top of page

פוסטים מומלצים

זוולה – על ספרים, סיפורים וסוכריות

עודכן: 25 ביולי 2023

אני אוהבת ערי האנזה הולנדיות. הנה, אמרתי את זה. לפני כשנתיים למדתי על כך שגם ערים הולנדיות היו שייכות לברית ערי ההאנזה, שראשיתה בגרמניה כבר במאה ה 12, ומאז שמתי לי למטרה לראות ולחקור כמה שיותר ערים כאלה.


במהלך המאות היו כעשרים ערים הולנדיות שהשתייכו לברית למשך תקופות שונות. כיום נהוג לדבר על תשע ערי האנזה המרוכזות כולן לאורך נהר האייסל ובסביבתו: קמפן, אלבורח, הארדווייק, דוונטר, זוטפן, דוסבורח, האסלט, זוולה והאטם .

בשש מהן כבר ביקרתי ואף כתבתי עליהן באופן נרחב גם בבלוג שלי וגם בעיתון גלובס. האחרונה בינתיים היא העיר זוולה בה ביקרתי פעמיים. פעם אחת ביום גשום ואפרורי, ביקור שהשאיר טעם של עוד אבל לא הספיק לכדי כתיבת פוסט. הביקור השני הביא עמו גם מזג אוויר מושלם וגם את המילים הנכונות ואת הפוסט הזה.


זוולה – עיר האנזה

זוולה היא בירת מחוז אובראייסל בצפון מזרח הולנד. היא נבנתה על מפגש הנהרות ה – אה (Aa) והפכט (Vecht) ומחוברת לנהר האייסל ולימת האייסל (בעבר, הים הצפוני) בזכות תעלת האייסל. העיר נוסדה בימי הביניים על גבעת חול בדלתת נהר האייסל. המקום היה מיושב כבר בתקופת האבן ולאחרונה נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת הברונזה, אשר מעידים על כך שהמקום היה נוח להתיישבות כבר אז – גבעת חול בתוך אזור שכולו ביצה.

במאה ה 15 השתייכה זוולה לברית ערי ההאנזה ויש האומרים שאף לפני כן היו לה קשרי מסחר ערים עם הברית, סחרה עם ארצות הים הבלטי, אנגליה ועוד (גם טרם השתייכותה לברית ההאנזה), שגשגה כלכלית והשיגה מעמד ניכר לא מעט בזכות גאוות תושביה ועמידתם על זכויותיהם.

זוולה, כיום עיר שוקקת, עיר סטודנטיאלית עם עבר של אנשי רוח מחד ואנשי מעש מאידך, עם אווירה עכשווית ורוח ימי ביניימית אותה תפגשו בביקור בשער העיר, במסעדת הספריה, בשרידי חומת העיר ובהמוני הבתים ההיסטוריים בכל פינה בעיר.


הצטרפו אלי לטיול בזוולה; עיר של ספרים, סיפורים וסוכריות.

זוולה – עיר של אנשי ספר

בשנת 1230 קיבלה זוולה זכויות של עיר ובשנת 1407 התקבלה כחברה בברית ערי ההאנזה. את התקופה הזאת נהוג לכנות תור הזהב של העיר זוולה כמו גם של כל ערי ההאנזה האחרות. באותה תקופה התפתחה בהולנד תנועת ה Moderne Devotie שנתנה מענה לחוסר שביעות הרצון של האנשים מהנעשה בכנסיה הקתולית. התנועה החדשה דגלה בחופש האמונה ובאחריות האישית של כל מאמין להגיע לקדושת הנשמה שלו. התנועה ראתה בהקניית חינוך והשכלה כלי חשוב להעברת ערכיה. יוהאנס סלה, תושב העיר, פדגוג מפורסם וחברו של מייסד תנועת הדבוצי, חירט חרוטה, ייסד בזוולה את בית הספר הלטיני והפיח רוח חדשנית בכל הנוגע להשכלה בעיר זוולה, בהולנד כולה ואחר כך גם באירופה.



כיכר סלה עם פסל הפדגוג יואן סלה
כיכר סלה. כאן גר הפדגוג יואן סלה, מנהל בית הספר הלטיני בעיר שבו למדו תלמידי מכל רחבי אירופה במאה ה 15

ציור קיר של הפדגוג סלה
על אחד מבתי העיר פגשתי ציור קיר של הפדגוג סלה

לכן גם לא מפתיע הדבר שהעיר מלאה בחנויות ספרים. אחת הגדולות והמרהיבות היא החנות שנמצאת בתוך כנסיה מן המאה ה 15 ונקראת wanders in de Broeoren. מבנה כנסייתי וספרים זה שילוב מיוחד המקנה למקום אווירה כמעט מקודשת. תענוג אמיתי להסתובב בין הספרים, לעלות קומה אחר קומה וכמעט לנגוע בציורי הקיר היפים.




זוולה – עיר של סיפורים

אנשי זוולה אוהבים לספר מעשיות. ליקטתי כמה מן המעשיות שיכולות להעיד על אופיים העיקש והלוחמני משהו של תושבי העיר.


הספר המספר את סיפור האצבעות הכחולות של אנשי העיר על רקע חנות הספרים בכנסייה
סיפורן של האצבעות הכחולות

המעשיה המפורסמת ביותר נסובה סביב הכינוי של תושבי העיר - "אצבעות כחולות". הסיפור קשור למגדל פעמונים שקרס ולמכירת אחד הפעמונים לאנשי העיר הסמוכה. יש שם את כל האלמנטים להתהוותו של סיפור מוצלח - כסף, תחרות וקנאה. מסופר על יריבות ארוכת שנים בין אנשי העיר זוולה לאנשי העיר קמפן. כאשר קרס מגדל הפעמונים בעיר רצו אנשי זוולה למכור את הפעמון הגדול לאנשי קמפן שחשקו בו מאד. לדעתם של אנשי קמפן הסכום שנדרש היה גבוה מדי. מה עשו? שילמו בערימה ענקית של מטבעות קטנים וכך נאלצו אנשי זוולה לספור את המטבעות במשך ימים ארוכים עד שאצבעותיהם הפכו כחולות כצבע המתכת.

האמת ההיסטורית כנראה קצת אחרת וקשורה להפרת שבועה שנתנו תושבי העיר לבישופ. מאז הפך הכינוי לשם אהוב על הזוולנרים והם נושאים אותו בגאון.



 Kromme Jak רחוב
Kromme Jak רחוב

גם הסיפור על קורטה יאן (יאן הקצרה) שהפך לשיר ילדים פופולרי מקורו בעיר זוולה. כאן ברחוב De Kromme Jak הציורי בסמוך לשער, העיר גרה יאן, אשה פשוטה וענייה. כנראה עבדה בניקיון שירותי העיר ואהבה מאד אלכוהול ויש גם הסוברים שעבדה בזנות. היא נהגה ללבוש ז'קט קצר (Jak=ז'קט) ומכאן שם הרחוב. בשיר הילדים הישן נושן שרים על המעיל הקצר שלה, על זה שהייתה חולה כל הימים פרט ליום ראשון. בחלק מן הגרסאות של השיר מוזכר חבר שבא לבקרה ביום זה ובגרסאות אחרות מדובר בכומר. הגרסה הילדית מספרת על יאן שחולה כל הימים פרט ליום ראשון. ביום ראשון היא הולכת בשמחה רבה לכנסיה. אני מניחה שרוב ילדי הולנד לא יודעים מה מקור השיר התמים הזה. הקשיבו לגרסה המודרנית של השיר עם לחן מוכר ביותר.




ויש גם את הסיפור על הכלב שכנראה נשרף בשריפת מגדל הכנסיה בשנת 1669 ומונצח בתבליט קיר. יש המספרים שהכלב יצא מתוך ההריסות שלוש עשרה שנים לאחר מכן. מעניין שהבית קיבל את שמו – הכלבלב – כבר בשנת 1665, ארבע שנים לפני השריפה.


תבליט הכלב שנשרף במקום
תבליט הכלב שנשרף במקום

ואחרון חביב הוא עוד סיפור על בגידה והשלכותיה. מאחד מקירות הגשר יוצאת יד ברזל ובכפה להבת אש. הנה סיפור היד: אנשי העיר זוולה ידעו מלחמות רבות ולא נרתעו מלעמוד על שלהם. מסופר על האציל קארל ואן חרלה שרצה לכבוש את העיר זוולה בשנת 1524. איש אחד מתושבי העיר הבטיח לו שתמורת תשלום הוגן הוא יאפשר לו מעבר על הגשר הנפתח בשער העיר. התוכנית התגלתה לאנשי העיר והם הצליחו לסכלה ולתפוס את האציל כשבוי. לאחר שהאציל שוחרר הגיע אליו אותו אדם ודרש את שכרו. האציל, אשר ישב בניחותא להתחמם מאש האח הבוערת, הורה לו להתקרב ולפרוש את כף ידו. או אז הוציא האציל פחם בוער מן האש וזרק אותה על כף ידו של המסכן. לזכר אותו מעשה הוצב פסלון על הגשר: כף יד עם להבה שיוצאת מהקיר.


פסלון היד עם הלהבה שיוצאת מקיר הגשר
היד שיוצאת מקיר הגשר Sassenpoorterbrug. צריך להתכופף מעל הגשר כדי לראות אותה.

זוולה – עיר של סוכריות

בחנות הממתקים Zwolse Balletjeshuis מיוצרים 'כדורי זוולה' לפי מתכון ישן מאז 1845. במקום הזה היתה ממוקמת חנות תבלינים כבר בשנת 1685 ועיצובה נשאר אותנטי.

אז מה הם כדורי זוולה? כדורי זוולה יוצרו מבצק סוכר המבוסס על קנה סוכר ושימשו אז כאמצעי להמתקת קפה ותה. רק שנים רבות לאחר מכן החלו לגדל בהולנד סלק סוכר ולייצר ממנו את הסוכר המודרני. כיום כדורי זוולה מיוצרים כסוכריות בטעמים שונים. גם טעמים 'מסורתיים' כמו קינמון ומוקה וגם טעמי פירות עכשוויים. בחנות תוכלו לקנות עוד סוגים רבים של ממתקים הולנדיים של פעם.



זוולה - נקודות עניין בעיר העתיקה


שער העיר Sassenpoort

סמלה של העיר זוולה בגובה 45 מטרים נבנה בשנים 1409-1406 ומעיד על עושרה של העיר באותה עת. העיר היתה מוקפת בחומה ובה שבעה שערים. כל השערים, פרט לזה, נהרסו בשנים 1849-1829.

השער מילא מספר תפקידים באותה תקופה: תחנת מכס, בית סוהר (בשנים 1739-1612), הגנה על העיר וארכיון העיר (1977-1897).

בימי רביעי ושבת ניתן לטפס ולהגיע לקומה השלישית של השער שם ניתן לראות את מתקני השעון משנת 1732 שעדיין מצלצל כל רבע שעה, את דלתות העץ העבות וכמובן נוף העיר מבעד לחלונות הצרים.



ברצפת הקומה השניה ניתן לראות שלושה פתחים ששימשו לשפיכת נוזל חם על האויב שחדר לתחום השער.



בית הכנסת

בית הכנסת נבנה בשנת 1898 והיה המבנה השלישי אשר שימש כבית כנסת בעיר. הראשון היה מבנה הספריה הצמוד לכנסיית ברורן, המאכסנת כיום את חנות הספרים הידועה. המבנה השני היה במקום הזה ממש אך נהרס בשריפה ולאחר מכן נבנה בית הכנסת המרשים הזה.


בית הכנסת

חומת העיר והמגדלים

העיר היתה מוקפת בחומה ובה שבעה שערים אשר נבנו במאה ה 15. צאו מעבר לחומת העיר מעבר לתעלה ותוכלו לקבל מראה מושלם של חומת העיר העתיקה ומגדליה.

ניתן לטפס על אחד ממגדלי החומה: pelsertoren .



כיכר העיר המרכזית

במקום ניצבת כנסיית סנט-מיכאל כבר מאז 1040. המלאך מיכאל שומר על העיר בדמות פסלון הנעוץ בראש הכנסיה והפסל החדש משנת 2010 של האומן הרמן לאמרס. הפסל שנקרא "מלאך הזכוכית" נוצר משכבות שכבות של זכוכית ירקרקה ומתאר באופן ריאליסטי משהו את המלאך מיכאל, פטרונה של העיר, המגן על הטוב בפני הרע.

פסל המלאך מיכאל בכיכר העיר


מוזיאון פונדצי

התצוגה הקבועה של המוזיאון מכילה עבודות של טורנר, ואן גוך, מונדריאן, קארל אפל ועוד.

מעניין גם גן הפסלים של טירת Kasteel het Nijenhuis השייכת גם היא למוזיאון. אך מסקרן אפילו יותר (לפחות אותי) הוא המבנה עצמו. החלק התחתון של המוזיאון נמצא בארמון בית המשפט, מבנה בסגנון נאו-קלאסי מרשים. בשנת 2012 הורחב המוזיאון וקיבל תוספת בצורת ביצה. האריכטקט הוברט יאן הנקט Jubert Jan Henket כינה את התוספת בשם "הענן" ועיטר אותה ב 55 אלף אריחי קרמיקה המנצנצים באור השמש.


מוזיאון הפונדצי עם תוספת בצורת ביצה

מסעדת 3 כוכבים ומלון "הספריה"

מסעדת הספריה נקראת על שם בניין המנזר שימש גם כספריה בו היא שכנה בעבר. כיום שוכנת בבניין יפיפה אשר שימש כבית הסוהר לנשים עד לשנת 2004.


הרחוב המרכזי diezestraat

רחוב החנויות, משובץ בשכיות חמדה ארכיטקטוניות בסגנונות שונים מתקופות שונות.




שוק החלב de melkmarket

כאן ממש, מתחת לרגליים, זורם נהר האה Aa. אם תמשיכו עד לסופו של הרחוב תראו את מי הנהר זורמים. כאן נפתח בחודשי הקיץ חוף עירוני ובית קפה פופ-אפ עם אווירה קיצית והופעות.


מי הנהר אשר נובע כאילו מתחת לרחוב
מי הנהר אשר נובע כאילו מתחת לרחוב

כיכר rodetorenplein

בסוף שוק החלב, על גדותיו של הנהר, נמצא אחד האזורים העתיקים של העיר – הגדה בה עגנו וממנה יצאו אוניות הסוחר לכל קצוות תבל. גם כאן בהמשך ברחוב waterstraat ניתן לראות שרידי חומת העיר בצד הצפוני שלה.



זוולה - היכן לחנות

בימי שבת ניתן לחנות בחינם בחניון בית הפרובינציה בשעות 18.00-8.30 ובימי חמישי בערב בשעות 22.00-18.00. כתובת: de Luttenbergstraat 2.

חניה בחינם במרחק של כעשר דקות הליכה מהעיר העתיקה ניתן למצוא ברחוב Kamperweg הגובל במחסן יד שניה Stichting Kringloop Zwolle.


 

מה לראות בסביבה


עיר האנזה קטנה ומקסימה – האטם.


לילדים בגילאי 14-2: פארק דינוזאורים Dino land.


עוד רעיונות לטיולים בצפון-מזרח הולנד תמצאו כאן.

 

מקווה שהתאהבתם כמוני בעיר החיננית הזאת ושהפוסט שלי יגרום לכם לצאת ולגלות עוד ערי האנזה הולנדיות.

אם אהבתם את הפוסט ואתם רוצים לקבל ממני מדי פעם עדכונים על פוסטים חדשים, אתם מוזמנים להירשם לרשימת התפוצה שלי כאן או בקוביה בתחתית הדף.

bottom of page