top of page

פוסטים מומלצים

כמה רוח את עושה?

עודכן: 2 בספט׳ 2023

קינדרדייק – כפר טחנות הרוח


הרשימה עשויה להכיל קישורים לתוכנית שותפים. הזמנה דרך קישורים אלה אינה משפיעה על המחיר עבורכם אלא מתגמלת אותי בסכום סמלי שעוזר לי להמשיך את פעילות הבלוג. אני מודה לכם על כל הזמנה דרך הקישורים בפוסט הזה.


כבר 700 שנים הן מסתובבות, טוחנות מים ומאפשרות לתושבי האזור 'רגליים יבשות'.


כבר 25 שנים שהן בעלות התואר המכובד אתר מורשת עולמית.


ככאלה מגיע להן הכבוד לקבל פוסט מיוחד רק להן.


טחנות רוח לאורך תעלת מים
צילום: עדי דגן

טחנות הרוח בקינדרדייק – נעים להכיר

בהולנד יש למעלה מ 1200 טחנות רוח, רובן נמצא במחוז זאוד-הולנד ו 19 מהן בקינדרדייק. הן נקראות טחנות אך הן אינן טוחנות דבר. או שמא כן? בהולנדית משתמשים בפועל malen שמשמעותו לטחון. אז בהולנדית טוחנים מים או למעשה משתמשים בפעולה שמזכירה טחינה ושתוצאתה – העברת המים ממקום נמוך למקום גבוה יותר. וזו , למעשה, מטרתן של טחנות הרוח בקינדרדייק.


טחנות הרוח בקינדרדייק נועדו להגנה מפני המים ולניהול נכון של עודפי המים באזור. כאן מקבל הסיפור של הולנד ומים צורה; כאן אפשר להבין הלכה למעשה איך הולנד התמודדה ועדיין מתמודדת, לעיתים נאבקת ובעיקר מחפשת דרכים לניצול המים, לניהול נכון שלהם ובעיקר לחיים בטוחים לצידם.


הסיפור של קינדרדייק מדגים איך ומדוע נשמעת בכל מקום בעולם, בעת יתרחש אסון שכרוך בשטפונות והצפות, האמרה: "הביאו את ההולנדים!".


אני על רקע טחנות רוח לאורך תעלת מים
צילום: עדי דגן


קינדרדייק – משמעות השם

משמעותו המילולית של השם בהולנדית הוא סכר הילדים. על משמעות השם מסופרות אגדות שונות. האגדה שמבוססת על אירוע הסטורי – הצפת אליזבט – היא כנראה המקור לשם המיוחד הזה.


חורף 1421 היה חורף קשה וסוער. חזית קרה חולפת על פני האזור וגורמת להצפות ושטפונות. אנשי המקום רצים אל הסכר כדי לבדוק את הנזק שנגרם. מרחוק הם רואים עריסת תינוק צפה על פני המים. על העריסה עומד חתול שמקפץ מצד לצד ושומר על שיווי משקל של העריסה כך שולא תתהפך. כאשר העריסה מגיעה אל הסכר רואים אנשי הכפר הנדהמים שבתוך העריסה נמה תינוקת והיא שלמה וחפה מפגע. היא מקבלת את השם ביאטריס (שמשמעו הנוסעת המבורכת) והכפר מקבל את השם – קינדרדייק.


למרות תוצאותיה הרות האסון של ההצפה בה נספו כ 2000 איש וכ 30 כפרים נהרסו כליל, התושבים שואבים תקווה ואמונה מן המקרה שהרי אם אחרי אסון כזה התינוקת נותרה ללא פגע, הרי שתמיד יש תקווה.


מימין: פסל צף של עריסה עליה עומד חתול. משמאל: דגם של האתר וברקע טחנות הרוח
מימין: העריסה עם החתול מהאגדה המקומית. משמאל: דגם של האתר


קינדרדייק – הסטוריה מקומית על קצה המזלג

האזור הביצתי מוקף בנהרות ופה ושם חלקות אדמה מורמות ממים עליהן מתיישבים אנשים כבר לפני 1000 שנה. הם חופרים תעלות ניקוז סביב החלקה הפרטית שלהם; יחד הם בונים סכרים שיגנו על האזור כולו, מעבדים את השטחים שנוצרים בין הסכרים ושואבים את המים באמצעות התעלות.


תחת הנהגתו של פלוריס החמישי מוקמת ב 1277 עמותה שמטרתה לתכנן ולפתור יחד את בעיית ההצפות החוזרות ונשנות באזור. שיטת העבודה הדמוקרטית של עמותת מים זאת ורבות אחרות שהוקמו בעקבותיה היא הבסיס להתנהלות הדמוקרטיה ההולנדית. אחריות אישית ואחריות קבוצתית, זכויות וחובות של כל חבר בעמותה, פשרה והסכמה או בקצרה - שיטת הפולדר.


עם השנים משתנה גובה הנהרות ונוצר צורך בהרחבת השיטה. כך נבנות במאה ה 15 טחנות רוח לשאיבת המים מהתעלות לאזורי ניקוז גבוהים מהן. האזור עדיין מועד לשטפונות ובמשך מאות בשנים חיים תושבי האזור בחוסר וודאות ועוני. למרות התנאים הם אינם מוותרים על אהבת האדמה, הטבע וגאוות המקום.


הטחנות הישנות כבר לא מספקות ועכשיו יש צורך בטכניקה חדשה כדי לשמור על האזור יבש וראוי למגורים ולחקלאות. שיטת המדרגות היא הדבר הבא. טחנות רוח בגובה הולך ועולה ששואבות את המים המגיעים מעשרות טחנות מקומיות קטנות יותר. המים נשאבים לתעלת הניקוז הגדולה וממנה מועברים אל נהר הלֶק. ב 1738 נבנו 8 הטחנות הראשונות וב 1740 שמונה נוספות.


הקיץ הגשום וחסר הרוחות של שנת 1865 מאיץ את הכנסת החשמל לתמונה. ב 1886 נבנית תחנת השאיבה הראשונה על בסיס משאבות קיטור. החל משנת 1950 מועבר תפקיד השאיבה אל תחנות השאיבה החשמליות וטחנות הרוח פוסקות מלשמש כטחנות שאיבת מים.

הטחנות מקבלות מעמד מיוחד לאחר ביקורה של המלכה באזור ומוקצב תקציב לשימורן ולתחזוקתן כדי שישמשו רזרבה במקרה בו רשת החשמל לא תתפקד. או אז יוכלו הטחנות לחזור לתפקידן המסורתי – לשאוב מים ולנקז את פני השטח. כך קורה למשל בזמן מלחמת העולם השניה כאשר נוצר מחסור בחומר תבערה ואין אפשרות להפעיל את המשאבות החשמליות.


גלגלי פלדה של תחנת השאיבה המודרנית
תחנת השאיבה המודרנית בה הכל עובד באמצעות מחשבים


חיי הטוחן בכפר טחנות הרוח

מיקומה של הולנד (ובעיקר חלקה המערבי) מתחת לגובה פני הים אילץ את ההולנדים לפתח שיטות, טכנולוגיות ומתודות להתנהלות נכונה עם המים, שמטבעם רוצים לגלוש למקום הנמוך. התנהלות זאת דורשת שיטתיות, עקביות ועקשות ואלה גם התכונות שנדרשות ממפעיל הטחנה.


חייו של טוחן המים בעבר היו שונים מאלה של טוחן בטחנות טחינה בהן היה לו מוצר עובר לסוחר. טוחן המים קיבל משכורת זעומה שלא הספיקה לכלכלת המשפחה וכך נאלץ לעסוק גם בדייג, כריתת עצים או קנה ותיקון רשתות דייג לפרנסתו.


טחנות המים אמנם אינן ממלאות עוד תפקיד קיומי בחיי התושבים באזור ובכל זאת החיים בהן קוסמים למי שאהבת הטבע, המסורת וחיי החופש הם ערכים מרכזיים עבורו.


כל טחנות הרוח בקינדרדייק מאויישות באופן קבוע. מה עליך לעשות כדי להיות טוחן.ת ולגור בטחנת רוח?


  • עליך לעבור הכשרה ולקבל תעודת טוחן.

  • עליך להירשם לרשימת ההמתנה ובבוא הזמן לשכור אחת מטחנות הרוח.

  • עליך לעמוד בדרישות לתחזוק שוטף של הטחנה ולהפעלתה באופן קבוע.

  • באם מסיבה כלשהי בעל התעודה אינו גר יותר בטחנה, על מי מחברי המשפחה האחרים לעבור הכשרה מתאימה.

ואכן, ישנן משפחות שדורות על גבי דורות גרות באותה טחנה. כך למשל משפחת הוק. ארי הוא דור עשירי למשפחת טוחנים שגרה מזה דורות בטחנה מס' 5 בקינדרדייק. אחיו יאן גר בטחנה מס' 4 (בשורת הטחנות מימין). הוא תוהה לעיתים "אם זו ברכה או קללה לגור בטחנת רוח" אבל מוסיף ואומר "שהקשר עם העבר חזק ממני".


ליד טחנת הרוח תראו פעמים רבות טחנת רוח קטנה, טחנת משחק שבאמצעותה לומדים ילדי המשפחה איך היא עובדת.




קינדרדייק - אתר מורשת עולמי

הכפר הוכרז כאתר מורשת עולמי בשנת 1997 ומאז בכל שנה ב 6 בדצמבר חוגג האתר וביום הזה מתאפשרת כניסה חופשית לכולם.


האתר נכנס לרשימת אונסקו לא רק בזכות ריכוז הטחנות הגדול בהולנד אלא גם בשל הריכוז של אמצעי ניהול מים ממימי הביניים הנמצאים כולם במיקום אחד. כאן תראו טחנות רוח, תחנות שאיבה עתיקות ומודרניות, תעלות ניקוז, סכרים, אזורי אגירה ועוד.



איך תגרמו לילדיםות לרצות להגיע לקינדרדייק?

הביקור במקום מציע חוויה ייחודית גם לילדים. תוכלו לבקר בטחנות רוח, לשוט בסירה ולהתנסות בשאיבה בדגם מוקטן.


הנה כמה דברים שיקרצו לילדיםות:

  • שתי טחנות משמשות כיום כמוזיאונים קטנים בהם ניתן לראות כיצד חיו כאן בעבר. האחת היא טחנת אבן ובה ניתן לטפס במדרגות צרות ולראות את המטבח, חדר הרחצה וחדרי השינה של דרי הטחנה. השניה היא הטחנה העתיקה ביותר באתר וגם היא משמשת כמוזיאון קטן. חצר הטחנה היא מעין חווה קטנה, בה כמה חיות משק, מטבח חיצוני ועוד.

  • סירה עתיקה עוגנת בסמוך לטחנה והכניסה אליה יכולה לאתגר את הגבוהים שביננו. בתוך הסירה תוכלו לצפות בסרטו קצר המספר על ההסטוריה של המקום.

  • ואם כל זה לא מספיק, הרי שילדיכםן חובבי.ות משחקי המחשב יגלו שחלק ממשחק Sly 3: Honor Among Thieves מתרחש ממש כאן באתר.


ספינת תיירים שטה בתעלה
שייט בספינה לאורך התעלה. ניתן לעלות ולרדת בכמה תחנות לאורך התעלה


קינדרדייק – הידעת?

טחנות הרוח מסתובבות נגד כיוון השעון. מדוע? כנראה שהסיבה טמונה במטחנות הידניות של פעם. האבן הרוכבת העליונה סוּבבה ידנית על ידי הטוחן ומכיוון שרוב הטוחנים הם ימניים, היה זה קל יותר לסובב שמאלה, נגד כיוון השעון. כאשר השתכללו המטחנות והחל שימוש בטחנות רוח, הועבר המנגנון הזה כמות שהוא לטחנת הרוח.
טחנת הרוח הכי עתיקה בהולנד היא משנת 1450.
טחנת הרוח הכי גבוהה בהולנד ובעולם כולו היא הטחנה בסכידאם וגובהה הוא 44.8 מטר.
טחנת הרוח הכי רחבה (נמדדת מצד אחד של הכנפיים לצד השני) היא אחת מאלה בקינדרדייק.
טחנות רוח מדברות! בעזרת הטיית הכנפיים או עצירתן במיקום מסויים יכול הטוחן לשדר מסרים למרחוק. בעבר נעשה בכך שימוש בזמן מלחמות. כיום נעשה שימוש בזמני שמחה ואבל.
כל שנה בסוף השבוע השני של מאי נערך יום טחנות הרוח בהולנד. ביום הזה פתוחות לציבור הרחב טחנות רוח רבות בהולנד.


איך להגיע, חניה ונגישות


כתובת: Nederwaard 1, Kinderdijk


חניה: מחוץ לעונות הבוערות אפשר לחנות ממש ליד הכניסה (אם אין עומס) תמורת 9.5 יורו במקום לנסוע עם ההסעות מהחניון. ישנם מקומות חניה שמורים לנכים. לפרטים על החניה הכנסו לקישור הזה.


כרטיס כניסה: כרטיס הכניסה כולל גם כניסה לשתי טחנות רוח המשמשות כמוזיאונים ושייט בסירה. מומלץ לקנות כרטיסים מראש באתר. במקום לא מקבלים מזומן.


נגישות: במקום ניתן לקבל כסא גלגלים. שביל ההליכה נגיש וכך גם חלק מהמבנים כולל הקומה התחתונה של אחת מטחנות הרוח.


הגעה: בתחבורה ציבורית מרוטרדם – אוטובוס מס' 489 מתחנת Rotterdam Kralingse Zoom. האוטובוס יוצא פעמיים בשעה ומגיע לאחר נסיעה של כ 35 דקות. או אוטובוס-מים קו מס' 21 מתחנת גשר ארסמוס Erasmusbrug.


כבסים לבנים תלויים על חבל כביסה על רקע טחנות הרוח


 

עוד טחנות רוח בהולנד תוכלו לראות במקומות רבים כמו גם במוזיאונים פתוחים שונים ברחבי המדינה, עליהם תוכלו לקרוא כאן.


מומלץ לשלב את הביקור בכפר טחנות הרוח עם ביקור ברוטרדם או בדורדרכט.






bottom of page