top of page

פוסטים מומלצים

10 דברים שאפשר לעשות בחינם באמסטרדם


גם אם זו פעם ראשונה באמסטרדם, גם אם זו הפעם המי יודע כמה, גם עם תקציב רחב וגם עם תקציב מצומצם תמיד משמח למצוא מקומות חינמיים בעיר.


ליד, מאחורי, בסמוך או דווקא קצת הלאה מן ההמולה של העיר אפשר למצוא מקומות שלא חשבת עליהם. אלה מקומות שנכנסים להגדרה 'מתחת לאף' ויכולים לספק לך כמה דקות עד כמה שעות של בילוי כיפי, מגוון, מקורי והכי חשוב – חינמי.


עשרה מקומות באמסטרדם לחובבי העיר, חובבי טבע, חובבי הסטוריה, ארכיטקטורה ועיצוב. בקיצור, לכל מי שמבקר.ת באמסטרדם ורוצה לתבל את הביקור במשהו קצת אחר והרבה יותר זול.



לשרוק לפלמינגו בכניסה לגן החיות ארטיס

ארטיס הוא גן החיות הכי וותיק בהולנד. הגן נוסד בתחילת המאה ה 19 כעמותה זואולוגית פרטית וברבות השנים התרחב והפך לגן חיות פתוח לקהל הרחב. לא רק גן החיות והמבנים בו הם עתיקים, גם 800 העצים בפארק הם עתיקים וחלקם עומדים שם כבר משנותיו הראשונות של הגן.


פרט לגן החיות, בשטח הפארק תוכלו לבקר (בתשלום) גם במוזיאון מיקרופיה וגם במוזיאון החדש Groote Museum שנמצא באחד המבנים לשימור היפים שיש.


גן החיות פתוח בכל יום עד השעה חמש אחר הצהריים ובחודשי הקיץ עד שש. תוכלו להגיע בטראם 14 לתחנת ARTIS ובמטרו 51, 53 ו 54 לתחנת Waterlooplein.


הכניסה למוזיאונים היא אומנם בתשלום, אבל את הפלמינגו בכניסה תוכלו לראות לגמרי בחינם.



למצוא אוצרות בארכיון העירוני

מהתמונה הראשונה שצולמה באמסטרדם ומסמך זכויות העיר משנת 1275 דרך מפת ריגול ממלחמת העולם הראשונה ועד שירים אירוטיים מסורינאם מהמאה ה 18 וכל כל מה שקשור להסטוריה של אמסטרדם ותושביה.


הארכיון עבר מספר משכנים מאז פתיחתו וכעת שוכן בבניין החברה המסחרית לשעבר De Bazel שגם הוא בפני עצמו יעד ארכיטקטוני בסגנון אר-דקו. המעבר לשם היה אחד המבצעים הכי מורכבים בעיר: 40 ק"מ של פריטי ארכיב ביניהם מליוני מפות, איורים, הדפסים, מסמכים וגם קבצי קול ותמונה.


בחדר האוצר של הארכיב תוכלו לראות למעלה מ 300 פריטים מיוחדים כמו מכתביו של רמברנדט ומכתב תלונה שהגישה אנה פרנק על אופניה הגנובות.


במקום גם חדר קולנוע ותצוגות מתחלפות (לעיתים בתשלום). הארכיון החינמי פתוח בימי שלישי-שישי בשעות 17.00-10.00 ובימי שבת וראשון בשעות 17.00-12.00. תוכלו להגיע במטרו 52 לתחנת Vijzelgracht או טראם 24 לתחנת Muntplein.




לשוטט בגינת מוזיאון הרייקס ולהנות מהפסלים, הפרחים ופינות החמד

על מוזיאון הרייקס הלאומי אין צורך להרחיב. זהו המוזיאון הכי פופולרי בהולנד ומבקרים בו מדי שנה כ 3 מיליון איש. בשנת 1885 עבר המוזיאון למשכנו הנוכחי שנבנה על ידי הארכיטקט המפורסם פייר קאופרס.


המוזיאון מכיל יצירות אומנות נכבדות מאז המאה ה 15 בדגש על האומנים הגדולים של המאה ה 17 כמו 'משמר הלילה' של רמברנדט לצד עיצובים מודרניים ועוד הרבה. מומלץ לבקר גם בספריית המוזיאון היפה (עליה ועל עוד ספריות וחנויות ספרים מיוחדות בהולנד תקראו כאן).


אם עייפתם ממוזיאונים, תוכלו לבקר הפעם רק בגן הסובב את המוזיאון. יש בו פינות ישיבה, תערוכת פסלים מתחלפת, פרחים ועוד. הכניסה לגן המוזיאון אינה כרוכה בתשלום.


המוזיאון פתוח כל יום בשעות 17.00-09.00 והכניסה לילדים עד גיל 18 היא בחינם. המוזיאון נמצא בכיכר המוזיאונים. ניתן להגיע במטרו 52 לתחנת Vijzelgracht‎.



מזרקה ופסלים בגן מוזיאון הרייקס באמסטרדם
צלמת: נורית סימפסון


להיכנס אל תוך עולמם המניטורי המופלא של העכברים בחנות/מוזיאון העכברים The Mouse Mansion

החנות הנפלאה במרכז העיר היא גם מוזיאון קטן. הכניסה היא בחינם. אם תגיעו עם ילדים יש סיכוי לא קטן שלא תצאו משם מהר ובכל מקרה, שהילדים ירצו לצאת עם מזכרת.


החנות פתוחה כל יום בשעות 17.00-10.00 וניתן להגיע אליה בהליכה אל הכתובת: Muntplein 8





לעשות פיקניק באחד מהפארקים בעיר

אמסטרדם מנוקדת בפארקים רבים, חלקם גדולים כמו פארק פונדל וחלקם קטנים יותר כמו פארק צרפתי. המשותף לכולם: הם יפים ובימי שמש תוכלו לערוך שם פיקניק על הדשא כמו הרבה מקומיים. הכנסו לסופר הקרוב, קנו מצרכים מפנקים ושבו להפסקת צהריים ומנוחה לאחר שיטוט בעיר.


פארק פונדל הוא הפארק הכי מוכר והוא מקבל כאן תזכורת מיוחדת אבל יש בעיר עוד פארקים רבים. אחד היפים הוא פארק צרפתי בשכונת הפייפ. זהו פארק שעוצב בסגנון אנגלי ובו שבילים נסתרים, מגרש שעשועים לילדים, אגם וכמובן מרחבי דשא.


לאחר שיטוט בשכונה המקסימה ובשוק אלברט קאופ אני ממליצה לכם להיכנס לפארק. הפארק נקרא על שם ד"ר שמואל צרפתי, שהיה רופא, יזם ונדבן יהודי באמסטרדם. הוא דאג לחלוקת תרופות לעניים, פתח את מפעל הלחם הראשון בהולנד (שהציע לחם מוזל לעניים) והמציא שיטת מיחזור.


ניתן להגיע אלי הפארק במטרו 52 לתחנת De Pijp.


אנשים שוכבים על בדשא בפארק, אגם בפארק ופסל מופשט באגם
צלמת: נורית סימפסון


לעבור במעבורת לצד הצפוני של העיר

מאחורי תחנת הרכבת המרכזית בעיר תמצאו את המעבורות השטות אל הצד הצפוני של העיר, מעבר לנהר ה IJ. ישנם מספר קווים ותוכלו לבחור לאן תרצו להגיע. באם תרצו להגיע אל האטרקציות This is Holland או A'DAM Lookout או מוזיאון הסרטים Eye Film Museum מוזיאון הסרטים‎ בחרו במעבורת אל Buiksloterweg.


אני ממליצה לקחת את המעבורת אל NDSM שזהו אזור המספנות הישן של העיר. כיום מרחב טרנדי מעניין עם מוזיאון Straat לאומנות רחוב, מתחמי גלריות ויצירה, בתי קפה מגניבים ועוד.


העיקר, השתדלו לתפוס מקום בקדמת המעבורת, להנות ממראה העיר ומהרוח בשיער. העליה למעבורת היא בחינם.


המעבורת על הגדה באמסטרדם ותמונת קיר גדולה של אנה פרנק על אחד הבניינים


להנות מארכיטקטורה ייחודית לעיר ובפרט אסכולת אמסטרדם

כל אמסטרדם כולה היא אטרקציה ארכיטקטונית מרהיבה, זה מוסכם על הכל. אבל יש בעיר אזורים שמציעים חוויה ארכיטקטונית מיוחדת לחובבי ארכיטקטורה. יש אזורים תעשייתיים שקיבלו פונקציות מתחדשות (ראו סעיף קודם), יש בעיר מבנים לשימור מן המאות ה 17 וה 18, ויש בעיר גם שכונות שלמות שנבנו בסגנון אסכולת אמסטרדם.


אסכולת אמסטרדם נוסדה בתחילת המאה הקודמת על ידי ארכיטקטים צעירים שרצו לבנות את העיר כך שתתאים לכל סוגי האוכלוסיה ושתאפשר מגורים הוגנים, מכובדים ונעימים גם לאנשי הצווארון הכחול. העיצובים שלהם מגרים את הדימיון ביצירתיות שלהם. כל בית, גשר ומבנה קיבלו תשומת לב מיוחדת והשיטוט בשכונות אלה מרחיב את הלב.


שכונת Spaarndammerbuurt היא כמו מוזיאון פתוח לחובבי ארכיטקטורה. תגיעו אליה בהליכה של כרבע שעה מתחנת הרכבת המרכזית או בטראם 2 ו 12 לתחנת Prinsengracht.


על הארכיטקטורה של אסכולת אמסטרדם תקראו כאן.



פרטים שונים של מבנים בסגנון אסכולת אמסטרדם


להלך כמו בתוך מגזין עיצובי בחנויות העיצוב moooi ו droog

חנויות עיצוב לא חסרות באמסטרדם. שתיים מיוחדות במיוחד הן moooi ו droog שלשהלך בהן זה כמו להלך בתוך מגזין עיצוב מהודר כרוך בכריכת כרומו מבריקה.


בקרו בחנות moooi בשכונת היורדאן ותהנו מעיצובים מודרניים של מיטב מעצבי העולם ובראשם המעצב ההולנדי מרסל וונדר עם כסא הקשרים הידוע שלו, המוצג כאן לראווה. החנות פתוחה בימי שלישי-שבת בשעות 18.00-10.00. תוכלו להגיע בטראם 12 לתחנת Mozes en Aäronstraat או רגלית.


או בקרו בחנות droog שהיא למעשה מתחם עיצובי קונספטואלי מרתק. במקום גם בית קפה ומלון בוטיק. החנות פתוחה בימי שני-שישי בשעות 17.00-9.00 ובימי שבת וראשון משעה 11.00. תוכלו להגיע אליה במטרו 52 לתחנת Rokin.



חלל בחנות העיצוב moooi
Moooi זה יפה בהולנדית


לשוטט בין דוכני הספרים הקטנים בשוק הספרים יד שניה הכי מיוחד בעיר Oudemanhuispoort

פאסז' מעט חשוך ונחבא מאחורי האוניברסיטה של אמסטרדם הפך לשוק ספרים משומשים המושך אליו סטודנטים, פרופסורים מפוזרים ומדי פעם גם כמה תיירים שנקלעים אליו לגמרי בטעות.


המבנה משנת 1600 שימש כבית זקנים ומסדרונותיו שימשו כבר אז כשוק. כיום שייך לאוניברסיטה. כאן תמצאו ספרים, הדפסים, מפות, תווים ועוד באווירה קסומה. ואם תרצו לחוות כמה דקות של שקט, חפשו את החצר הפנימית היפה.


השוק פתוח כל יום פרט ליום ראשון בשעות 18.00-11.30 וניתן להגיע אליו בטראם 4, 14 ו 24 או מטרו 52 לתחנת Rokin. כתובת: Oudemanhuispoort, 1012 CN Amsterdam




לצפות בחינם בהופעות בפארק וונדל

פארק וונדל נמצא לא רחוק מכיכר המוזיאונים. לאחר ביקור במוזיאון הרייקס, ואן גוך או מוקו תוכלו לשבת למנוחה בפארק. הפארק הגדול הוא אטרקציה בפני עצמה – יש בו בית תה, בתי קפה, גן וורדים, פסלים (אפילו אחד של פיקאסו! – כתבתי עליו כאן), מסלולי הליכה, רכיבה על אופניים ועוד.


בחודשי הקיץ (מיוני עד אוגוסט) תוכלו להנות ממופעים חינמיים באמפיתיאטרון. מחול, מוסיקה ותיאטרון לגדולים כמו גם לקטנים כל סוף שבוע בחינם, אם כי מומלץ לתרום סכום חופשי כדי שהמופעים יוכלו להתקיים. ניתן להזמין מקום ישיבה בתשלום באתר.





bottom of page