top of page

פוסטים מומלצים

לגור בקוביה או אולי בכדור

עודכן: 22 בדצמ׳ 2023

הפוסט עודכן ב 11.7.2020


קצת על ארכיטקטורה בהולנד


בשנות השבעים והשמונים נתנה ממשלת הולנד סובסידיות לבניה נסיונית שמטרתה חיסכון במקום, השתלבות בסביבה ופונקציונליות. הרעיון היווה אנטיתזה לבנייה המאסיבית הקרה שפשטה בהולנד לאחר מלחמת העולם השניה. לאחר תקופה של בנייה ושחזור אינטנסיביים נוצר צורך בארכיטקטורה אישית, חמה ואנושית יותר.

אחד האדריכלים הבולטים, שדגל ברעיון שארכיטקטורה נועדה לשרת את האנשים, היה פיט בלום Piet Blom. הוא רצה ליצור שכונה שהיא "גג עירוני" כדבריו. שכונה בה צורת המגורים מעודדת יצירת קשרים חברתיים; שכונה הרמונית בה מבני מגורים, חנויות, אוכל, מגרשי משחקים ואזורי יצירה ועבודה תומכים זה בזה. בלום תכנן שכונות בהן בתים על עמודים כאשר את השטח מתחת לבתי המגורים ייעד למטרות ציבוריות. הוא תכנן את שכונת ה kasbah בהנגלו, את בתי הקוביה המפורסמים ברוטרדם והפחות מפורסמים בהלמונד ועוד.


בתי הקוביה ברוטרדם


בתים מיוחדים אלה ברוטרדם נבנו בשנים 1984-1982. הבתים נבנו בצורת קוביה העומדת על צידה על גבי עמוד מתומן ולכן נקראים גם בתי עמוד או בתי עץ. הרעיון היה לבנות בתים קטנים שיחסכו מקום ויהיו פונקציונאליים ויחד ייצרו שכונה הרמונית המאפשרת מגורים, יצירה ופנאי.


גג עירוני צהוב


ביער הקוביות 39 בתי קוביה ו- 13 מבני משרדים
ביער הקוביות 39 בתי קוביה ו- 13 מבני משרדים

המוטו של פיט בלום היה: "ארכיטקטורה היא לא רק יצירת מקום מגורים, היא למעשה יצירת קהילה".

בכל בית שלוש קומות ואף לא קיר אחד ישר

ניתן לבקר באחד הבתים בעלות סמלית של שלושה יורו כל יום בין השעות 11.00-17.00 בכתובת: Overblaak 70, 3011 MH Rotterdam.

ניתן גם לשכור דירה או חדר באחד מבתי הקוביה:





בתי הכדור בדן-בוש


מעט מחוץ לעיר דן-בוש תיכנן ובנה האדריכל דריס קרייקמפ Dries Kreijkamp שכונה שלמה של בתים המיספריים המשתלבים בסביבה הטבעית. הוא הושפע מאוהלים של שבטים אפריקאיים מסויימים וכמובן מצורתו העגולה של האיגלו.



לטענתו העיגול הוא הצורה הטבעית ביותר למגורים. הבתים גם ידידותיים לסביבה בכך שהם שומרים על חומם שכן בשל צורתם הרוח גולשת סביבם והם אינם מאבדים מחומם.



?כמו במארס

החלק הרחב ביותר בבית הכדור הוא ברדיוס של 5.5 מטרים וסה"כ שטח הרצפה הוא 55 מטר רבוע. קומת הכניסה מיועדת לאחסון צנרת, בקומה הראשונה חדר שינה ובקומה השניה חדר רחצה. קומת הביניים הרחבה משמשת כחדר מגורים ומטבח. לכל בית שישה חלונות עגולים ברדיוס של 120 סנטימטר.





 

ארכיטקטורה היום


מאז הקמתן של שכונות אלה עברו כבר למעלה משלושים שנה. הבתים דורשים שיפוץ ועולה השאלה בדבר הפונקציונאליות שלהם. בימים אלה נערך מחקר מקיף בנוגע לעתידן של שכונות אלה.

בינתיים אנו עדים לתחילתו של טרנד הבניה האקולוגית הירוקה. בפוסט על טרנד הבניה האקולוגית בהולנד כתבתי על שכונת הקש האקולוגית בהולנד ועל טרנדים חדשים בבנייה ידידותית לסביבה.


שכונת וונסל באיינדהובן Woensel-West


השכונה הוותיקה בעלת המאפיינים של שכונת מהגרים נחשלת קיבלה בשנת 2011 בוסט של השקעה ופיתוח. בשיתוף תושבי השכונה נפתחו חנויות בעלות אופי מקומי כמו גם כאלה עם טאצ' מודרני (למשל, סופר למוצרים ללא גלוטן) ונבנו בתים חדשים. שני רחובות קיבלו עיצוב מיוחד של קאסבה מרוקאית והפרוייקט כולו נקרא Volta Galvani.


שער הכניסה לשכונה ובראשו אובייקט בצורת נורה

רחוב אדיסון הוא הרחוב הראשי של השכונה. דרך שער גדול שבראשו אובייקט בצורת נורה, מחווה למפעלי פיליפס אשר מקורם בעיר איינדהובן, נכנסים אל תוך הקאסבה העירונית.



מכאן הופכת השכונה לשכונה ללא רכבים. שני הרחובות העיקריים מובילים לכיכר מרכזית בה בית ספר ומרכז קהילתי. הדגש בשכונה הוא על המרחב הציבורי המשותף. לבתים אין חצר קידמית האופיינית כל כך לבניה ההולנדית, אלא רחוב ללא מכוניות המאפשר התכנסות ומשחק. המאפיין הראשי בולט לעין – הצבעים החמים בישלוב עם הצבע הכחול, האופייניים לבניה בארצות הים התיכון, כמו גם הבניה המדורגת והרחובות הצרים יחסית.


רחוב עם בתים צבעוניים בשכונת וונסל איינדהובן
קאסבה מודרנית באיינדהובן

בתים צהובים בשכונת וונסל איינדהובן

 

לקריאה נוספת

כאן כתבתי על טרנד הבניה האקולוגית בהולנד.

כאן כתבתי על העיר רוטרדם.

כאן כתבתי על העיר דן-בוש.

כאן כתבתי על העיר איינדהובן ומתחמי מפעל פיליפס.



 


רוצה לקבל עדכונים לתיבת המייל שלך? עדכונים על פוסטים חדשים, אירועים ושווקים בהולנד? כאן נרשמים לרשימת התפוצה של רק-עתיק.

 

גם אני משתתפת במיזם "בלוגריות מאירות את החודש".

מטרת המיזם: לזרוק אלומת אור לעבר עמותה או ארגון חברתי ותוך כדי כך לאפשר לכם להכיר את מי שמנסה להאיר כל השנה כולה. בחרתי להאיר את קהילת סיכוי שווה, ששמה לה למטרה שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה. אני מאמינה במטרה הזאת ובדרך האקטיבית של אנשי הקהילה מען קידום מטרותיהם.

"סיכוי שווה היא קהילה וירטואלית, לא עמותה, ופועלת בהתנדבות מלאה ללא תקציב, מנגנון או משכורות. המטרה היא יצירת סדר יום לאומי חדש, אפילו תיקון עולם, שדורש שילוב של אנשים עם מוגבלות בעבודה ועל ידי כך גם בחברה."

ניתן להצטרף לקהילה באתר שלה וברשתות החברתיות.

bottom of page