top of page

פוסטים מומלצים

בזוקה ג'ו בהולנד


בואו ניזכר בעטיפת בזוקה של שנות ה 70. היו שם קומיקסים קטנטנים ומשעשעים עם בזוקה ג'ו והיו גם עתידות. בשנות ה 80 הוחלפו קטעי העתידות בקטעי טריוויה בשם – הידעת.


בהשראת בזוקה ולרגל תחילת שנת הלימודים ליקטתי עבור קבוצת הפייסבוק שלי כמה עובדות טריוויה על הולנד. חודש ספטמבר תובל בעובדות, חשובות יותר או פחות, ואת חלקן איגדתי כאן בכמה תתי-קבוצות תחת הכותרת – בזוקה ג'ו בהולנד.



איור וורוד בסגנון עטיפת מסטיק בזוקה


30 עובדות ויותר על הולנד

(ואחת שהיא אגדה)


על הדגל ההולנדי והצבעים כחול-אדום-לבן-כתום


הידעת? הדגל ההולנדי הוא דגל שלושת הצבעים העתיק בעולם!

כבר בשנת 1572 שימש הדגל במלחמת שמונים השנה נגד ספרד ויש הסוברים ששימש כבר קודם. בזמן מלחמת שמונים השנה שימש הצבע הכתום במקום האדום. ישנם כמה הסברים לשינוי. אחד מהם הוא שהצבע האדום בולט יותר ולכן היה יעיל יותר על ספינות בים. כנראה שהסיבה האמיתית היתה פוליטית וקשורה ליריבות בין תומכי בית אורנייה (שתמכו בדגל עם הצבע הכתום) למתנגדים (שרצו דגל עם הצבע האדום).


מאין הגיע הצבע הכתום? בראש המרד ההולנדי נגד ספרד עמד הנסיך ויליאם מאורנייה. כך החליף את האדום הצבע הכתום, שסימל את אצילות אורנייה, שהרי אורנייה משמעו כתום בשפה הצרפתית.


ושני הצבעים האחרים? הכחול והלבן מקורם בצבעי אצילות אורנייה והכתום נגזר משֶם האצילות.


מתי חזר הצבע האדום לככב? לאחר כיבוש הולנד בידי הצרפתים בסוף המאה ה 18 הונהג הצבע האדום כשעל הפס האדום איור של בתולת החירות לרגליה אריה, בידה האחת מגן עם תבליט רומי ובשניה חנית. המלך לודוויק נפוליאון דרש להסיר את איור הבתולה וכך היה.

לאחר סיום הכיבוש הצרפתי לא התקבלה החלטה לגבי צבעי הדגל ובמשך תקופה שימשו הכתום והאדום לחלופין. רק בשנת 1937 התקבלה החלטה ממלכתית ונקבעו שלושת צבעי הדגל – אדום, לבן וכחול.


הדגל ההולנדי השפיע על דגלים אחרים בעולם? אכן. הדגל ההולנדי השפיע על עיצובם של דגלים ברחבי העולם. דגל העיר ניו-יורק הוא בצבעי הדגל ההולנדי הכתום מתקופה מלחמת שמונים השנה וכך גם דגל דרום אפריקה.


הידעת? הגזר הפך מלבן לכתום לכבוד בית המלוכה ההולנדי לרגל הניצחון על המעצמה הספרדית.

אז מה הסיפור? האגדה מספרת שבנו של ויליאם נסיך אורנייה יחד עם אשתו החליטו 'לצבוע' את הרפובליקה החדשה בכתום. ארמונות נקראו בשמות המכילים את המילה אורנייה, מבנים נצבעו בכתום ועצי תפוזים נשתלו בגני הארמונות. עבור האנשים הפשוטים, שידם לא השיגה לקנות מוצרים יקרי ערך כמו תפוזים, הוחלט שמאותו רגע יגדלו רק גזר כתום. הגזר היה ירק זול שגדל בכל רחבי הולנד ויוצא לארצות רבות וכך הפך פופולרי בכל העולם.


האמנם? התיאוריה הזאת נשמעת מרתקת אבל אין לה ביסוס הסטורי אמיתי. גזר כתום כבר היה קיים הרבה לפני המרד ההולנדי כמו גם גזרים בצבעים אחרים – לבן, צהוב, סגול.


מדוע, אם כן, הפך הגזר הכתום כל כך פופולרי? כנראה שטעמו היה טוב יותר מטעמם של האחרים ויתכן גם שהחקלאים ההולנדים השתמשו בו כצבע היכר שהרי הכתום בולט יותר מצבעים אחרים.


אם לבית אורנייה אין קשר להופעתו של הגזר הכתום, הרי שהיתה לו השפעה דווקא על העלמותו הזמנית במאה ה 18. כאשר המלך ויליאם החמישי הודח מתפקידו נאסרה מכירת גזר כתום בשוקי הערים.


הידעת? כשתלמיד מסיים את בית הספר התיכון הוא תולה על חזית הבית גם את דגל הולנד וגם את תיק ביה"ס שלו.

ממתי מניפים דגל בהולנד? מאז מלחמת שמונים השנה מנהג הוא שבכל יום חג או אירוע ראוי לציון מונף דגל הולנד ולצידו דגלון כתום. בכל שנה, עם סיום בחינות הבגרות, מונפים ברחבי הולנד דגלים לרוב על חזיתות הבתים. לצד הדגל נתלה גם לא אחר מאשר תיק בית הספר של התלמיד שהצליח בבחינות.


מהו מקור המסורת? המקור הוא כנראה בצפון הולנד. במקומות בהם לא היה כסף לרכישת דגל נתלו הספרים והמחברות של התלמיד כדי לציין את סיומה המוצלח של תקופת בית הספר.



צבעונים כתומים, דגלים מונפים על בתים בהולנד

על קדחת הצבעונים במאה ה 17


הידעת? במאה ה 17 מחירה של פקעת צבעוני היה כמחירו של בית!

אחרי שהגיע להולנד דרך תורכיה הפך פרח הצבעוני לפרח האהוב בהולנד ולסמל המדינה. ההולנדים הוקסמו מן היכולת לברוא זנים חדשים בקלות יחסית וכך כל אזרח מן השורה התנסה בגידול פקעות צבעונים. עם הביקוש עלה גם מחירם של הפרח ושל הפקעת והפך לבועה הפיננסית הראשונה בעולם. בשיא קדחת הצבעונים היה מחירה של פקעת צבעוני אחת כ 25,000 גילדן.


על מסורת גידול הצבעוני ועל פארק קוקנהוף תקראו כאן.



על אופניים בהולנד


הידעת? בהולנד יש יותר אופניים מאנשים!

כמה אופניים יש בהולנד? ההערכה היא שיש כ 23 מיליון זוגות אופניים ולכל הולנדי בממוצע 1.3 זוגות אופניים.


למה זה טוב בכלל? רכיבה על אופניים טובה לבריאות, לזיכרון ולפרודוקטיביות העבודה כמו גם לשיפור מצב הרוח. בהולנד לאופניים יש גם מקום של כבוד בחיזוק המיתוג של הולנד כארץ בה איכות החיים גבוהה והם גם 'מוצר' יצוא וגם מוצר ידע. אבל בראש ובראשונה האופניים הם חלק מהתרבות המקומית.


איך הפכו האופניים למשהו שמזוהה עם הולנד? יש האומרים שהעניין טמון בהסטוריה הקלביניסטית של הולנד. תכונות של צניעות, פשטות ועבודה קשה מאפיינות את ההולנדי הקלביניסטי מזה כחמש מאות שנה. רכיבה על אופניים מתאימה לכן לאופי ההולנדי הקלביניסטי.


יש עוד סיבות כמו מחאה רחבה בשנות ה 50 בה הובעה התנגדות לאיבוד האופי האינטימי של השכונה, מחאה על ריבוי מכוניות ותאונות דרכים ולחץ על בניית שכונות תואמות אופניים.

גם האקלים הממוזג וכמובן פני השטח תורמים לפופולריות של הרכיבה על אופניים. ועוד גורם חשוב הוא התשתיות - שבילי אופניים ומתקני חניה.


מסתבר שגם החוק בהולנד מעודד ומגן על רוכבי האופניים. לפי החוק יש לאפשר לכל אזרח להגיע בקלות, בנוחות ובבטחה לכל צרכיו ולאפשר זאת בהליכה או ברכיבה על אופניים. בנוסף, נהג רכב מחוייב בתשלום של לפחות חצי מהוצאות תיקון לאחר תאונה עם רוכב אופניים גם אם לא היתה זו אשמתו.


מה עוד אנחנו יודעים על ההולנדי והאופניים שלו?


הולנדי ממוצע מפדל 2.9 ק"מ ביום
כרבע מההולנדים רוכבים על אופניים לעבודה
בזמן פקקי הבוקר יש יותר אופניים מאשר רכבים על הכביש
450,000 זוגות אופניים נגנבים בכל שנה
תושבי מחוז זיילנד הם הרוכבים הכי מהירים בהולנד עם מהירות של 16.6 ק"מ לשעה
כל אדם שני רוכב על אופניים יד שניה
באוטרכט נבנה חניון האופניים הגדול בעולם עם מקומות ל 12,500 זוגות אופניים
בתוך העיר רוכב אופניים מהיר יותר מרכב ב 5%
שימוש בנייד בזמן רכיבה אסור ומוביל לקנס של 95 יורו. מתחת לגיל 16 הקנס הוא רק 47.50 יורו
בכל שנה נמכרים בהולנד כמיליון זוגות אופניים, כחצי מהם חשמליים
בחודש פברואר נערכת תחרות רכיבה על אופניים נגד הרוח למרחק של 9 ק"מ
בבית הספר היסודי נערכים שעורי נהיגה באופניים וכל תלמיד נבחן במבחן רכיבה ומקבל דפלומת רכיבה

רוכבי אופניים בנוף כפרי ושורת אופניים נשענים על מבנה בעיר

על המגלומניה והקולונאליזם ההולנדיים


הידעת? ניו יורק נקראה ניו אמסטרדם כשהיתה קולוניה הולנדית

איך הכל התחיל? בשנת 1624 קנתה הולנד את האי מנהטן מידי האינדיאנים תמורת 60 גילדן וייסדה שם את קולוניית ניו אמסטרדם שלימים תהפוך להיות ניו-יורק.


אז מה קרה? ב 1664 השתלטו האנגלים על הקולוניה (שהפכה לקולוניה אנגלית באופן פורמלי רק ב 1674) אבל התרבות ההולנדית שעד אז שלטה שם, הותירה את חותמה לתמיד.


הנשיא האמריקאי וושינגטון טבע את הביטוי 'החגורה ההולנדית' ובכך התכוון לאזור לאורך ההאדסון הכולל את ניו-יורק וניו-ג'רסי, שם נשארו מסורות הולנדיות שבאו לידי ביטוי בשפה, שמות מקומות, מאכלים, חגים ועוד.


מה נשאר מאותה תקופה? עד היום שמות רבים בניו-יורק מעידים על העבר ההולנדי שלה: ברוקלין נקראה על שם העיר ברוקלן בהולנד; ברונקס על שם החווה של ברונקס Bronck’s boerderi; קוני איילנד נקראה אז Conyne Eylandt (אי הארנבות) והארלם היתה Nieuw-Haarlem.


גם בשמות הרחובות בניו-יורק אפשר למצוא רמזים לעבר ההולנדי של העיר. כך למשל רחוב Broadway היה בעבר Breede Weg (רחוב רחב), Bridge Street היה Brugweg ו Wall Street היה Walstraat, הרחוב המקביל לחומה שהגנה על הקולוניה.


מה עוד? בשפה האמריקאית ישנן מילים שהושפעו מההולנדית. המילה Yankee מקורה בכינוי של האנגלים את הקולוניסטים ההולנדים בניו אמסטרדם. כנראה הגיעה מהשם ההולנדי Jan-Kees.

בכל תפריט מצוי באמריקה תמצאו מילים שמקורן בהולנדית: cookie, waffle , brandy. ואפילו שם המטבע המשפיע בעולם בא מהולנדית: daalder היה המטבע שקדם לגילדן.


הידעת? מנהג שתיית תה הגיע להולנד עוד לפני שהגיע לאנגליה.

ממתי שותים תה בהולנד? מאז שההולנדים החלו ביבוא תה מארצות מזרח אסיה, בשנת 1610.


הידעת? הג'ין הומצא בהולנד ונקרא כאן jenever.

איך הגיע לאנגליה? הוא 'יובא' לאנגליה על ידי המלך וילם ה 3 שהיה גם מלך אנגליה. כדי להגדיל את הסחר במשקה ההולנדי, דאג המלך לייבאו לאנגליה, שם קיבל המשקה את השם ג'ין והפך לפופולרי.


הידעת? ניו זילנד התגלתה על ידי מגלה הארצות ההולנדי אַבֶּל טסמן ונקראה על שם מחוז זילנד בהולנד.

גשר באמסטרדם

על אמסטרדם


הידעת? באמסטרדם יש כ 1900 גשרים.

יותר מאשר בונציה? אכן. באמסטרדם יותר גשרים מאשר בונציה. לכל גשר יש מספר. גשר מס' 1 הוא הגשר בכיכר המטבע Muntplein.


הידעת? בית העץ הכי עתיק באמסטרדם (משנת 1420) נמצא בחצר האלמנות ה Begijnhof.

על הבתים העתיקים בעיר תקראו כאן.


הידעת? שוק הפשפשים ווטרלו באמסטרדם התחיל כשוק של רוכלים יהודים בשנת 1885.

בשנת 1941, עם תחילת מלחמת העולם השנייה, נעלם השוק ולאחר תום המלחמה חזר ונבנה אך איבד מאופיו היהודי המיוחד.


הידעת? באמסטרדם יש מלון בתוך מנוף ישן. הוא ממוקם בחלק הצפוני של העיר מעבר לנהר באזור הטרנדי NDMS.

כל מה שרצית לדעת על אמסטרדם נמצא כאן.




על הגבינה הצהובה ושוקי הגבינות בהולנד


הידעת? ההולנדי הממוצע אוכל בממוצע 14.3 קילו גבינה צהובה בשנה.

מה זו גבינה הולנדית? גבינת אדאם או לפחות הכינוי "אדאם הולנדית" הוא תו-תקן בעל זכויות מוגנות מאז 2010 ומותר לייצרו רק בהולנד מחלב של פרות הולנדיות.


מתי הפכה הגבינה הצהובה לסמל פופולרי? במאה ה 17 היה שוק הגבינות בעל חשיבות רבה ונערך בחלק מערי הולנד כמה פעמים בשבוע. גילדת נושאי הגבינות היתה גם היא חשובה והתקיימה בערים שונות כמו אלקמאר, אדאם והורן. כדי להשתייך לגילדת נושאי הגבינות היה על המועמד לעבור דרך ארוכה של הכשרה ועמידה בתנאים נוקשים.


על הגילדה ועל העיר אלקמאר תוכלו לקרוא כאן.


כיכרות גבינה צהובה ברחבת השוק וברקע בית השקילה


על פני השטח בהולנד, גיאוגרפיה ומים (הרבה מים)


הידעת? 19% משטח הולנד הוא מים וכשליש ממנה נמצא מתחת לגובה פני הים.

איפה כדאי להיות כשהמים יעלו? באופן כללי ניתן לומר שככל שמרחיקים מזרחה, פני השטח גבוהים יותר ועולים מעל גובה פני המים הממוצע. אמסטרדם ורוטרדם נמצאות פחות או יותר בגובה פני הים או קצת מתחתיו. האג נמצאת מעט מעל גובה פני הים כי חלקה בנוי על דיונות ואוטרכט לעומתה מתחת לגובה פני הים. ערים שנמצאות מעל גובה פני הים הן איינדהובן וניימכן למשל.


הנקודה הנמוכה ביותר בהולנד היא Zuidplaspolder בגובה 6,78 מטרים מתחת לגובה פני הים והגבוהה היא נקודת המפגש של שלוש הארצות הולנד, גרמניה ובלגיה, בגובה 322.4 מטרים במחוז לימבורח הדרומי.


איך זה אפשרי בכלל? רוב השטח שנמצא מתחת לגובה פני הים ומועד להצפות מוגן באמצעות דיונות, סכרים ורמפות עפר. האזורים האלה נקראים פולדרים והם מהווים כ 20% משטח הולנד. הפולדר הגדול (בעולם) והחדש ביותר הוא פלייבולנד Flevoland (2400 קמ"ר) והוותיק ביותר מן המאה ה 17 הוא Beemsterpolder (70 קמ"ר).


הסבר קצר על הפולדר תקראו בפוסט הזה.


איך חשבו על זה? כבר בימי הביניים הוחל בייבוש שטחי אדמה ביצתיים באמצעות טחנות רוח כדי ליצור שטחי חקלאות. לייבוש הפולדר הראשון שימשו לא פחות מאשר 42 טחנות רוח כבר בשנת 1612. כיום נמצא הפולדר הזה (ביימסטר) ברשימה המכובדת של אתרי מורשת עולמית. ייבוש מאסיבי של אגמים עמוקים נעשה רק באמצע המאה ה 19 כאשר התפתחה טכנולוגיית מנועי הקיטור. מאז נשאבים מדי שנה 19,000,000,000,000 ליטר מים כדי לשמור על רגליים יבשות כמאמר ההולנדים.


רוצה לדעת מה גובהו של מקום מסויים בהולנד? הנה מפת גובה של הולנד.


הפולדר וברקע טחנות רוח


 

שלושים עובדות ויותר על הולנד, על ההולנדים ועל המסורת ההולנדית. שלושים עובדות מתחומי חיים שונים שנותנות הצצה לחיים בהולנד מחד ולמורכבות התרבות ההולנדית ארוכת השנים מאידך.


אשמח לשמוע ממך בתגובות אם למדת משהו חדש ומה עניין אותך יותר מכל. וגם הארות, הערות, תוספות וחידושים למה שנכתב ולמה שלא.






bottom of page