top of page

פוסטים מומלצים

דנמרק - איים רבים לה

עודכן: 27 ביולי 2023


הרשימה עשויה להכיל קישורים לתוכנית שותפים. הזמנה דרך קישורים אלה אינה משפיעה על המחיר עבורכם אלא מתגמלת אותי בסכום סמלי שעוזר לי להמשיך את פעילות הבלוג. מודה לכם על כל לחיצה והזמנה דרך הקישורים האלה.


האי פוּן - גשר תלוי מכל צד ובתווך אי אחד שיש בו כל מה שחלמתי עליו


אל האי פון הגענו כמעט במקרה. בדרכנו לשבדיה החלטנו לעצור לכמה לילות בדנמרק והאי פין נראה לנו כמקום טוב ללון בו בדרך מהולנד לשבדיה. מצאנו חדר נחמד אי שם בכפר קטנטן על דרך ללא מוצא בדיוק כמו שאנחנו אוהבים ויצאנו לדרך באחד מימי אוקטובר.


דנמרק קיבלה את פנינו עם מזג אוויר נהדר – כ 16 מעלות ומעט מאד גשם. שמיים כחולים (רוב הזמן), גבעות טלטאביז ירוקות, שלווה ומעט אנשים שלא לדבר על תיירים ליוו אותנו במשך הימים שטיילנו שם. יוצאת דופן היתה קופנהגן - תוססת, מרתקת ועמוסה בתיירים. על קופנהגן תוכלו לקרוא בפוסט הזה: 24 שעות בקופנהגן.


גבעות בדנמרק

כמה עובדות על האי פוּן (כותבים פין אך מבטאים פוּן)

· נמצא במרכז דנמרק

· השלישי בגודלו מבין 82 איי דנמרק המיושבים

· עיר הבירה שלו היא אודנסה

· בינו לבין האי הגדול בדנמרק – Zeeland שיילן – מחבר גשר תלוי יפיפיה (שהוא גשר אגרה) הדומה בצורתו לגשר אורסונד המחבר בין דנמרק לשבדיה

· כל ערי האי ממוקמות לאורך החוף פרט לאודנסה

· על האי יש כ 120 טירות



 

חפשו כאן לינה בפון



 

שני ימי טיול באי פוּן עם אפשרות לעוד יום


טיול באי פון הוא טיול לאורך החוף שכן רוב ערי האי נמצאות לאורך החוף פרט לעיר הבירה אודנסה (מבטאים אוּנְסֵה). ביום הראשון ביקרנו בטירת אגסקוב ובערי הנמל סבנדבורג ופאבורג. ניתן לפצל את היום הזה לשניים – ביום אחד לבקר בטירה ובפאבורג וביום השני לבקר בסנדבורג וממנה לצאת בשיט לאחד האיים או לשייט איים. ביום השני ביקרנו בעיר הבירה אודנסה, בעיר הנמל קרטמינדה בצפון-מזרח האי ובראש של פון Fyns Hoved – אתר טבע.


יום 1 - טירת אגסקוב וערי הנמל סבנדבורג ופאבורג


טירת אגסקוב

הטירה על גניה היפים והמוזיאונים הקטנים הנמצאים בשטחה מבטיחים ביקור מהנה של כמה שעות. הביקור בטירה מאד מתאים למשפחות עם ילדים. במתחם המוזיאונים תוכלו לבקר בתצוגת כלי עבודה ישנים, תצוגת מכוניות וכלי תעבורה עתיקים, תצוגת אולדטיימרים (אופניים, אופנועים ומכוניות עתיקות), מוזיאון רכבי הצלה, מוזיאון קמפינג ואולי שכחתי עוד אחד או שניים. הילדים יהנו גם ממתקני שעשועים, יער טיפוס, מבוך ומגרש מכוניות.

במתחם הטירה כמה מקומות בהם תוכלו לקנות קפה to go. בית הקפה המרכזי נעים ויפה אך יקר מאד.

הטירה עצמה נפתחת בשעה 11.00 בבוקר (בחופשת הקיץ ב 10.00) אך הגנים מסביב והמוזיאונים פתוחים כבר בשעה 10.00. באתר הטירה תוכלו לבדוק מתי נערכים במקום אירועים כמו שוק כריסמס ואחרים.


תמונות שונות של הטירה והגנים מקרוב ומרחוק

סבנדבורג

עיר נמל קטנה בדרום האי. קיבלה זכויות של עיר כבר ב 1253 ובזכות ביצוריה הפכה לעיר מסחר משגשגת ולאחת מערי הסחר הסקנדינביות החשובות.

היום בו ביקרנו בעיר היה יום גשום (היחידי בטיול שלנו, אגב) ולכן בחרנו לעשות סיבוב קצר בנמל ובמרכז העיר. העיר העתיקה מושכת בסימטאותיה היפות, בתי העץ הצבעוניים האותנטיים והנמל העתיק. היא מפורסמת בפסטיבלים הרבים שנערכים בה, כ 30 פסטיבלים של אוכל, מוסיקה, ספורט ועוד (ראו את רשימת הפסטיבלים כאן).


מסבנדבורג יוצאות מעבורות אל איי הארכיפלג הדני. ניתן לקנות כרטיס island hopping ticket המאפשר דילוג בין מספר איים ביום אחד. את הכרטיס המשולב Ø-hop ניתן לקנות בחודשים יולי עד אמצע אוגוסט והוא תקף ל 7 ימים כאשר אתם נמצאים בארכיפלג. ברגע שירדתם לאחת מערי החוף, הכרטיס מאבד את תוקפו. מרכז המידע לתיירים נמצא בנמל ושם תוכלו לקבל הסבר על כל סוגי המעבורות והכרטיסים. כרטיסים לאחד האיים ניתן לקנות לכל אורך השנה (ראו כאן).

בנמל בסבנדבורג ישנם מספר חניונים. שימו לב, בתקופת הקיץ הם מתמלאים מהר אז מומלץ להגיע מוקדם (כל הפרטים כאן).


מראה כללי של העיר סבנדבורג, רחוב עם בתים צהובים ומטריות תלויות, הנמל ורחוב רטוב מגשםם

פאבורג

זה נשמע אולי משעמם, עוד עיר נמל עתיקה עם סמטאות צרות, בתי עץ עתיקים, צבעוניות מטריפה וכנסיה צהובה במרכז. אבל עבורי היא היתה כמו לונה פארק, כל סימטה מושכת אותי להיכנס אליה ולגלות את אוצרותיה. כל גוון ותת גוון מושכים את העין וכל בית מעורר את הדימיון.

בקרו בכנסיה וטפסו על מגדל הפעמונים שלה כדי לראות את העיר מלמעלה (אנחנו לא עשינו זאת אז שלחו לי תמונה אם יש לכם) או בדגם המיניאטורי של העיר.


מראות מהעיר פאבורג. אופניים נשענים על קיר צהוב, אני עומדת ליד בית צהוב-אדום, דלעות האלווין על מדרגות של בית כתום ורחוב עם בתים צבעוניים

יום 2 - אודנסה, עיר הנמל קרטמינדה והראש של פון Fyns Hoved


אודנסה

העיר השלישית בגודלה בדנמרק ובין העתיקות בערי המדינה. היא מקום לידתו ומגוריו של הסופר הדני הנס כריסטיאן אנדרסן שנולד בשנת 1805 וביתו הצנוע הפך למרכז המוקדש ליצירותיו. ביתו של הסופר הוא מקום טוב להתחיל את הביקור בעיר. הבית נמצא במרכז הרובע העתיק ברחוב צנוע מרוצף אבנים ומשני צידיו בתים קטנים. בקרו גם בפארק האגדות עם פסלו של אנדרסן, פסל סירת הנייר ועוד כמה פסלי אגדות. הם מפוזרים ברחבי העיר וזה יכול להיות משחק נחמד עבור הילדים למצוא ולזהות אותם. לא רוצים לפספס אף פסל? עקבו אחר רשימת כל הפסלים בעיר.


מראות מהעיר אודנסה. הפארק עם פסל סירת הנייר השטה במים, בית צהוב עם חלונות ירוקים, פסלו של האנס כריסטיאן אנדרסן וביתו של הסופר

קרטמינדה

עיר קטנה ומקסימה על גדותיו של פיורד קרטמינדה. בכניסה לפיורד נתגלו שרידים עתיקים של מחסום שמטרתו היתה להקשות את הכניסה עבור מי שלא היה שייך למקום. כך הגנו הוויקינגים על ערי החוף שלהם. רחובות העיר נראו לי כמו שרשרת עם חרוזים בצבעים שונים ובדוגמאות שונות. כל בית ודלת הם ייחודיים ומעוטרים באופן שונה ומיוחד. נהנתי לצלם וליצור קולאז' דלתות.

בקרו במוזיאון הקטן על תולדות ההתיישבות בעיר, על הדייג, המקצועות השונים והמסורות בעיר.


קולאז' תמונות של דלתות צבעוניות

כמה מילים על הוויקינגים
הוויקינגים, או אנשי המפרץ, הופיעו בארצות סקנדינביה בסביבות 800 לספירה. היו אלה שבטים גרמאניים מבודדים אשר לא באו במגע עם התרבות הרומית ששלטה ברוב אירופה במאות הראשונות לספירה. הם הקימו כפרים ונמלים, התמחו בבניית סירות ויצאו לכבוש עולמות רחוקים. במהלך 250 השנים בהן שלטו על מי צפון אירופה הם הגיעו לאנגליה ואירלנד, בה התבססו, גם להולנד הגיעו והדרימו עד לנורמנדי בצרפת. מיומנויותיהם הימיות הביאו אותם למחוזות רחוקים – גרינלנד, רוסיה, וצפון אמריקה ואולי אף תורכיה.
הם אמנם ידועים לשמצה על שהפילו חיתתם על הסביבה אך היו אלה מעטים שהפכו את הפירטיות לאורח חיים. רובם חיו בכפרים, עבדו בחקלאות ובדייג וחלקם יצא לסחור עם ערים וארצות רחוקים. הם אלה אשר הניחו את היסוד לדרכי סחר ימיות עליהן התבססה אחר כך ברית ערי ההאנזה הצפונית.
במקומות שונים בדנמרק ובשבדיה ניתן לבקר במוזיאונים ובאתרים היסטוריים המעלים על נס את זכר הוויקינגים. למשל המוזיאון הזה לא רחוק מקרטמינדה או המוזיאון הזה ברוסקילדה באי שיילן או אתרים היסטוריים כמו זה או זה.


תמונות ממוזיאון סירות הוויקינגים. סירות משוחזרות בתוך המוזיאון ובים, צילום מילים של שיר מתקופת הוויקינגים

הראש של פון Fyns Hoved

הנקודה הצפונית ביותר של הפנינסולה נקראת Fyns Hoved. שימו נעלי הליכה וצאו לסיבוב של כשעה עד לנקודה הכי צפונית באי. המקום הוא הביטאט לדגים וציפורים. החוף הסלעי משובץ באבנים יפות שהגיעו מקרחוני נורבגיה. זוהי גם הנקודה הכי פחות גשומה בדנמרק ורוב הסיכויים שתוכלו להנות מיום יפה במקום בו פעם דרכה רגלם של הויקינגים.


תמונות משמורת הטבע הראש של פון. רצועת החוף, מגדלי האבנים על החוף, הים ותחנות הרוח באופק

עוד אטרקציות ברחבי האי


מוזיאון פתוח ובו 25 מבנים היסטוריים מכפרי האי מן המאות 18 ו 19. בין המבנים: בתי מגורים, בית ספר, כנסיה, טחנת מים ועוד.


פארק טיפוס בסמוך לעיר סבנדבורג



דולפינריום בקרטמנדה




הגשר התלוי בין האי פון לשיילן
הגשר התלוי בין האי פון לשיילן

1,628 צפיות
bottom of page