הקהילה האשכנזית. כאן עדיין ניתן לראות מצבות עם כיתוב בעברית אם כי לא ניתן להיכנס לבית הקברות. מצד שמאל של הכביש ישנה רחבה מוקפת בגדר. שם נערכו לאחרונה חפירות ארכיאולוגיות ונמצאו שרידי קברים של בית הקברות הספרדי.


בית הקברות היהודי

ראשוני היהודים בעיר הגיעו באמצע המאה ה-17 מפורטוגל. הם הביאו עמם את תעשיית הצמר והסדינים לעיר. עם פריחת תעשיית הטבק בעיר החלו גם חלק מיהודי העיר לעסוק במסחר בטבק. אחד מפרנסי העיר והקהילה היהודית בה ,בנימין כהן, היה סוחר טבק עשיר. ביתו אשר מכונה הבית הסגול (נגיע אליו במסלול ההליכה בהמשך) חייב את שמו לחלונותיו אשר מקבלים גוון סגלגל באור השמש תודות לחומר המנגן המעורב בזכוכית. בבית הזה ארח האדון כהן אנשים בעלי שיעור קומה. בשנת 1787 התארח כאן ראש המדינה ויליאם החמישי עם אשתו וילהלמינה ואן פראוסן. לאות תודה קיבל האדון המארח מאת אשת הנכבד גלימה מפוארת, אשר ממנה הורה לתפור פרוכת לארון התורה בבית הכנסת. בנו של בנימין בנה בית גם הוא, העתק של בית אביו גם עם חלונות סגולים באותו רחוב במספר 43.


הבית עם החלונות הסגולים
הבית עם החלונות הסגולים

שיט בתעלות העיר

תעלות העיר ניזונות מנהר האיים, הנהר היחידי בהולנד אשר מתחיל ונגמר בתוך גבולות המדינה, והן בנויות בצורה היקפית מסביב למקום בו עמדה חומת העיר. ישנה תעלה רחבה יחסית מסביב לעיר העתיקה ועוד שתיים אשר חוצות אותה באלכסון.


שייט בתעלות

מבחן המכשפות

בימי הביניים, כמו בימי הביניים, נערך גם כאן מבחן המכשפות. הפחד מפני מכשפות היה מושרש בכל אירופה ומבחני המכשפות היו מגוונים: משקילה ועד זריקה למים; ממבחן המים הקרים ועד למבחן סימן השטן. באמספורט אם היית אישה בימי הביניים ונחשדת בהיותך מכשפה, הביאוך הלום והשליכוך מן הגשר אל תוך המים. אם צפת הרי שעצמותייך חלולות ואת מכשפה ונידונת לשריפה. אם לא צפת, כנראה שאינך מכשפה, עונשך הוקל וגורשת באופן מיידי מן העיר.

עוד על מכשפות בהולנד כאן.


 

אמרספורט - מסלול הליכה


אתם מוזמנים להוריד את המפה שלי ולטייל בעקבותי.


חניה חינם ברחוב Maetsuykerstraat.

שביל רגלי יחבר אתכם לרחוב Bloemendaalsestraat.

בשביל להולכי רגל שנקרא plantsoen noord נפנה ימינה ונלך בו לאורך התעלה. אנחנו הולכים במקום בו עמדה בעבר חומת העיר. בין השנים 1829 - 1843 נהרסה החומה שכבר לא היה בה צורך ובמקומה תוכננה רצועה ירוקה המקיפה את מרכז העיר העתיקה.


רואים את השער הגדול? זהו שער הכניסה הראשי.



בסמוך לשער נמצאת טחנת המים אשר שימשה בעבר כבית מלאכה לעיבוד צמר.

נעלה על הגשרון ונעבור לצד השני של הדרך ונפנה שמאלה.

רגע לפני נציץ מבעד לשער אל כיוון העיר החדשה. מראה יפה של חדש וישן.


השער העתיק ומעבר לו - העיר החדשה
השער העתיק ומעבר לו - העיר החדשה

אפשר לסטות מן המסלול ולהיכנס לעיר החדשה. מה לעשות:


*לבקר בבית איים Eemhuis מרכז תרבות ובו גלריית kade לאומנות עכשווית.

*לאכול במסעדת Lokaal הממוקמת במתחם תעשייתי מעניין.


ממשיכים בעיר העתיקה.

כאן ברחוב במספר kleine spui 18 תוכלו לבקר ולטעום מהבירה של מבשלת הבירה "שלוש הטבעות". בעבר היתה ידועה אמרספורט ב 360 מבשלות הבירה שלה. מבשלת הבירה הזאת קיימת מאז 1626.

נמשיך עד סוף הרחוב. ממול – מוזיאון פלהיט Flehite המוזיאון ההסטורי של אמרספורט.


המוזיאון ממוקם בתוך שלושה בתים אשר היו חלק מבתי החומה בימי הביניים.
המוזיאון ממוקם בתוך שלושה בתים אשר היו חלק מבתי החומה בימי הביניים

נמשיך ישר ברחוב t Zand. כאן ברחוב שלוש כנסיות: קפלת סנט אגנטה משנת 1410 (במספר 37); כנסיית פרנסיסקוס הבריוס משנת 1817. במקור כנסיה קתולית נסתרת בתקופת הרפורמציה בה הדת הקתולית היתה אסורה (במספר 29) (עוד כנסיה נסתרת תמצאו ברשימת המוזיאונים שלי כאן); כנסיית גורגיוס הקדוש משנת 1928 ובה פסל מריה המיוחד לעיר ותמונת העיר הכי עתיקה שיש (במספר 13).


ברחוב Bloemendalsebinnenpoort נפנה ימינה ולפני הגשרון נפנה שוב ימינה לרחוב Havik.

זה היה הנמל הפנימי של העיר. בפינה זו של העיר ניתן לחוש את האווירה של העיר העתיקה בימי הביניים: בתים עתיקים מן המאה ה-17 עם גמלוני מדרגות, גשרון מעל התעלה, פנסי רחוב. נמשיך ברחוב ובסופו נפנה שמאלה ונעלה על הגשר המכשפות.


גשר המכשפות
גשר המכשפות

אחרי הגשר נפנה שמאלה. נמשיך ישר ונפנה משאלה לרחבת שוק התפוחים Appelmarkt.


כיכר בעיר
שוק התפוחים

ממשיכים ימינה אל רחבת השוק הירוק groenmarkt. כאן בקפה onder de linde היה בעבר מקום מיוחד – מובלעת של הבישופ מאוטרכט. כאן גרו 10 אנשי דת בבתים צמודים זה לזה. רק הבית הזה עדיין עומד על תילו.


שמתם לב שאנחנו נמצאים כרגע מאחורי הכנסיה הגדולה? זוהי כנסיית סנט יוריס. הכנסיה נבנתה במאה ה-13 אך נהרסה, נבנתה והורחבה פעמים רבות ובסגנונות בניה שונים. מגדל הכנסיה הוא החלק היחיד מן המאה ה-13. רובה של הכנסיה נבנה ב 1534. בכנסיה שלושה עוגבים, קפלת הטבלה, ציורי קיר ועוד.


כנסיית סנט יוריס
כנסיית סנט יוריס

נקיף אותה ונגיע לכיכר העיר הגדולה.


נמשיך דרך רחוב torengang ונגיע לרחבת הכנסיה Lieve vrouwenkerkhof.

שימו לב! הרחבה שלפני הכנסיה היא נקודת האמצע של הולנד!

נעמוד עם הפנים אל המגדל ונפנה שמאלה לרחוב krankeledenstraat (הרחוב בו שהו עולי הרגל החולים), נמשיך בו עד רחוב langestraat ובו נפנה ימינה. נחצה את הכיכר הקטנה וניכנס לרחוב arnhemsestraat (משמאל לכיכר). נמשיך עד סופו ונפנה שמאלה לשביל להולכי הרגל ליד פסל האיש היושב.


פסל של איש יושב באוויר

נמשיך בשביל לאורך רצועת הירק. כעבור כמה דקות הליכה נגיע לשער המים הנקרא שער מוניקנדאם.



נמשיך הלאה בשביל ונפנה שמאלה דרך שער אבן לרחוב Herenstraat. בצומת הבאה נפנה שמאלה לרחוב Zuidsingel ונעצור ליד בית מספר 38, הבית עם החלונות הסגולים. הבית נבנה בשנת 1780 על ידי תושב העיר בנימין כהן.



נמשיך ברחוב ונפנה ימינה על הגשרון הבא לתוך רחוב Muurhuizen - רחוב בתי החומה. נפנה שמאלה ואז ימינה לרחוב Drie Ringensteeg. מצד ימין – בית הכנסת.


בית הכנסת

בסוף הרחוב נפנה ימינה, נציץ לחצר בית הכנסת, ונפנה מיד שמאלה שוב לרחוב בתי החומה. נמשיך הלאה וכאשר נגיע למספר 93 נפנה ימינה ונעבור דרך מגדל הגנבים. זהו למעשה בית הסוהר אשר נבנה במאה ה-13. נחצה את הגשרון ונפנה שמאלה. נמשיך ברחוב Zuidsingel ונפנה ימינה לרחוב Kleine Sint Janstraat. ומיד שמאלה לרחוב Grote Sint Janstraat. נמשיך הלאה ובצומת נפנה שמאלה לכיוון מרכז העיר. נעבור דרך השער שהיה חלק מחומת העיר.


שער העיר
שוב נכנסים לעיר

אם נמשיך ברחוב הלאה, נגיע לכיכר העיר הגדולה וגם לסוף המסלול.


עוד טיפ אחד


לכו לרחוב Krommestraat! זהו אחד הרחובות המקסימים ביותר בעיר. צבעוני, ססגוני, משובץ בחנויות מיוחדות, בבתי קפה ומסעדות אשר לרבות מהן מרפסת הפונה אל התעלה.



רחוב ססגוני
לבחור בית קפה עם מרפסת על התעלה

 

אמרספורט - מידע שימושי


אוכל

בית התה something else

מסעדת Lokaal


מוזיאונים

בית מונדריאן. כאן נולד האומן פיט מונדריאן (1944-1872). המשפחה גרה בבית זה עד שנת 1880. המוזיאון הוא למעשה בנין בית הספר אותו ניהל אביו של פיט. בית המשפחה היה בסמוך לו.

פלהייט. מוזיאון העיר.


שייט

נקודת יציאה וקניית כרטיסים: krommestraat 5

מתי מתקיים שייט?

1 מאי – 30 ספטמבר: ימי שני 16.30-13.15 | ימי שלישי עד ראשון 16.30-11.00

1 אוקטובר – 31 אוקטובר: ימי שני 16.00-14.00 | ימי שלישי עד ראשון 16.00-11.00

מחיר: 5 אירו (ילדים עד גיל 4 בחינם)


שווקים בעיר

שוק שבועי בכיכר העיר הגדולה – יום שישי ושבת

שוק פרחים בכיכר לפני מגדל הכנסיה Lieve vrouwe – יום שישי

שוק פשפשים בכיכר לפני מגדל הכנסיה Lieve vrouwen – יום שבת הראשון בחודש


אמרספורט לילדים


רכבת תיירים

מתי נוסעת?

2 אפריל – 30 אפריל: ימי שלישי עד ראשון 16.00-13.00

1 במאי – 31 באוקטובר: ימי שלישי עד שבת 17.00-11.00 | ימי ראשון 17.00-14.00

יולי ואוגוסט: ימי שני 17.00-14.00 | ימי שלישי עד ראשון 17.00-13.00

כרטיסים

ניתן לרכוש ברכבת עצמה.

מחיר כרטיס יומי (עליה וירידה חופשית לאורך כל היום) 5 אירו. ילדים מגיל 5 עד 12: 3 אירו.

נקודות עצירה: ראו מפה מצורפת.


bottom of page