top of page

פוסטים מומלצים

לטייל כמו מקומית בהולנד עם מיטל בויום למל בליווארדן

עודכן: 27 ביולי 2023

הרשימה מכילה קישורים לתוכנית שותפים. הזמנה דרך קישורים אלה אינה משפיעה על המחיר עבורכם אלא מתגמלת אותי בסכום סמלי.


 

כמה כובעים אתן חובשות?

אני כמוכן חובשת כמה וכמה כובעים. אני בת ואם ובת זוג. אני אחות, חברה, מכרה ושכנה. פעם הייתי מורה לחינוך מיוחד ומתנדבת. בכל כובעי אני גאה וכל אחד מהם מייצג פן אחד ממי שבחרתי ובוחרת להיות. הדבר הכיפי עם הכובעים האלה הוא שניתן להחליף ולגוון; להטמין כובעים ישנים בארון ולרכוש מידי פעם חדשים. בשנים האחרונות אני מתהדרת בכמה כובעים חדשים – מארגנת ומובילת טיולי וינטג' בהולנד ובלוגרית טיולים. רוב הכובעים מתבלים עם השנים ומקבלים טלאי. כך קרה לכובע הישראלית שלי אותו אשא לעולם בגאווה. לאחרונה הוא קיבל טלאי חדש והיום אני - ישראלית בהולנד.


מה שיפה בדימוי הכובעים הוא שניתן לחבוש כמה מהם יחד וכך אני עושה - אני ישראלית בהולנד שמטיילת וכותבת על טיוליה. כדי להרחיב את היריעה החלטתי לארח כאן נשים נוספות אשר נושאות בגאון את כובע הישראלית בהולנד ולהציע להן במה. כך נולדה הפינה החדשה בבלוג שלי - ישראליות בהולנד ממליצות. כאן תוכלו להכיר אותן, את המקום בו הן גרות ולקבל מהן המלצות לעוד פינות קסומות בהולנד. וכך, כאשר תחבשו את כובע התיירת שלכן, תוכלו לבקר כאן ולטייל כמו מקומית בהולנד.


 

כמו מקומית בהולנד - עם מיטל בליווארדן

כשמיטל הציעה להתארח אצלי בבלוג, ממש שמחתי כי בסודי סודות אני מעריצה כל אחת ואחד שיודע.ת וגם אוהב.ת לבשל ולאפות, ומיטל היא, ללא ספק, אחת כזאת! מיטל כותבת מדי פעם עבור מגזין דיגיטלי בהולנד ואני נהנית לקרוא ולנסות את המתכונים שלה. ככה מצאתי את עצמי מכינה, למשל, מרק פסטינאק (מעין גזר לבן) קרמי וטעים או תבשיל ירקות הולנדיים נשכחים. היא מתארת את עצמה ככה: "אני כאן ואני משם – אופה ציונית במדינה צבעונית" וזה כבר עושה חשק לשמוע על העיר בה היא גרה ועל המקומות האהובים עליה. מיטל גרה אי שם בצפון הולנד בפרובינציית פריזלנד, פרובינציית האגמים. האזור אהוב מאד על חובבי ספורט ימי שמגיעים לכאן בהמוניהם בקיץ. אז אם אתם מתכננים חופשה קיצית בהולנד (אבל גם חורפית הולך), אתם מוזמנים לליווארדן של מיטל.


טיזר קטן - בסוף הפוסט מחכה לכם הפתעה מתוקה ממיטל אז כדאי לקרוא עד הסוף!


כל התמונות (פרט לאחדות שאני צילמתי) צולמו על ידי מיטל בויום למל וכל הזכויות שמורות לה.



כמו מקומית בהולנד - ליווארדן, בירת מחוז פריזלנד


אני מיטל, הגעתי להולנד לפני 12 שנים מישראל יחד עם בן זוגי. מאז הצטרפו עוד 2 ילדודים חמודים לחגיגה. מתגוררת בליווארדן כ 10 שנים, לומדת, מלמדת, כותבת, מאתגרת, חיה.

הגענו להולנד עקב הזדמנות תעסוקתית ונשארנו כי נעים לנו כאן. רגוע לנו (באופן יחסי) ואנחנו יכולים להתפרנס ולגדל את הילדים שלנו באוירה נעימה ונוחה.

ההמולה לא חסרה לי, אני אוהבת את הפרטיות שהולנד ובמיוחד הצפון מספקת לי, כחלק מהתרבות של חיה ותן לחיות שקיימת כאן. אנחנו גרים בליווארדן. זו עיר קסומה, שקטה, התמצית של ההולנדיות הישנה, אולד סקול. אם חשבתם שאתם מכירים מים ותעלות, אז טעיתם! כאן בליווארדן, זה המקום; מעבר לכל כביש מתחת לכל גשרון המים מקיפים אותנו.


תעלה בדרך לבית הספר
בדרך לבית הספר

על מנת להגיע לכאן ממרכז המדינה, יש צורך לעבור את הסכר הגדול, אפסלאוט דייק (afsluitdijk), ואז מתחיל האויר להשתנות לאויר פריזי אחר.



פרות באחו הירוק בפריזלנד
נוף טיפוסי בפריזלנד

כמו השפה האחרת גם הנוף והאווירה שונים. בכל מקום יתנוסס דגל פריזלנד אשר יבהיר כי כאן זהו חלק אחר של הולנד, מלא גאווה מקומית, ישנה נושנה שאין לאף אחד כל רצון להתנתק ממנה.

בשנים 1584 - 1747 הייתה ליווארדן עיר המלוכה של הולנד. עדיין ניתן לראות עדויות לכך בעיר כיום: ארמון המלוכה מאז משמש כיום בית מלון, ואילו פארק העיר היה בעבר גנם של משפחת המלוכה, נסאו (Nassau). ניתן אף למצוא את הקבר של כמה מבני משפחת נסאו בכנסייה המפורסמת בעיר (de Grote of Jacobijnerkerk).

העיר ליווארדן היא עיר הבירה של מחוז פריזלנד, אשר חגגה בשנת 2018 חגיגות ענק כבירת התרבות של אירופה.




כמו מקומית בהולנד - מוזיאונים בליווארדן


בעיר מוזיאונים מיוחדים. הפריז מיוזיאון הוא אחד מהם. התערוכות שמוצגות בו זוכות לרוב לסיקור ארצי ואירופאי מאחר ומדובר בתערוכות יוצאות דופן, ביניהן תערוכות עבר של אלמה תדמה, צייר מפורסם יליד האיזור, המטה הארי, תערוכות של אשר (גם הוא יליד ליווארדן) ועוד.

מוזיאון טבע בעיר הוא מוזיאון מקסים, קטן ואינטימי ומאפשר לילדים חוויה קסומה ואינטראקטיבית. במוזיאון מתקיימות פעילויות לילדים באופן שוטף.

הצייר אשר הינו יליד העיר. הבית בו הוא נולד משמש כיום כמוזיאון הקרמיקה של העיר. זהו מוזיאון נעים ומומלץ בעיקר למבוגרים.



כמו מקומית בהולנד - מרכז העיר ליווארדן


ניוסטד (Nieuwestad) הוא הרחוב הראשי במרכז העיר, אשר היה נתיב המים העיקרי של העיר. מן הרחוב ניתן לצאת אל סמטאות יפות ומפותלות. רבים מהחנויות והבוטיקים במרכז עומדים מאחורי חזיתות משופצות ויפות, כך שתוכלו לעשות קניות ולספוג את ההיסטוריה בו זמנית!




מבין הסמטאות ניתן להגיע גם אל האולדהוף, סימלה של העיר, הוא המגדל העקום (מגדל פיזה מקומי אם תירצו). ניתן להגיע לסיור בו, לטפס ולקרוא על ההיסטוריה. מדובר במגדל משנת 1529 שבמהלך הקמתו שקע ולכן לא הושלם מעולם. ממרומי המגדל ניתן לצפות על הגן היפייפה הנמצא בסמוך.


המגדל העקום בעיר
עקום כמו מגדל פיזה

הפרינסנטאון, גן גדול במרכזו בית קפה מקסים. בימי חג מתקיימים בו אירועים ובימי חול פתוח לקהל. הגן עמוס בעצי ערמון וניתן לאסוף מלוא החופן בחודש ספטמבר. הגן ממוקם על גדות תעלה רחבה. בימים יפים ניתן לראות את המקומיים נהנים משייט בסירות או עוסקים בספורט מים כמו סאפ.


יוגה על סאפ באגם
יוגה על סאפ. רק בליווארדן

כמו מקומית בהולנד - המקומות של מיטל בליווארדן


ממוקמת בתוך מבנה בית הכלא הישן. המקום שמר על ציביונו המקורי וניתן לשבת עם לפטופ ולעבוד בתוך אחד מתאי המאסר המקוריים. מקום מעניין מאד לביקור, גם לילדים. במקום ישנו הוסטל קטנטנן, בית קפה שפועל כל שעות היום (ארוחות בוקר, צהרים וערב) ומגוון של דוכנים שמוכרים יצירה מקומית.




ממוקמת במרכז העיר, מגישה אוכל כיפי וטעים, באווירה נעימה ומודרנית.

בימים יפים ניתן לשבת במרפסת. לחובבי הבירה - מבחר הבירות כאן גדול מאד ותמיד כיף לגוון.


בית קפה אינסטגרמי לחובבי הג׳אנר והצבע הוורוד. קפה טוב מלווה במקרון וסנדוויץ של חומוס סגול (סלק!) ואבוקדו הם ההמלצה שלי.


בית קפה עם אג׳נדה בו מועסקים חברה צעירים עם תסמונת דאון. גם טעים וגם חברתי, מה צריך יותר?




כשצריך לברוח מהגשם או כשהילדים חסרי סבלנות, קל ונעים להיכנס למקום שכולו חלום של קטנטנים. ההורים נחים ושותים קפה והילדים נהנים ממשחק חופשי בלגו ובפליימוביל. ניתן גם לרכוש סטים יד שניה בחנות.






השאלון ההולנדי הקצר


הלב נמצא בהולנד/ישראל

הלב שלי עם המשפחה שלי, בכל מקום שהם נמצאים ליבי איתם


עיר ללא הפסקה תל אביב/אמסטרדם

לחלוטין ובלי היסוס תל אביב


לאכול ברחוב פלאפל/צ'יפס עם מיונז

אם כבר מטוגן אז סביח או בוריק בכרמל


המילה שאת הכי אוהבת בהולנדית

Scheveningen

סוג של לרמות את המערכת…:-)

ההסבר או הסיפור המוכר: סכייונינגן הוא שמה של עיר חוף ליד דן-האג. ההיגוי של השם די בלתי אפשרי ורק הולנדים מסוגלים לבטאו כמו שצריך. וכך שימשה המילה הזו את הגרמנים הכובשים להבחנה בין מי שהוא הולנדי לבין מי שהוא זר ואולי מרגל בזמן מלחמת העולם השניה.








כמו מקומית בהולנד - טומפוס הולנדי בסגנון אוריינטלי


הטומפוס הינה עוגה פופולרית בהולנד המורכבת מבצק עלים וקרם וניל מבושל. הטומפוס מקושט באופן מסורתי בגלזורה ורודה או כתומה.

עבור הקוראים הכנתי גירסה קלילה ואוריאנטליית של הטומפוס. קרם שמנת ויוגורט עם תמצית מי הדרים יחליף את הקרם המבושל, פירות טריים וסירופ יעניקו רעננות וטעמים עמוקים.


הבצק

חבילת ריבועי בצק עלים על בסיס חמאה

ביצה טרופה

מעט סוכר לבן


הקרם

200 מ"ל שמנת מתוקה קרה

150 גרם יוגורט יווני

4 כפות אבקת סוכר

כפית מי פריחת הדרים (Vlierbloesem )


המלית

מעט תותים חתוכים כמילוי וכקישוט


הסירופ

100 מ"ל מיץ תפוזים

100 מ"ל מים

כפית מי הדרים


הכנה

1. בואו נהיה לרגע כמו הולנדי ממוצע ונעזר בקיצור דרך: נלך למקפיא בסופר הקרוב ונקנה בצק עלים על בסיס חמאה חתוך לריבועים!

2. נחמם תנור ל 190 מעלות ונרפד תבנית בנייר אפייה.

3. על גבי התבנית נניח 6 ריבועים (אין צורך ברווח גדול). נמרח את הריבועים בביצה טרופה ונפזר סוכר לבן מעל.

4. על ריבועי הבצק נניח נייר אפיה נוסף ועליו תבנית. התבנית משמשת כמשקולת על מנת לקבל דפים דקים ופציחים.

5. נכניס לתנור לכ 20-25 דקות. נוציא את עלי הבצק ונאפשר להם להצטנן מעט.

6. נכין את הסירופ: נשים את מרכיבי הסירופ בסיר קטן. נביא לרתיחה. ננמיך את האש ונבשל ברתיחה עדינה עד לקבלת סירופ סמיך.

7. נכין את הקרם: נקציף את כל מרכיבי הקרם לקרם יציב ונכניס לשקית זילוף.

7. לאחר שהעלים התקררו, נחתוך בעדינות באמצעות סכין משוננת לשני חלקים. על גבי עלה אחד נזלוף קרם, נניח גם חתיכות של תותים או פילטים של תפוז ונסגור עם עלה נוסף. נפדר באבקת סוכר.

8. מעט מן הסירופ נטפטף בעדינות על גבי העוגה מיד עם ההגשה! (על מנת לא לרכך את העלים)


בתיאבון!


עוגת טומפוס הולנדית
מסורת הולנדית משודרגת


אהבתם את ליווארדן של מיטל? אתם מוזמנים לעקוב אחריה באינסטגרם ולקבל השראה בישולית.


תרצו לבוא לכאן לחופשה? הנה עוד כמה המלצות שלי למקומות יפים במחוז פריזלנד.



אוהבים ערים עתיקות? כאן תקראו על ערי מבצר גם במחוז פריזלנד.

bottom of page