top of page

פוסטים מומלצים

the Dream Factory

עודכן: 22 בדצמ׳ 2023


בשנת 2017 הוכרה באו"ם זכות אנושית בסיסית חדשה – הזכות ליופי. המילה יופי בהולנדית -schoonheid - מכילה שתי משמעויות: יופי וניקיון. לא בכדי נבחרה המילה הזאת לתאר את הזכות הבסיסית שיש לכל אדם בסביבה טהורה ואסטתית המאפשרת מציאות מספקת ויצירת פתרונות למשבר האקלים. את הזכות הזאת הגה המעצב והיוצר ההולנדי דן רוזחארדהDaan Roosegaarde בעל סטודיו Roosegaarde המתעסק בעיצוב חברתי.


המילה schoonheid אוצרת בתוכה את גרעין העבודה של סטודיו Roosegaarde וכדבריו של המעצב:

"Clean air, clean water, clean energy and clean space are our new values. Light is our language."

בדיוק כשהרגשתי שאני צריכה לחדש את מאגר ההשראה שלי אחרי פגרת הקורונה הכפויה, באה ענבל כברי עם ההמלצה על פתיחת שבוע העיצוב בברצולונה בקבוצה הנהדרת שלה ויקי וכרסטינה בברצלונה (אם אתם עדיין לא שם, ממליצה לכם להצטרף).


בארוע הפתיחה של שבוע העיצוב בברצלונה התקיימה שיחת וידאו עם דן רוזחארדה. זו היתה הפעם השניה ששמעתי אותו מדבר בהתלהבות מדבקת על רעיונותיו החדשניים ומרחיקי הלכת אשר שואבים מהסביבה בה הוא חי, מחידושים מדעיים ומהרצון ליצור סביבה טובה יותר.


דן נולד בשנת 1979, למד באקדמיה לאומנות בארנהם, אחר כך באקדמיה לאומנות באנסחדה ובנוסף גם במכון ברלג'ה ברוטרדם. את סטודיו Roosegaarde הוא פתח בשנת 2007. הוא חבר בפורום הכלכלה העולמי בדאבוס ומביא נקודת מבט חדשנית ורעננה:


"כשאתה חושב על המילה כלכלה אתה חושב על הון קשה – כסף, משקיעים – אבל אני חושב שאנחנו חיים בעולם בו גם ההון הרך חשוב – רעיונות חדשים, חלומות חדשים".

(תרגום שלי מתוך מאמר של Casey Lesser באתר Artsy, יוני 2017).




ראייתו מתייחדת בשימת לב עצומה לפרטים הקטנים אשר רובנו לוקחים כמובן מאליו. כשהוא נתקל בדבר כזה נשמתו נעצרת, כך הוא מספר בשיחת הוידאו בפתיחת שבוע העיצוב בברצלונה. למשל, כאשר נתקל בכתב עת מדעי במחקר שדיבר על גל אור UV בתדירות כזאת, אשר לא רק שאינה מסבה נזק לעור האדם אלא גם מחסלת חיידקים, הוא ידע שזה יהיה הדבר הבא. יחד עם צוות המעצבים והמהנדסים של הסטודיו ועם חיזוק של אנשי מחקר ומדע הוא יצר את ה Urban Sun – מניפת אור אשר יוצרת מרחב מוגן מפני חיידקים. לשאלתי, ענה רוזחארדה, שהפרויקט קיבל מימון אדיר ממשלת הולנד ומגופים נוספים ובכוונתו להופכו לישים במרחבים שונים גם כהגנה מפני נגיף הקורונה.



הפרויקט הזה הוא דוגמא נהדרת ליישום החברתי של אלמנטים מתחום המדע והעיצוב בדיוק כמו שהוא אוהב ושואף ליישם בעבודתו. בפקין הוא עיצב את המגדל נטול הערפיח Smog Free Tower שהוא מעין שואב ערפיח ענק שהופך את הערפיח לאוויר נקי. לא רק זאת אלא שאת חלקיקי הערפיח אשר נאספים מן האוויר הוא הופך לתכשיטים! חלקיקי הערפיח אשר מכילים 42% פחמן עוברים תהליך של לחץ שהופך אותם ליהלומים. אם חשקה נפשכם בטבעת יהלום תוכלו לרכוש אותה אצלו ובכך גם לתרום 1000 מטר מעוקב של אוויר נקי לעיר בה נמצא המגדל.



אוויר מלוכלך היה רק רמז לעתיד לבוא. מאז עוסק רוזחארדה בפיתוח פרויקט מעבדת פסולת בחלל – תפיסת פסולת בחלל ומחזורה. הפרוייקט נמצא בתחילת דרכו ואחת ממטרותיו היא לייצר מודעות לפסולת בחלל בין היתר על ידי שיתוף אלפי סטודנטים בתהליך הפיתוח. בשלב הראשון הם פיתחו תוכנה שמאירה את הפסולת בחלל בזמן אמת ומהווה מעין יצירת אומנות בשמיים.


האלמנט הטבעי שהכי מרתק את רוזחארדה הוא האור. הוא יצר פרויקטים שונים המנצלים את אור השמש באופנים שונים. באיינדהובן בהולנד הוא יצר את שביל ואן-גוך. בקרבה רבה למקום מגוריו של ואן-גוך (ואן גוך גר במשך שנתיים בכפר נואנן בסמוך לאיינדהובן. את סיפורו ומסלול טיול בכפר תוכלו לקרוא כאן) הוא יצר שביל אופניים סולרי המואר בלילה בהשראת ציורו של האומן – ליל כוכבים.



באמסטרדם הוא יצר את Waterlicht – גלי אור אשר מדגימים את גובה הים עם עליית מפלס פני הים. גל וירטואלי אשר "הציף" את מוזיאון הרייקס בא להזכיר לנו את חשיבות הטכנולוגיה בכל מה שקשור בשליטה במים ואת השפעת ההתחממות הגלובלית.



גם הפרויקט Grow מנצל את תכונות האור כדי להאיר באופן חדש את היכולת שלנו להזין את אוכלוסיית העולם. הפרויקט מדגיש את חשיבות הטכנולוגיה בחקלאות: איך שימוש מסויים באור יכול לשפר גידולי שדה באופן ידידותי לסביבה ואיך אנחנו יכולים להחזיר את עטרת החקלאי ליושנה.



המשיכה של דן אל אנרגיית האור התחילה בחדר הילדות שלו, הוא מספר. מדבקות הכוכבים מחזירות האור שהיו מוצמדות לתקרת חדרו הולידו את הסקרנות שלו אל אנרגיית האור אשר הפכה אותו ליוצר הייחודי שהוא היום. הדילמה בין הרצון לחקור וליצור לבין הרצון לעזור בפתרון בעיות חברתיות היא חובה ולא זכות לדעתו:


"על כל אחד ואחת מאיתנו לנצל את היצירתיות ואת היכולות שלנו ביצירת עולם נקי ועמיד יותר."

צפו בסרטון המתאר את תהליך העבודה על כמה פרוייקטים מעניינים של סטודיו Roosegaarde:



כל התמונות כמו גם הסרטון לקוחים מתוך אתר האינטרנט של סטודיו רוזחארדה.


 

אולי יעניין אותך לקרוא גם על הטרנד האקולוגי בהולנד או על בתי קוביה ובתי כדור בהולנד.

297 צפיות
bottom of page