top of page

פוסטים מומלצים

חרונינגן, חשיפה לצפון

עודכן: 25 ביולי 2023

הפוסט מכיל קישורי תוכנית-שותפים. לחיצה על קישור והזמנת מלון דרכו, אינה כרוכה בתשלום נוסף עבורכם. כל לחיצה והזמנה מייצרת עבורי עמלה קטנה שעוזרת לי להמשיך בכתיבת הבלוג. מודה לכם על כל הזמנה.

 

"לא קורה דבר מעל חרונינגן" נוהגים לומר אנשי מחוז חרונינגן בגאווה ומתכוונים לא רק לעובדה הגיאוגרפית שחרונינגן היא הפרובינציה הצפונית ביותר בהולנד אלא גם לכך שהיא לדעתם הכי טובה ומיוחדה.

כבר שנים שאני שומעת את הביטוי הזה Er gaat niets boven Groningen (לא קורה דבר מעל לחרונינגן) והנה הגיע הזמן לבדוק הכצעקתה. יצאתי לשלושה ימים בצפון הולנד – יום אחד בעיר חרונינגן עצמה, יום אחד בכפרים בסביבתה ויום אחד במחוז דרנטה הסמוך. שלושה ימים ושלושה פוסטים (השלישי בדרך) כי מסתבר שדווקא הרבה מאד קורה שם למעלה.

ביקור ראשון בעיר לפני המון שנים לא הותיר את חותמו. אולי בגלל שהילדים היו מאד צעירים והעיר לא היתה מספיק אטרקטיבית עבורם ואולי פשוט כי אני פספסתי.


הפעם, כשתים עשרה שנים אחרי, העיר שבתה אותי בקסמה. היא תוססת וחיה ומלאת אווירה. יש בה ארכיטקטורה מודרנית מעניינת לצד אלמנטים יפיפיים של אר-דקו מתחילת המאה הקודמת. המרכז העתיק משובץ כיכרות יפיפיות, רחובות שקטים והמוני סטודנטים על אופניים.


אם הייתי חוזרת להיות סטודנטית, זו העיר שהייתי בוחרת ללמוד בה.


תעלה בעיר
להיות סטודנטית כאן. מתאים לי

חרונינגן - מי את?


חרונינגן היא עיר הבירה של פרובינציית חרונינגן, הפרוביציה הצפונית ביותר בהולנד. תושבי העיר גאים במגדל מרטיני הנישא גא בכיכר העיר ומכנים את עירם - עיר המרטיני. מקור השם חרונינגן כנראה במילה הסאקסית שמשמעה שדה ירוק פתוח.


חרונינגן היתה מבודדת ממרכזי הכח באזור ארצות השפלה ולכן מעמדה כעיר נרשם רק ב 1227 אף על פי שכנראה קיבלה זכויות-עיר כבר קודם לכן. חרונינגן היתה העיר היחידה במחוז חרוניגן ודרנטה בנוסף לאפינגדאם.

למרות שאת זכויותיה קיבלה העיר הצפונית מהבישופ של אוטרכט נשארה העיר שנים רבות אוטונומית. המרחק מאוטרכט הקשה על הבישופ להטיל את מרותו על מנהיגי העיר. קרבות בין הבישופ ונושאי דברו לבין תושבי העיר הביאו למפלתו של הבישופ ולהמשך מעמדה האוטונומי של העיר.


במהלך המאה ה 14 העיר הולכת וגדלה, נבנים בה בתי אבן, חצרות נשים, מנזרים והיא הופכת לעיר מסחר מרכזית בצפון הולנד, אז עדיין מחוז פריסלנד. למרות ואולי בזכות מיקומה הצפוני השתייכה לברית ערי ההאנזה והפכה למרכז מסחר אזורי, מעין עיר-מדינה בעלת כוח והשפעה אזוריים גדולים. את עושרה חייבת העיר לסחר בכבול אשר נכרה מן האדמה בכל האזור והחוק אשר חייב את כורי הכבול למוכרו בעיר בלבד. תעלות לשינוע הסחורה היקרה נחפרו לאורכו ולרוחבו של כל אזור הצפון והאיצו את התפתחותו.


במלחמות בין מוקדי כוח שונים במחוז פריסלנד לוקחת העיר על עצמה תפקיד של משכינת שלום. בשיא כוחה (1482) נבנה מגדל מרטיני, גאוות העיר. ב 1557 נשרף החלק העליון של המגדל, אשר היה עשוי מעץ, במהלך חגיגות השחרור מהכיבוש הספרדי. מאז מנגן הפעמון במגדל הפעמונים פעמיים בשבוע: בימי השוק - שלישי ושבת.


בזמן מלחמת העולם השנייה נהרגו 3300 מתושבי העיר, מתוכם 2800 יהודים. הקהילה היהודית, שמנתה טרם המלחמה כ 3000 איש, נפגעה קשות. העיר ידעה קרבות קשים בהם נהרסה כיכר העיר כמעט לחלוטין. מגדל מרטיני למרבית הפלא לא נפגע.


החלק העליון של מגדל מרטיני
מגדל מרטיני ממרפסת הפורום. צילם עדי דגן


חרונינגן - טיול בעיר העתיקה


בואו נצא למסלול הליכה מעגלי ב 10 נקודות מפתח בעיר כולל הערות מודגשות בוורוד לחובבי עיצוב וארכיטקטורה.

1. הפורום Forum

בצד המזרחי של כיכר העיר המרכזית נבנה בשנת 2018 מבנה הפורום אשר זכה בפרסי ארכיטקטורה שונים. צוות השופטים באחת מהתחרויות נימק את בחירתו במילים: "הפורום הוא בו בזמן גם מונומנטלי וגם מאפשר אינטימיות. זה מקום שאתה רוצה להיות בו."


הפורום הוא מרכז תרבותי-קהילתי רב-פונקציונלי. יש בו ספריה, מרכזי למידה ומפגש, אולמות קולנוע ותיאטרון, מוזיאון ומרפסת עם נוף מרהיב אל העיר העתיקה. ככל שעולים קומה ועוד קומה, מתגלה העיר ברוב הדרה ואתה כאילו נוגע במגדל מרטיני המתנשא מעל בתי העיר.

האטריום – חלל עטוף בקירות זכוכית - הוא לב ליבו הוורטיקלי של הפורום המחבר בין חלקיו ושימושיו השונים ומאפשר תחושת תעופה כמעט. העיצוב מרהיב, מסקרן, מזמין, סינרגי.



מקווה שהשתכנעתם בכך שביקור בחרונינגן חייב להתחיל בפורום. ואם לא, ממליצה בכל זאת להתחיל את המסלול כאן כי בקומה הקרקע נמצאת נקודת מידע לתיירים ובקומה השלישית מוזיאון הקומיקס. כמו כן, אתם חייבים לחוש את תחושת המעוף שחווים בטיפוס במדרגות הנעות לעבר המרפסת והנוף הנפלא הנשקף ממנה.


2. כיכר העיר Grote Markt

כיכר העיר היא מרכז העיר הסטודנטיאלית, תמיד שוקקת חיים. בתי קפה, מסעדות ושוק מעניקים לה את הייחודיות שלה כמו גם המבנים ההיסטוריים בסגנונות בניה שונים. למשל: בית התיאטרון משנת 1929 בנוי בסגנון אר-דקו (מס' 35 השמאלי בשורת הבתים בתמונה) או קיר הבית במס' 38 מן המאה ה 12 (הבית הימני בתמונה).


כיכר העיר עם בתים עתיקים מסביב


לחובבי אר-דקו, ישנו עוד אלמנט שנבנה בשנות העשרים של המאה הקודמת ונמצא מתחת למפלס הכיכר. מדובר במבנה השירותים הציבוריים אליו ניתן לרדת במדרגות הנמצאות בחלק הדרום-מערבי של הכיכר. החלל נקי ונעים לעין. תציצו.

3. כיכר השקילה Waagplein

בסמוך לכיכר השוק יש עוד כיכר, קטנה יותר. כיכר השקילה מוקפת מבנים הסטוריים מרשימים: בית השקילה ומשרד הזהב. משרד הזהב נבנה במאה ה 17 כמשכנו של משרד המיסים בסגנון רנסאנסי הולנדי.


חפשו את הפסל התלוי של שני אנשים מושיטים ידיים זה אל זה. הפסל שנקרא Making Space הוצב כאן בשנת 1996 כסמל לחשיבות המקום כנקודת מפגש של אנשי העיר.



 הפסל התלוי של שני אנשים מושיטים ידיים זה אל זה. הפסל שנקרא Making Space

4. רחוב היהודים Folkingestraat

זה היה לב ליבה של השכונה והקהילה היהודית הגדולה שהייתה בעיר טרום מלחמת העולם השנייה.


לאורך הרחוב הוטמעו יצירות אומנות המהדהדות את ההסטוריה של הקהילה היהודית וגורלה המר:


בתוך הכביש הוטמעה יצירת אומנות המחולקת ל 11 חלקים המתארים את מחזור הירח: מירח מלא עד לירח חדש, מפוסלים בברונזה.


בתחילת הרחוב (ממול לבניין בית הכנסת במספר 67) הוטמעה בקיר דלת ברונזה ללא ידית. הדלת הלא נפתחת כאילו מסתירה מאחוריה את העבר היהודי של השכונה.


דלת ברונזה ללא ידית. פסל לזכר הקהילה היהודית
רמזים: מולד ירח ודלת ברונזה

בצידו השמאלי של בית מס' 9 (כנסו אל השביל הצר והביטו למעלה) נכתבה המילה Weggehaald (נלקחו).


המילה "נלקחו" בהולנדית על קיר בית בשכונה היהודית

וכמובן בניין בית הכנסת במס' 66. כבר מאז שנת 1756 עמד במקום בית כנסת. סביב בית הכנסת התפתחה השכונה ובה גם מבני ציבור נוספים כמו בית זקנים ובית ספר. רבים מבני הקהילה היו עניים וגרו בסמטאות השכונה.

היו מבני קהילה אשר השתלבו היטב בקהילה הכללית והשפיעו על חיי העיר. כך גם אלטה יאקובס, האשה הראשונה בפקולטה לרפואה אשר הוסמכה כרופאה. אביה, אברהם יאקובס, היה גם הוא רופא ולחם לזכות הנשים להשכלה גבוהה. אחותה של אלטה היתה האשה השניה אשר סיימה לימודים גבוהים בהולנד. אחיהן, לעומת זאת, היה ראש העיר היהודי הראשון בהולנד. לאחר התמחות ועבודה באנגליה חזרה אלטה להולנד והקדישה את חייה לרפואת נשים וילדים באמסטרדם כמו גם לפעילות למען שוויון זכויות לנשים.

פסל  של אלטה יאקובס. האשה הראשונה אשר הוסמכה לרפואה בהולנד
אלטה יאקובס. האשה הראשונה אשר הוסמכה לרפואה בהולנד

לאחר הזנחה של שנים (ולאחר שבמקום שכנה מכבסה כימית), נרכש ב 1981 בית הכנסת על ידי עמותת רחוב פולקינג, שופץ והושמש מחדש. כיום משמש בית הכנסת את הקהילה הקטנה שגרה בעיר ומושכר גם לאירועי תרבות. ניתן להיכנס ולקבל סיור מודרך.

בית הכנסת נבנה בשנת 1906 בסגנון מורי: קשתות, כיפות, אלמנטים יווניים ושימוש בחומרים מקומיים כמו אריחי קרמיקה צבעונית. (צילם עדי דגן)


5. מוזיאון חרונינגן Groninger Museum

מבנה המוזיאון תוכנן על ידי הארכיטקט האיטלקי מנדיני (Alessandro Mendini). המוזיאון מורכב מכמה פביליונים אשר כל אחד מהם עוצב על ידי אדריכל/אומן אחר וביחד הם מהווים מכלול שלם הגדול מסך חלקיו. בין המעצבים אשר נתנו את חותמם על המוזיאון: פיליפ סטארק, מישל דה לוצי וקופ הימלבלו.

המוזיאון בנוי משלושה חללים גדולים – פאביליונים – מקושרים באמצעות מעברים. גשר הולכי הרגל מעל התעלה מהווה חלק בלתי נפרד מהמכלול כמו גם השער הכחול המוביל מתחנת הרכבת אל הגשר וממנו הלאה אל העיר.


מוזיאון חרונינגן והגשר המורם

גשר ההרמה מסתיר יצירת אומנות. אם תמתינו לרגע בו הגשר מורם (כאשר אוניה עוברת תחתיו) תוכלו לראות את יצירת האומנות שנמצאת בצדו התחתון. האומן הבלגי Wim Delvoye צייר ריבועי קומיקס בהשראת אריחי דלפט מן המאה ה 17 המרמזים לאוסף המוזיאון. יש לעמוד בצד המוביל לכיוון העיר כדי לראות את הציור.

6. תחנת הרכבת

תחנת הרכבת בעיר משנת 1896 נחשבת לאחת היפות בהולנד. היא נבנתה בסגנון אר-דקו משולב באלמנטים רנסאנסיים. קחו את הזמן, הכנסו, הרימו עיניים, שבו רגע להנות מכל היופי המרהיב הזה.

אולם ההמתנה בתחנת הרכבת בחרונינגן
צילם עדי דגן

כאשר אתם יוצאים משלוות המאה ה 19, רדו לחניון האופניים שנמצא מתחת לתחנה. כאן תלויה יצירת אומנות שתיקח אתכם ישירות חזרה לכאן ועכשיו. כדור שלג הפוך ובתוכו רפליקה של תחנה הרכבת ממנה יצאתם זה עתה. חיבור מעניין בין אז להיום.


פסל של כדור שלג הפוך ובתוכו רפליקה של תחנת הרכבת
צילם עדי דגן

7. התעלה A

התעלה המרכזית בעיר נקראת A. הצד האחד נקרא Hoge der A (הצד המזרחי) והשני Lage der A (הצד המערבי). הצד המזרחי, הגבוה, שימש לעגינת ספינות ופריקתן בזמן שהמים בתעלה היו גבוהים והצד הנמוך בזמן שהמים היו נמוכים. זאת כמובן טרם בניית סכר שאפשר שליטה בגובה פני המים בתעלה. לאורך התעלה בתי מידות ומחסנים עתיקים שהפכו לבתי מגורים.


תעלת ה A
צילם עדי דגן

8. שכונת הזונות

רובע A הוא אחד היפים בעיר העתיקה. סמטאות ובתים עתיקים אשר שימשו במשך שנים ארוכות את נשות השעשועים של העיר. לא מפתיע בהתחשב בכך שהרובע נמצא מאחורי הנמל הצפוני.


הנמל העתיק
צילם עדי דגן

פסלה של אנה וונזל Anne Wenzel מהווה אות של כבוד ושומר על זכרון אותן נשים נשכחות שגרו ועבדו כאן.


פסל של אשה צעירה
צילם עדי דגן

9. בניין האוניברסיטה

האוניברסיטה נבנתה בשנת 1614 כבית ספר לכמרים והיא הוותיקה בהולנד אחרי האוניברסיטה בליידן. המבנה הנוכחי הוא השלישי במספר ונבנה בתחילת המאה הקודמת.

בניין האוניברסיטה ולפניו עשרות זוגות אופניים

10. מגדל מרטיני

מגדל מרטיני אשר נבנה ב 1482 מכונה בפי תושבי העיר "הזקן האפור". שמו ניתן לו על שם כנסיית מרטיני הסמוכה ועל שמו של סנט מרטינוס, הקדוש המגן על העיר חרונינגן.

גביע גלידה על רקע מגדל מרטיני
גלידה בכיכר. ברקע מגדל מרטיני

אגדות רבות סופרו על מגדל מרטיני ואני אספר את האיומה מכולן - האגדה על יוצר השעונים העיוור.

ראשי העיר חרונינגן גילו לתדהמתם שמגדל הדום באוטרכט מעט יותר גבוה מהמגדל שלהם. חדורי גאווה הם חיפשו דרך להעצים את חשיבותו של הזקן האפור שלהם. בעיר התהלכה שמועה על יוצר שעונים מדהים וכך התקבלה ההחלטה. ראשי העיר איתרו אותו וביקשו ממנו להתקין על המגדל את השעון הכי נפלא שיש. יוצר השעונים עבד לבדו במשך שנה שלמה ולבסוף התקין שעון מיוחד במינו - כל רבע שעה השעון מצלצל ואז יוצאת דמות מן האבנגליון, כל פעם מכיוון אחר של המגדל.
ראשי העיר שמחו מאד לראות את הפלא אלא שסכום הכסף אותו ביקש יוצר השעונים היה עצום. מה עשו? לקחו אותו במרמה למרתף, עקרו את עיניו, כרתו את לשונו כדי שלא יוכל לספר דבר וזרקו אותו מחוץ לשערי העיר.
כך הפך מגדל מרטיני למגדל הכי מפואר בהולנד ותושבי העיר היו גאים מאין כמותם.
כעבור שנים רבות הבחינו אנשי העיר בקבצן עיוור יושב למרגלות המגדל. כמה אנשים נחמדים נגשו לדבר עמו והסתבר להם שזהו יוצר השעונים, האיש אשר התקין את השעון המופלא בראש המגדל האהוב עליהם. אלא מה, יוצר השעונים העיוור טען שהשעון אינו עובד כראוי והביע את רצונו לתקנו. אנשי העיר אפשרו לו לעלות למעלה ולבצע את המלאכה. שעות רבות עברו ופתאום נשמע מלמעלה רעש אדיר של מתכת מכה במתכת. כאשר הגיעו לראש המגדל הזריזים באנשי העיר, הם גילו שעון הרוס, שעון שלא יוכל יותר לצלצל ולפאר את המגדל שלהם.

ניתן לטפס לראש המגדל. יש לרכוש כרטיסים בנקודת המידע לתיירים בבניין הפורום, לטפס שלוש מאות מדרגות לגובה של 97 מטרים ואז תוכלו לעמוד ממש מול השעון מן האגדה.


בונוס לחובבי ארכיטקטורה

במרחק עשר דקות נסיעה ממרכז העיר, בחלק הצפון-מערבי של העיר, תמצאו את נמל Reitdiep haven וסביבו "השכונה הסקנדינבית". על הדרך הימית העתיקה בין הים הצפוני לאזור פריסלנד הוקמה בשנת 2001 שכונה בהשראת כפרי ארצות הצפון. שכונת הבתים על המים מאופיינת בצבעוניות עזה, השתקפויות מרהיבות ותחושת טבע בעיר.


שכונת הבתים הצבעונים
צילם עדי דגן

חניה ועוד כמה הצעות

במרכז העיר מספר חניונים בתשלום. אני תמיד בוחרת בחניון מרוחק מעט ממרכז העיר. ההליכה אל המרכז חושפת עוד שכונה, עוד אזור, עוד טפח פחות גלוי של העיר.

אם תחנו בחניון Circus למשל תעברו דרך שכונת Ebbing היפה לכיוון העיר. בדרך תוכלו לבקר גם בגני Prinsenhof טירתו של נציג הבישופ משנת 1040. הגן היפה עוצב בשנת 1626 בסגנון רינסאנסי עם חלקים שונים: גינת ורדים, גינת תבלינים ועוד. הטירה משמשת כיום כבית מלון ויש בה גם בית קפה.


גני Prinsenhof

הנה שער הגן עם שעון חול משנת 1731 ומעליו כתובת בלטינית: "העבר איננו, העתיד אינו בטוח, ההווה מתעתע. דאג לא לבזבז את זמנך".


שעון החול מעל שער הגנים
צילם עדי דגן


בדרך חזרה תוכלו לאכול במסעדת פלורנטין שהוקמה בהשראת, כן כן, שכונת פלורנטין בתל אביב.



מסעדת פלורנטין ושכונת אבינג


למבקרים בשכונה הסקנדינבית, חניה חינם ליד הסופר jumbo . במקום גם מאפיה עם מאפים ללא גלוטן מצויינים.

אני בגני פריסנהוף
מדמיינת שאני סטודנטית

 

אהבתם את חרונינגן ומתכננים ביקור באזור? ממליצה לכם בחום לבקר גם בכפרים היפים של חרונינגן.


מחפשים מקום מיוחד ללון בו? אני ממליצה בחום על אחוזת Westerlee. מלון בוטיק בכפר קטן ופסטורלי עם גינת עצי תפוח ובריכה. חדרי המלון מפנקים ומעוצבים בטוב טעם בסגנון קלאסי עם אלמנטים מקוריים של תחילת המאה. המלון ממוקם במרחק של כעשרים דקות נסיעה מהעיר חרונינגן וממנו ניתן להגיע בקלות לכפרים היפים, לחוף הים ולערי המבצר בסביבה (פוסט על ערי המבצר מתוכנן).


מוזמנים לכתוב לי בתגובות אם תרצו עוד מידע על המלון.


המלצות לבתי מלון בעיר עצמה


מלון The student Hotel ממוקם במרכז העיר עם אווירה צעירה ודינמית.

מלון NH Groningen Hotel De Ville ממוקם ליד האוניברסיטה.

מלון Boutique Hotel De Doelen מול מגדל מרטיני.


 

מעוניינים לקבל ממני עוד ממתקים הולנדיים כאלה? מוזמנים להירשם לרשימת התפוצה שלי ולקבל ממני מדי פעם ד"ש במייל.

bottom of page